* Jag läser att Röda korset använder sig av webb 2.0-tjänster för att nå ut med information till den oväderdrabbade allmänheten i den amerikanska mellanvästern. De lägger bland annat upp filmer på YouTube, använder sig av en WordPress-sajt för att lägga ut senaste nytt och skickar alla bilder från de drabbade områdena till Flickr. Det här är en enorm tillgång för människorna i området, men också för journalisterna. De får tillgång till starka källor som är lätta att komma åt och följa. Egentligen är det ett perfekt exempel på hur webb 2.0 gynnar flera parter och gör allas jobb lättare.

* Nyhetsbyrån AP har retat upp den amerikanska bloggosfären efter att de skickade ett krav till Drudge Retort att de ska plocka bort en stor mängd citat som de har hämtat från AP-texter. Bloggosfären reagerade hårt och AP säger nu att de ska hålla en vänligare och mer öppen ton mot bloggarna och att de ska inleda samtal med bloggosfären för att se hur de ska kunna samarbeta. Visst kan jag förstå AP som blir sura när bloggarna klipper och klistrar rätt upp och ner. Samtidigt är det väldigt osmidigt att bara skicka ut ett krav utan att säga något utöver det. Där får AP nu lite poäng för att de lyssnar på kritiken och inleder en dialog med bloggarna. Det är det enda som fungerar; att faktiskt prata med varandra och komma fram till en lösning som tillfredsställer båda parter.