Skolvärldens barbariska urvalsprocess

Min gode, och ofta mycket spetsige, vän Claes Magnusson läser om Nobelpristagaren; ”Sir John Gurdon, Nobel Prize winner, was ‘too stupid’ for science at school”. Och reagerar. På flera plan är det svårt att inte hålla med honom…

Om femtio år kommer våra barn och barnbarn skratta åt oss barbarer.

— Menar ni att alla medborgare inte fick ta del av all kunskap utan att vissa ”valdes” ut beroende på hur de skötte sig när de var barn? Och trots att de inte ”valdes” ut så fick de vara med och betala för kunskapen och de högre skolorna? Och att staten höll benhårt i sitt monopol över dessa högre skolor och avgjorde vem som fick läsa och vad de fick läsa?

Läs också min tidigare text om Jack Andraka.

Cred: Följ @claes på twitter för en regelbunden dos av sådana här reflektioner. Tack för att jag fick återposta. Och tack Nobel Media för både en bra dag och de fina chokladmedaljerna som jag stolt visar upp på bilden.

På tal om skolvärlden, Linda Sandberg från Trelleborg är en duktig kvinna att hålla koll på framöver.

2 thoughts on “Skolvärldens barbariska urvalsprocess”

  1. Jag hade 2:a i Telekommunikation på gymnasiets 4-åriga tekniska men fick ändå ett bra jobb på Televerket. Min gymnasietid var varken lärorik eller rolig. Bara killar i klassen, tråkiga lärare, ålderstiget kursmaterial och slitna lokaler. En riktig “rövskola” som en av de bästa eleverna i klassen en gång skrek ;-) Jag “räddades” av mitt tidiga dataintresse (köpte hemdator 1979) och har lärt mig det mesta inom data, teknik, marknadsföring och samhälle på egen hand, medlemskap i föreningar och deltagande i seminarier och konferenser.

    Reply

Leave a Reply