Skenande kostnader för annonssystem på nätet – hjälp!!!

openAds-logoEn bit ner på vår projektprio låg att kika på ett system för att minska beroende av det stora och tunga, dyra, överkvalificerade annonssystem som i princip alla mindpark-sajter använder för att skjuta ut banners. Men jag har nu fått klart för mig att kostnaderna skenar – när en enda sajt har kostnader som närmar sig 50K/mån då är det dags att agera. Det beror på en kombination av ökande trafik, fler annonspositioner på varje sida – och mest glädjande – att det börjar säljas fullt på sajterna.

Systemet som jag preliminärt intresserar mig för heter Openads och är, så klart, en open source-lösning. Jag vet att det finns en hel del användare i närheten och jag söker nu kontakt:

  • Har du positiva eller negativa erfarenheter av Openads som du kan berätta om?
  • Är du kung på Openads och vill vara med i projektet?
  • Tycker du att det finns något bättre/annat alternativ?

Det är högt tempo som gäller nu, min plan är att vi ska ha en väg framåt redan innan oktober är slut. Implementering under november så att vi från och med december bara behöver köra gamla annonslösningen (Open AdStream från 24/7 Real media) på de premiumplaceringar där det finns specifika krav.

Du vet var jag finns: [email protected]

14 thoughts on “Skenande kostnader för annonssystem på nätet – hjälp!!!”

  1. Jag har testkört OpenAds.org en del, det är ett stabilt system såvitt jag kan se. Vad jag HÖRT så mår det bäst att placeras på en extern server, men det kan jag inte backa upp.

    Användarmässigt är det däremot lite jobbigt att komma in i, men hur det står sig gentemot den lösning ni har idag. Att sätta upp och administrera kampanjer känns onödigt omständligt, även om jag förstår grundtanken. Däremot har de väldigt bra funktioner för hantering av undermåliga Flash-annonser och klarar all rich media jag behövt.

    Kan inte komma på ett bättre alternativ, men hittar du något så hoppas jag du skriver om det.

    Lycka till!

    Reply
  2. Jag har testkört OpenAds.org en del, det är ett stabilt system såvitt jag kan se. Vad jag HÖRT så mår det bäst att placeras på en extern server, men det kan jag inte backa upp.

    Användarmässigt är det däremot lite jobbigt att komma in i, men hur det står sig gentemot den lösning ni har idag. Att sätta upp och administrera kampanjer känns onödigt omständligt, även om jag förstår grundtanken. Däremot har de väldigt bra funktioner för hantering av undermåliga Flash-annonser och klarar all rich media jag behövt.

    Kan inte komma på ett bättre alternativ, men hittar du något så hoppas jag du skriver om det.

    Lycka till!

    Reply
  3. Inlärningströskeln för adminstratörer är något hög – annars finns det inte mycket att klaga på. Systemet tickar på som en dröm även under hög belastning, fördelar annonsvisningar vackert och har möjlighet till avancerad styrning av visningar. Rättigheter för enskilda kampanjer kan delegeras till betrodda annonsörer (eller annonssäljare) samt genererar prydliga rapporter som kan laddas ner i standardformat.

    För någon tusenlapp i månaden får du en dedikerad server hos valfri internetoperatör som klarar av att skyffla bra många visningar utan att gå ner på benen.

    Rekommenderas varmt!

    Reply
  4. Inlärningströskeln för adminstratörer är något hög – annars finns det inte mycket att klaga på. Systemet tickar på som en dröm även under hög belastning, fördelar annonsvisningar vackert och har möjlighet till avancerad styrning av visningar. Rättigheter för enskilda kampanjer kan delegeras till betrodda annonsörer (eller annonssäljare) samt genererar prydliga rapporter som kan laddas ner i standardformat.

    För någon tusenlapp i månaden får du en dedikerad server hos valfri internetoperatör som klarar av att skyffla bra många visningar utan att gå ner på benen.

    Rekommenderas varmt!

    Reply
  5. Sydsvenskan var på väg in i en installtion av MBanner (TietoEnator) vilken vi fick avbryta (Aug -07) då systemet inte ens var på Beta-nivå.

    Aftonbladet lär ha gjort samma sak. Eller åtminstone önskar de att de gjort det enligt Anders Berglund.

    Två pusselbitar som finns med i vår bild är:

    1. Citywebb (DN, GP, Sydsvenskan) där vi behöver samköra inventory, bokningar, statistik etc för rikskampanjer.

    2. Vårt nuvarande avtal med Adtoma och IMHO som förhandlats via Bonnier. Ingen lösning vi är stolta över men ändå något som påverkar hur snabbt vi kan gå över till annat system.

    Självklart kan vi köra dubbelt under tid om uppsidan är tillräckligt stor.

    Annars är vi gärna med och bidrar och får bidrag i beslutsprocessen kring framtida annonslösning.

    T.

    Reply
  6. Sydsvenskan var på väg in i en installtion av MBanner (TietoEnator) vilken vi fick avbryta (Aug -07) då systemet inte ens var på Beta-nivå.

    Aftonbladet lär ha gjort samma sak. Eller åtminstone önskar de att de gjort det enligt Anders Berglund.

    Två pusselbitar som finns med i vår bild är:

    1. Citywebb (DN, GP, Sydsvenskan) där vi behöver samköra inventory, bokningar, statistik etc för rikskampanjer.

    2. Vårt nuvarande avtal med Adtoma och IMHO som förhandlats via Bonnier. Ingen lösning vi är stolta över men ändå något som påverkar hur snabbt vi kan gå över till annat system.

    Självklart kan vi köra dubbelt under tid om uppsidan är tillräckligt stor.

    Annars är vi gärna med och bidrar och får bidrag i beslutsprocessen kring framtida annonslösning.

    T.

    Reply
  7. Jag tror det är viktigt att notera att jag INTE menar att det handlar om att fullt ut ersätta system om adtoma eller openadstream – det handlar om att komplettera. I synnerhet på våra lokala sajter har vi en del mindre format där vi måste vara rädda om nettot. I synnerhet som de säljs på halvår och helår så är inte administrationen heller en tung post. Det handlar helt enkelt om att hitta rätt verktyg för rätt problem. Den lokala annonsmarknaden är ju som den är…

    Reply
  8. Jag tror det är viktigt att notera att jag INTE menar att det handlar om att fullt ut ersätta system om adtoma eller openadstream – det handlar om att komplettera. I synnerhet på våra lokala sajter har vi en del mindre format där vi måste vara rädda om nettot. I synnerhet som de säljs på halvår och helår så är inte administrationen heller en tung post. Det handlar helt enkelt om att hitta rätt verktyg för rätt problem. Den lokala annonsmarknaden är ju som den är…

    Reply
  9. Hmm, har kört sedan phpads(new)-tiden, fördelar finns, enkelt att installera, stabilt osv – men openAds har en del stora brister:

    1. Man kan inte överlåta till annonsörerna att själv hantera sina zoner/konton.

    2. Det finns inget flöde för betalningar.

    3. Det finns inget flöde för godkännande av kampanjer mellan kund och sajt.

    Visst vill man trycka ut massor av flashar eller giffar på fasta platser och fast mängd så är det bra, vill man arbeta lite med fiffigt behöver man leta efter ett smartare verktyg.

    Reply
  10. Hmm, har kört sedan phpads(new)-tiden, fördelar finns, enkelt att installera, stabilt osv – men openAds har en del stora brister:

    1. Man kan inte överlåta till annonsörerna att själv hantera sina zoner/konton.

    2. Det finns inget flöde för betalningar.

    3. Det finns inget flöde för godkännande av kampanjer mellan kund och sajt.

    Visst vill man trycka ut massor av flashar eller giffar på fasta platser och fast mängd så är det bra, vill man arbeta lite med fiffigt behöver man leta efter ett smartare verktyg.

    Reply
  11. Perfekt kommentar – och det är precis det vi vill ha det till. Det är en provinstallation på gång nu, om bara hotellet ville sno sig på att gå upp från PHPadsNew.

    Reply
  12. Perfekt kommentar – och det är precis det vi vill ha det till. Det är en provinstallation på gång nu, om bara hotellet ville sno sig på att gå upp från PHPadsNew.

    Reply

Leave a Reply