Snälla SVT: Sprid inte lögner och myter på bästa sändningstid

Så har det varit premiär för #melfest 2016, och ett av Sveriges mest tittade på program samlar återigen en ansenlig del av befolkningen i sofforna. Och när Gina Dirawi drar manusförfattarnas ”skämt” så finns det, som alltid med skämt, en uppenbar risk att det uppfattas fel…

[…] på Spotify spelades den över 30 miljoner gånger vilket betyder att killarna, med Spotifys avtal, tjänat över 50 kronor.

Jag förstår att man försöker vara lustig, men med stort genomslag följer stort ansvar. Spotify kämpar hårt i motvind när det gäller den allmänna uppfattningen om hur deras avtal ser ut, och då behövs inte den här sortens slag under bältet.

Om vi ska ta de senaste uppgifterna och räkna försiktigt så har Spotify betalat ut minst 1,5 miljoner kronor för de 30 miljoner spelningarna. Om vi kan räkna med ungefär samma modell som i USA betyder det att det i snitt – när skivbolag låtskrivare etc fått sina andelar – återstår ca 290.000 kronor till artisterna. Man kan tycka det är lite pengar, men det är väldigt, väldigt långt från 50 kronor…

Jag säger inte att public service inte får skämta. Men när det låter allvarligt, när det är i ett musikprogram, när det är ett ämne fullt av missuppfattningar och mytbildning, då förväntar jag mig ett lite större ansvar av SVT. Att ”inte otillbörligt gynna” kommer med en annan sida av myntet också. Att inte aktivt sprida lögner.

Klicka på bilden för mer info om hur fördelningen ser ut.
Klicka på bilden för mer info om hur fördelningen ser ut.

Ja, jag var lite trött på hur grund diskussionen om Spotifys ersättningsgrader redan 2009

Toppbild: flickr photo by Cross-stitch ninja shared under a Creative Commons (BY-NC-ND) license

5 thoughts on “Snälla SVT: Sprid inte lögner och myter på bästa sändningstid”

  1. Joakim, man blir ju lite besviken på dig här. Så bara för att Spotify kämpar med den allmänna uppfattningen så ska man inte skämta med dem och deras problem, utan man måste vara känslig och ta sitt ansvar för att hjälpa Spotify? Vem fan bryr sig om Spotify? Det är inte folket som ska hjälpa Spotify. Det är Spotify som ska hjälpa sig själva. Som ett vinstdrivande företag ska de själva klura ut hur de ska påverka opinionen och hur de ska attrahera kunder. Annars får väl folket vända sig till en konkurrerande tjänst som faktiskt har lyckats med marknadsföringen. Och under tiden ska man kunna driva med Spotify och deras problem hur mycket man vill. Det är vad komedi handlar om. Att man blir offended för att någon skämtar om ett företag, bah……….. Joakim, dude, chillax.

    Reply
  2. Jag säger inte att man inte får skoja om Spotify. Men humor är svårt, och det krävs en viss verkshöjd. Hörde du någon som skrattade här? Alltså blir risken alldeles för uppenbar, imho, att det uppfattas som en sanning istället. Eller är allt bara ett skämt i #melfest? Det skulle förvisso förklara en del av bidragen ;)

    Reply
  3. Varför skulle Spotify bry sig om vad svenska folket tycker? Hur tråkigt det än är att höra, så är Sverige ett mycket litet land, och den del av lyssnarna som bryr sig är minimal.

    Reply
  4. Ja, alltså verkshöjden var låg. Ingen skrattade i mitt hushåll heller (annat än åt deras försök till komedi, med “skämt” som är recyclade från 90-talets brittiska program). Jag talar bara för principen att man ska kunna driva med Spotify.

    Reply
  5. Fake news på riktigt. Men maskerat som ett skämt. Det är precis så man bygger upp en totalt felaktig bild av något. Genom att ständigt säga felaktiga saker. Hoppas bara att de är okunniga på SVT om vad de gjorde och att det inte var meningen att faktiskt fortsätta med mytbildning.

    Reply

Leave a Reply