betal

Kort om FT.com och intäkter bakom paywall

Via Olle Lidboms ”Analysbrevet” påminns jag om att Financial Times nyligen släppte lite siffror. FT.com now has 1.6 million registered users and 121,000 paid subscriptions – that’s a 22 percent rise year on year, but only 4,000 more than it had in July. But at FT Publishing, the division that houses FT Group, revenue was … Read more

Mediehusen kastar pengar i sjön, tillsammans med all marknadsdata

Gratis eller betalt är fel svar på fel fråga skrev Zackrisson i våras på va.se. Han byggde upp en strålande bloggpost som sammanfattade läget och försökte flytta fokus till rätt frågor. Till frågor som inte bygger på önsketänkande och idéer om hur världen borde vara – utan som faktiskt byggde på ett fundament av hur … Read more

Freemium är inte en prenumeration

Vi har ofta fascinerats över styrkan i den gamla prenumerationsmodellen för tidningen. Den bygger ju på att man betalar i förskott för något man i bästa fall kan anta att man kommer att tycka är bra. Nu pratar man ”freemium” som en av lösningarna när mediebranschen jagar en ny, hållbar affärsmodell. Problemet är att man … Read more

Kan Aftonbladet göra en Spotify?

Vem vågar göra en Spotify, frågar Fredric Karén, chef för SvD.se i den pågående bloggstafetten med anledning av Svenska Dagbladets fråga: ”Vill du betala för nyheter på nätet”. Dvs erbjuda användarna en betald nyhetstjänst utan annonser, och en gratis med annonser? Låt mig formulera om frågan: Vem vågar erbjuda en nyhetstjänst i två versioner, en … Read more

Spotify som iPhone app och premium-explosionen

Jag dyrkar smartskallarna på Spotify. Givetvis är deras snygga iPhone-app gratis att ladda ner, så tröskeln saknas helt. Men sedan går den inte att använda utan att vara Premium-kund. Toksmart. Upplägget har ju varit känt ett bra tag, men jag studsar ändå till nu på morgonen när nyheten om att appen finns tillgänglig sprider sig … Read more

Verktygen, produkten och kunden

Det kommer en längre post snart (sannolikt på jardenberg.se), men eftersom jag nyss blev anklagad för att vara dotcom:ig och hävda att ”läsarnas tid ska betala journalisternas lön” så måste jag klargöra lite snabbt: Verktygen är journalisterna, varumärket, marknadspositionen, utvecklingsavdelningen etc. Innehållet är ett verktyg. Produkten är publiken, relationen, marknadsinformationen och allt annat som vi … Read more

Sämre konvertering än aftonbladet

När jag gjorde lite matematik baserat på Aftonbladet Plus, landade jag på att de hade en konverteringsgrad på ca 3,5%. Med andra ord: av alla deras besökare var det drygt tre procent som valde att skaffa ett betalt abonnemang. För ett par veckor sedan installerade jag Contenture, ett ambitiöst projekt från tillverkarna av Clicky. Planen … Read more

Testa betalningsviljan – låt besökarna donera

Varför inte ta chansen att prova betalningsviljan. Här ute till höger ligger från och med nu en knapp. Ett klick på den låter dig relativt enkelt donera en slant till oss, för att du tycker att bloggen är en bra sak. Men det är mest som ett exempel, min förhoppning är istället att några tidningar … Read more

Matematik för nybörjare – att ta betalt för nyheter på nätet

Så var det dags igen. Nu pratar alla om att ”vi måste ta betalt för innehållet”, igen. Sedan vi startade den här bloggen för 18 månader sedan har vi skrivit otaliga inlägg om affärmodeller på nätet. Vi har försökt leverera en del förslag, men i mångt och mycket famlar vi precis som alla andra. Men … Read more

Ibland är det faktiskt svart eller vitt

Igår var det seminariedag på temat ”Media blir mobilt”. Good and fine, det känns ju som en självklarhet i alla fall om man lägger till ett ”också”. För min del brände det till lite när vi, som vanligt, började diskutera intäktsmodeller. Anna Serner (VD TU) slog an tonen redan från början genom att deklarera att … Read more

Medielandskap i förändring. Eller: överraskad av iPhone i badkaret

Inte av själva tanken, för det är jag själv som uttalat den – men av att det publicerades redan. Jag trodde det var veckan efter midsommar det skulle in. Så min planerade utvikning på temat har inte hunnits med. Ändå, man får gilla läget: här syr jag i alla fall ihop de tre artiklarna (där … Read more

En heldag med rubbet

Visst är det skönt att få fokusera. Idag drar Mindpark till Halmstad för att tillsammans med Johan och Johan på Montania sitta en heldag och skissa på rubbet v2. Under mina allmäna förberedelser kommer jag på att vi varit alldeles för tysta om vad som händer med den existerande hd.se/rubbet och vad som egentligen är … Read more

Om plus och betaltjänster på nätet

Fick ett mail från Anton som skriver på något om betaltjänster på nätet. Ett ämne jag som bekant brinner för. Eller mot. Eller hur man nu säger… Publicerar det rått här, så kommer det en länk sedan när Anton är klar. On 11/15/07, Anton Johansson <[email protected]> wrote: > Varför tror du Aftonbladet väljer att satsa … Read more

JupiterResearch, vädertjänster, Twingly och en möbelbransch som borde få smisk…

Nu blir det kanske mycket på en gång, men det handlar om rutiner som inte hunnit sätta sig än. Kategorin på det här är ”dagrapport” och det är precis det som är meningen framöver. Strävan är dagliga inlägg. Det betyder att vi kommer att blanda högt och lågt, stort och smått, frågor och svar, andras … Read more