Sandra puffar… 20080602

* Rubbt-lanseringen börjar närma sig (vecka 24) och jag är väldigt mycket gladare än vad jag var förra veckan. I dag ska jag ytterligare en gång klicka mig igenom min kära betasajt för att se om jag kan hitta fler buggar. Listan är redan lång och JT kommer få att jobb så att det blir över men jag jobbar efter devisen att ju fler grejer vi hinner åtgärda nu, desto mindre är chansen att mina användare hamnar i återvändsgränder på sajten.

* Expressen slår sig för bröstet och är solta över sajtens bevakning av helgens KISS-konsert i Stockholm. Själv är jag glad över att allt fler följer modellen att lyfta upp läsarrösterna och ger dem en framträdande plats (trots att den profesionella tyckaren fick den högsta placeringen). Bildspel, webb-tv, test och läsarintryck är finfint material som lockar till läsning och klick.

* I förra veckan hittade jag en hel hög med böcker av författaren Malcom Gladwell på kontoret. I dag snubblade jag över Disruptives blogg om valmöjligheter. Jag älskar valmöjligheter och det första jag gör så fort jag testar en ny tjänst eller program på datorn är att undersöka hur mycket jag kan anpassa tjänsten/programmet så att jag får det exakt som jag vill ha det. En av min hjärtefrågor är att göra det möjligt för läsarna/användarna att anpassa våra tidningssajter så att de ser exakt de artiklar/ämnen/minisajter som de är intresserade av och sin egen “etta” när de kommer till tidningssajten. Sydsvenskan jobbar lite med detta genom att identifiera tre grupper som de vill nå efter redesignen. Malcom Gladwells presentation på TED gav mig mycket inspiration nu på morgonen och jag ska ta mig an hans böcker i sommar. Om min instinkt är rätt så tror jag att vi kommer att bli rätt bra “kompisar” till slut…

4 thoughts on “Sandra puffar… 20080602”

  1. Det är klart folk ska få välja men det når alltid en gräns. Det bästa är ofta att göra det bästa valet (ta ett designbeslut) åt användaren som designer. Ska man behöva välja hur många resultat man får per sida i en träfflista eller är det designerns uppgift att sätta ett bra antal?

    Enligt Barry Schwartz är vägen till lycka att ha låga förväntningar. Vi bör bygga tjänster som överträffar förväntningarna.

    Se gärna Barry Schwarts TED talk för att sätta Gladwells teorier i relation till vad som händer om man överlåter alla beslut till användaren/den vanliga människan:

    http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/93

    Vill man customiza alla tjänster eller vill man att dom är precis som man vill redan från början (väldesignade)?

    Reply
  2. Det är klart folk ska få välja men det når alltid en gräns. Det bästa är ofta att göra det bästa valet (ta ett designbeslut) åt användaren som designer. Ska man behöva välja hur många resultat man får per sida i en träfflista eller är det designerns uppgift att sätta ett bra antal?

    Enligt Barry Schwartz är vägen till lycka att ha låga förväntningar. Vi bör bygga tjänster som överträffar förväntningarna.

    Se gärna Barry Schwarts TED talk för att sätta Gladwells teorier i relation till vad som händer om man överlåter alla beslut till användaren/den vanliga människan:

    http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/93

    Vill man customiza alla tjänster eller vill man att dom är precis som man vill redan från början (väldesignade)?

    Reply
  3. Du har intressanta synpunkter och jag ska titta på klippet som du bifogade. Känns som att jag kommer att återkomma kring den här frågan om valfriheten även framöver :) Tack för tipset!

    Reply
  4. Du har intressanta synpunkter och jag ska titta på klippet som du bifogade. Känns som att jag kommer att återkomma kring den här frågan om valfriheten även framöver :) Tack för tipset!

    Reply

Leave a Reply to ErikCancel reply