Stockholm Waterfront – ert nätverk suger!

Nu får det vara nog. Framöver kommer jag att aktivt hänga ut alla konferensanläggningar som inte kan leverera ett fungerande nätverk.

Stockholm Waterfront, ni har grymt läckra lokaler och arrangemanget som Internetworld fixat är magiskt. #webbdagarna rockar.

Men det är inte ok att nätverket på fina Stockholm Waterfront inte fungerar. Det var kass under #ssmx och jag vet att ni fick mycket kritik för det då. Nu hade arrangörerna fått löften om att ni hade fixat det. Ändå är det fortfarande kass. Att 3G inte fungerar i lokalerna är illa, om än inte enbart ert fel. Men att WiFi inte lirar är inte OK i en nybyggd anläggning 2011. Inte alls OK. När ni har fixat kommer jag att uppdatera den här bloggposten och förbehållslös hylla er istället. Men tills dess, tugga i er att ni får pisk…
http://twitter.com/#!/JohanLange/statuses/53096869773053953

Så sluta snacka slogans som ”a venue where everything is possible” och se till att börja leverera istället. Fungerande WiFi NU!

Fotnot, Stockholm Waterfront är inte alls ensamma – trasigt wifi är ett återkommande tema. Men droppen har urholkat stenen, det är dags att säga ifrån på skarpen. Det är ju ändå 2010 och mer därtill.

Uppdatering: @Tbjorkegren påminner om att det var kris under S-kongressen också. Från Makthavare.se. Här är synpunkterna från reco.se – och alla verkar vara överens. It blows.

20 thoughts on “Stockholm Waterfront – ert nätverk suger!”

  1. Märkligt ändå, ser massor av kommentarer om att det inte funkar, men för mig och några till är det klockrent. 40 Mbit/sekund via wifi hela dagen och fullt sprut på Telias 3G nät.

    Reply
    • 1. På vilket wifinät?
      2. Hur vet du att du har 40 mbit/s hela dagen – du sitter väl inte och kör bredbandskollen (motsv) kontinuerligt? För isf är det inte så konstigt att alla andra upplever nätet som trasigt.

      Reply
  2. Gällande mobiltäckning så kan jag däremot stämma in i kören. Sämre mottagning med Tre på Waterfront i Stockholm än vid Linnerydssjön i den småländska socken var jag är uppvuxen.

    Reply
  3. Upplevde samma sak där, ingen 3G access i lokalerna och sjukt svag WiFi-signal. Enormt stressande om man väntar viktiga svar/besked på mail etc.
    Skrev ett inlägg häromdan om vikten av bra WiFi på hotell.
    http://www.restauratoren.se/blogg/jorgen/2011/03/wifi-pa-hotell-nu-viktigare-an-frukost/
    Inser nu att det som saknas är standarder/versioner. Någon borde ta fram en standard för “WiFi 2.0” (eller annat namn) där man specar vissa minimkrav, typ min-bandbredd etc som måste uppfyllas för att få använda begreppet. Någon som känner sig manad!?
    Ska även lyfta frågan till folket som jobbar med stjärnklassificering på hotellen, typ borde finnas en minimistandard för WiFi om man är fyra eller fem stjärnor.

    Reply
  4. Detta låter ju som under all kritik. Visst det är svårt att bygga inomhustäckning men det finns ju ett antal anläggningar i Sverige som klarar grundkraven. Vi körde livedemo via 3G när vi ställde ut på Svenska Mässan i höstas. Full täckning och HSUPA stöd nästan jämt. Därtill WLAN med bra fart och kapacitet. Att sätta grundkrav enligt Dyssvolds idé är ju en modell, det är säkert lätt vad gäller WLAN, svårare vad gäller 3G.

    Reply
  5. Problemorsaken är troligtvis en annan än den som Thomas nämner i sitt inlägg.Begränsningar brukar ligga i antal IP adresser som brandväggen delar ut och rensningsfrekvens.Inte alla brandväggar är byggda för att dela ut obegränsat med IP adresser. Eller så är det begränsat medvetet i konfigurationen av installatören eller av tillverkaren som vill ha extra betalt för att låsa upp tillgång till fler adresser. I så fall en kostnadsfråga där man bedömt att fler än exempelvis 50 adresser samtidigt behövs inte på just den anläggningen. Därutöver uppstår behov av att inaktuella adresser måste rensas bort då brandväggen annars går trögare. Perioder med många besökare kan innebära att man måste föregripa den inbyggda automatiska utrensningen genom att helt sonika starta om brandväggen morgonen innan deltagarna ankommer.Det här kommer troligtvis att bli ett allt vanligare problem på konferensanläggningar allt eftersom marknaden svämmas över med Ipads och  smartphones.Bättre då att vända sig till beprövade konferensanläggningar med erfaren personal.Vi har två wifi nätverk för säkerhets skull :-)Stefan FalconeAnläggningschefCitykonferensen / Ingenjörshuset

    Reply
  6. Skulle vilja påstå att det största problemet under s-kongressen i våras och som fortfarande är ett problem är att nätet inte styrs från Waterfront och av dem själva.  Den är den världsomspännande koncernen och deras policy och regler för användandet som styr och jag tror det levereras från Danmark.
    Det skulle inte vara några problem med 400 journalister, 300 ombud, 100 personal samt kanske ca 1000 besökare och sen omräknat på hur många det är som kunde tänkas vara uppkopplade samtidigt. Vid vissa tidpunkter ganska hög andel uppkopplade och då skulle de journalister som skickade tunga filer och andra som var tvungna att vara säkra på att kunna leverera kunna sitta med fast lina.

    Att bli lovad att om fem minuter, ska allt vara fixat och sen efter tre-fyra timmar få reda på att det valda lösenordet inte håller tillräckligt hög säkerhetsnivå, kändes inte så roligt. Nu var det bara ett av alla problemen, men ett som aldrig borde ha uppstått. Vi hade beställt en egen inloggningssida.

    Personalen på Waterfront ska sägas var supertrevliga och bra, men att rå på koncernstrategiska nätbeslut är inte det enklaste.
    Lite pinsamt var det några veckor innan kongressen då Telia B2B evenemanget var helt utan 3G täckning.

    Min lärdom av det hela är att aldrig ta något för givet.

    Såhär var vi tvungna att dra kablar under kongressen för att kunna använda ett eget nät för kongressystem.

    http://www.flickr.com/photos/dahlstrom/5567199441/

    Reply

Leave a Reply to Lena DahlstromCancel reply