* Gota Media-koncernens nättidningar smp.se, blt.se och barometern.se börjar skicka ut hela artikeltexten i sitt RSS-flöde. Helt enkelt det enda rätta.

* Anders Olofsson från Sydsvenskan och Mattias Persson från Skånemedia befinner sig på Stanford för en konferens kring innovativ journalistik tillsammans med 11 andra svenskar (däribland Fredrik Wass, Björn Jeffery och min fellow kårmupp från studenttiden, den underbara Carin Karlsson). Konferensen ser ut att vara oerhört intressant och jag fastnade för följande citat av Harry McCracken, redaktionschef på Pc World:

“Om ett år förväntar sig läsarna helt andra saker av oss på webben. Vi blir aldrig klara utan måste förändras hela tiden.”

Det tål att upprepas om och om igen. Det snurrar snabbt och om vi ska kunna hänga med behöver vi ha organisationer som består av människor med förändringsvilja och förståelse för det nya medielandskapet. Hur får vi det? Genom att prata, lyfta fram goda exempel och visa på hur mycket roliga grejer som finns där ute. Våra tidningsläsare och användare är inte onda och helt clueless utan en stor källa till kunskap. Bara en sån liten sak tål att upprepas i organisationerna…
Du kan följ gruppens äventyr på Stanford här eller i Fredriks Bisonblog.

* Via Vassa Eggen hittar jag till reportr.net som menar att restaurangrecensioner borde vara möjliga att kommenteras, recenseras och rankas av läsarna samt att recensionerna borde vara utsatta på en karta för att öka interaktiviteten. På svenska tidningssajter kan läsarna kommentera recensionerna, som också är utsatta på kartor men jag saknar det roliga, d.v.s. den interaktiva biten. Det är väldigt mycket tidning än så länge. Vad sägs om att istället låta användarna göra som Reportr.net tipsar; låta dem ranka, betygssätta, jämföra eller lägga in en egen smakprofil baserad på ett kvalificerat men roligt test som ger ett hum om vad som är den användarens smak och sedan matcha det mot restaurangerna i dennes postnummerområde. Sedan kan tips skickas via sms om nyheter eller dagens lunchmeny o.s.v. baserat på resultatet eller användarens inlagda favoritrestauranger i profilen. Vad väntar vi på, egentligen?