Mediepolitik

Snälla SVT: Sprid inte lögner och myter på bästa sändningstid

Så har det varit premiär för #melfest 2016, och ett av Sveriges mest tittade på program samlar återigen en ansenlig del av befolkningen i sofforna. Och när Gina Dirawi drar manusförfattarnas ”skämt” så finns det, som alltid med skämt, en uppenbar risk att det uppfattas fel… […] på Spotify spelades den över 30 miljoner gånger vilket betyder att killarna, … Read more

Väckelsemöte i mediehuset: Det är en revolution – fattar ni?

Under mina drygt 30 år i mediebranschen har jag sagt det många gånger, det finns få företagsmiljöer som är så konservativa som tidningsbranschen. Om inte den attityden ändras kan det bli en kvarnsten runt halsen på oss. Särskilt nu när förändringarna går så snabbt att vi knappt hinner blinka. I måndags (2010.04.19) var det väckelsemöte … Read more

Gästblogg: Sociala medier = gräsrötter på Internet

Detta inlägg ingår i serien ” Politik och medier” och är författat av en företrädare för Socialdemokraterna. Johan Ulvenlöv är mitt namn och jag bloggar till vardags på nätverksbloggen S-BUZZ. Jag ansvarar sedan 2006 för socialdemokraternas kontakter med bloggare och för vårt bloggnätverk Netroots. Jag får ganska ofta frågan vad jag gör och hur Socialdemokraterna … Read more

Radikaler i kapitalets sold?

Hur påverkar sociala media den politiska debatten? Ett inlägg i denna fråga är artikeln “Mainstreaming the Alternative: Changing Media Strategies of Protest Movements” av Tina Askanius och Nils Gustafsson. Det fenomen som fångat författarnas intresse är allt fler proteströrelser och s.k. alternativa rörelser i allt större grad förlitar sig på kommersiella och icke-alternativa plattformar och … Read more