Sämre konvertering än aftonbladet

När jag gjorde lite matematik baserat på Aftonbladet Plus, landade jag på att de hade en konverteringsgrad på ca 3,5%. Med andra ord: av alla deras besökare var det drygt tre procent som valde att skaffa ett betalt abonnemang.

För ett par veckor sedan installerade jag Contenture, ett ambitiöst projekt från tillverkarna av Clicky. Planen är att i ena änden betalar användarna in en fast månadsavgift (som de väljer själv) och i andra änden installerar sajtägare ett litet script som mäter trafiken. Ungefär som med STIM görs sedan en fördelning av de insamlade medlen till de deltagande sajterna, baserat på deras trafik. En kul idé.

Nå, hur går det då? Well, tyvärr lär jag få se till att bli rik på annat sätt. Efter 14 dagar har jag långt under 1% i konvertering…

contenture

Min bästa dag, den 31 maj, hade jag åtta (8) besökare på sajten som var anslutna till Contenture. I vanliga fall ser det ännu värre ut, av en snitttrafik på ca 700-1000 besökare om dagen är det tre eller fyra som är anslutna till Contenture. Nu är jag varken förvånad eller speciellt ledsen. Även om det här systemet komma att rulla en vacker dag så tar for ever att bygga upp en tillräckligt stor bas för att en liten sajt som min ska dra in några mätbara pengar alls. (Deras take är också att man bör använda lösningen för att låsa in en del innehåll, alltså go freemium – men det kommer inte att hända här. Så klart inte…)

Men det är ett intressant experiment och det är spännande att följa gänget på Roxr – hur de aktivt försöker se till att öka på sin installerade bas. Hönan eller ägget, liksom. Deras bästa chans är naturligtvis att få sajtägare som mig att pusha för det. Vilket nu alltså får anses gjort. Väntar ivrigt på att se graferna slå genom taket;)

När det varit igång en månad har de lovat att publicera lite samlade stats, och det ska bli kul att se om de kan redovisa någon sajt som faktiskt drar in lite kulor.

Andra som har skrivit om Contenture är tex Jensplan,Techcrunch, TipJoy (ett annorlunda alternativ), Q&A från Useful Tools, Supermumin, mfl

Disclaimer: länkarna till Clicky och Contenture i texten ovan är sk affiliate-länkar. Om du väljer att signa upp via dem så blir det en peng till mitt konto.

6 thoughts on “Sämre konvertering än aftonbladet”

  1. Hoppas att det går bättre framöver!

    Det intressanta, tycker jag, är att dina läsare troligtvis är mer IT liberala än läsarna i allmänhet på Aftonbladet. Detta skulle tala för en bättre konvertering.
    När du nu gjort reklam för betallösningen så hoppas jag att konvertering kommer skifta till din fördel.

    Reply
  2. Aftonbladet har väl aldrig varit speciellt kommersiellt effektivt, varken på annons- eller premium service-sidan. Att få 3,5% av besökarna att öppna myntfacket är inget vidare. På LunarStorm lyckades vi få ca 30% av användarna att någon gång varje månad betala för något ur egen (eller pappas) ficka.
    Problemet med de flesta medierna, i synnerhet kvällspressen, är att de har sparsmakat med unikt innehåll, till skillnad från lokaltidningar eller riktigt nischad branschpress. Detta i kombination med att medieinnehålls värde börjat spädas ut på samma sätt som musik. Det är ett skval som finns överallt vart man än vänder sig, och något man förutsätter inte kostar något.

    Reply

Leave a Reply to FredrikCancel reply