Så har det varit premiär för #melfest 2016, och ett av Sveriges mest tittade på program samlar återigen en ansenlig del av befolkningen i sofforna. Och när Gina Dirawi drar manusförfattarnas ”skämt” så finns det, som alltid med skämt, en uppenbar risk att det uppfattas fel…

[…] på Spotify spelades den över 30 miljoner gånger vilket betyder att killarna, med Spotifys avtal, tjänat över 50 kronor.

Jag förstår att man försöker vara lustig, men med stort genomslag följer stort ansvar. Spotify kämpar hårt i motvind när det gäller den allmänna uppfattningen om hur deras avtal ser ut, och då behövs inte den här sortens slag under bältet.

Om vi ska ta de senaste uppgifterna och räkna försiktigt så har Spotify betalat ut minst 1,5 miljoner kronor för de 30 miljoner spelningarna. Om vi kan räkna med ungefär samma modell som i USA betyder det att det i snitt – när skivbolag låtskrivare etc fått sina andelar – återstår ca 290.000 kronor till artisterna. Man kan tycka det är lite pengar, men det är väldigt, väldigt långt från 50 kronor…

Jag säger inte att public service inte får skämta. Men när det låter allvarligt, när det är i ett musikprogram, när det är ett ämne fullt av missuppfattningar och mytbildning, då förväntar jag mig ett lite större ansvar av SVT. Att ”inte otillbörligt gynna” kommer med en annan sida av myntet också. Att inte aktivt sprida lögner.

Klicka på bilden för mer info om hur fördelningen ser ut.

Klicka på bilden för mer info om hur fördelningen ser ut.

Ja, jag var lite trött på hur grund diskussionen om Spotifys ersättningsgrader redan 2009

Toppbild: flickr photo by Cross-stitch ninja shared under a Creative Commons (BY-NC-ND) license

Ursäkta röran.