the long tail goes fatOnline video verkar vara det enda människor pratar om nu för tiden i den här branschen. Personligen känns det som om jag vid det här laget har skrivit hur många bloggar som helst om just onlinevideo. Och nämner man orden online och video i samma mening ja då är aldrig ordet YouTube långt borta. Men i takt med att UGC och videomaterial ökar online och amatörfilmerna kryper ur hemmavisningarna i datorn och in i de kommersiella salongerna ökar också annonseringen. UGC och online video har framförallt blivit ett verktyg för att hålla kvar besökaren på siten längre och ge annonsörerna mer tid på sig att flasha med sina annonser. Är den långa svansen på väg att sluta växa och bli fetare och fetare istället i sin jakt på konsumenter och reklamintäkter? Kosten kallas för instream annonsering.

Enligt en undersökning av e-Marketer så fortsätter 57, 65 av människor i åldrarna 18-24 att fortsätta titta på filmen trots en eventuellt instreamad annons. 11,4% av människorna i samma åldersgrupp stänger av filmen och lämnar siten. Ju högre upp i åldrarna desto känsligare verkar människor bli för denna typen av reklam. 21,2% av personer i åldersgruppen 55+ stänger av filmen och lämnar siten. Denna typen av reklam är betingad med åldersdemografi och bör användas ihop med budskap som ska tilltala en yngre målgrupp, men försiktigt.

”Marketers need to tread carefully with online video advertising,” säger Jarvis Coffin, CEO på BurstMedia. ”It’s pretty clear from our research that most online video consumers are not yet willing to sit through advertising to get the content they seek.”

 

instreamad reklam

Ursäkta röran.