Svansen blir bara fetare och fetare

the long tail goes fatOnline video verkar vara det enda människor pratar om nu för tiden i den här branschen. Personligen känns det som om jag vid det här laget har skrivit hur många bloggar som helst om just onlinevideo. Och nämner man orden online och video i samma mening ja då är aldrig ordet YouTube långt borta. Men i takt med att UGC och videomaterial ökar online och amatörfilmerna kryper ur hemmavisningarna i datorn och in i de kommersiella salongerna ökar också annonseringen. UGC och online video har framförallt blivit ett verktyg för att hålla kvar besökaren på siten längre och ge annonsörerna mer tid på sig att flasha med sina annonser. Är den långa svansen på väg att sluta växa och bli fetare och fetare istället i sin jakt på konsumenter och reklamintäkter? Kosten kallas för instream annonsering.

Enligt en undersökning av e-Marketer så fortsätter 57, 65 av människor i åldrarna 18-24 att fortsätta titta på filmen trots en eventuellt instreamad annons. 11,4% av människorna i samma åldersgrupp stänger av filmen och lämnar siten. Ju högre upp i åldrarna desto känsligare verkar människor bli för denna typen av reklam. 21,2% av personer i åldersgruppen 55+ stänger av filmen och lämnar siten. Denna typen av reklam är betingad med åldersdemografi och bör användas ihop med budskap som ska tilltala en yngre målgrupp, men försiktigt.

“Marketers need to tread carefully with online video advertising,” säger Jarvis Coffin, CEO på BurstMedia. “It’s pretty clear from our research that most online video consumers are not yet willing to sit through advertising to get the content they seek.”

 

instreamad reklam

13 thoughts on “Svansen blir bara fetare och fetare”

  1. Exakt vad menar ni men “instream annonsering”? Det finns ingen definition på det riktigt.

    Som jag förstår det handlar det om pre, mid och postrolls. Alltså videoannonser som avbryter tittandet innan, under och efter videoinnehållet. Intressant vore då att se på skillnaderna mellan dessa annonsformat och det vi på VideoPlaza arbetar med främst, overlayannonsering.

    För övrigt verkar det vara samma siffror som ni bloggat om här: http://www.jardenberg.se/2008/01/23/in-stream-bade-bra-och-daligt/

    Och slutligen, vi måste komma på ett bra namn för detta, jag röstar nog på onlinevideo, fast som ett ord :) Webb-tv borde förbjudas. Vad tycker ni?

    Reply
  2. Exakt vad menar ni men “instream annonsering”? Det finns ingen definition på det riktigt.

    Som jag förstår det handlar det om pre, mid och postrolls. Alltså videoannonser som avbryter tittandet innan, under och efter videoinnehållet. Intressant vore då att se på skillnaderna mellan dessa annonsformat och det vi på VideoPlaza arbetar med främst, overlayannonsering.

    För övrigt verkar det vara samma siffror som ni bloggat om här: http://www.jardenberg.se/2008/01/23/in-stream-bade-bra-och-daligt/

    Och slutligen, vi måste komma på ett bra namn för detta, jag röstar nog på onlinevideo, fast som ett ord :) Webb-tv borde förbjudas. Vad tycker ni?

    Reply
  3. Exakt vad menar ni men “instream annonsering”? Det finns ingen definition på det riktigt.

    Som jag förstår det handlar det om pre, mid och postrolls. Alltså videoannonser som avbryter tittandet innan, under och efter videoinnehållet. Intressant vore då att se på skillnaderna mellan dessa annonsformat och det vi på VideoPlaza arbetar med främst, overlayannonsering.

    För övrigt verkar det vara samma siffror som ni bloggat om här: http://www.jardenberg.se/2008/01/23/in-stream-bade-bra-och-daligt/

    Och slutligen, vi måste komma på ett bra namn för detta, jag röstar nog på onlinevideo, fast som ett ord :) Webb-tv borde förbjudas. Vad tycker ni?

    Reply
  4. @Sorosh:
    1. Du vet att vi älskar overlays, och att det inte kommer att bli något pre, mid eller postrullande så länge jag får säga något i frågan.
    2. Vi har haft lite strul (som är av det mänskliga slaget) med dubbelpubliceringar. It happens. Så sent som idag igen. Vi ska skruva till rutinerna.
    3. Jag tycker vi kallar det för video, helt enkelt.

    Reply
  5. @Sorosh:
    1. Du vet att vi älskar overlays, och att det inte kommer att bli något pre, mid eller postrullande så länge jag får säga något i frågan.
    2. Vi har haft lite strul (som är av det mänskliga slaget) med dubbelpubliceringar. It happens. Så sent som idag igen. Vi ska skruva till rutinerna.
    3. Jag tycker vi kallar det för video, helt enkelt.

    Reply
  6. @Sorosh:
    1. Du vet att vi älskar overlays, och att det inte kommer att bli något pre, mid eller postrullande så länge jag får säga något i frågan.
    2. Vi har haft lite strul (som är av det mänskliga slaget) med dubbelpubliceringar. It happens. Så sent som idag igen. Vi ska skruva till rutinerna.
    3. Jag tycker vi kallar det för video, helt enkelt.

    Reply
  7. @Joakim:
    1. Rätt svar ;)
    3. Video är perfekt om man redan är i en webbkontext, annars måste man trycka till med online innan. Andra förslag är ju: nätvideo, webbvideo, webb-tv, webbklipp etc… Jag har länge funderat på ett blogginlägg på det området, kommer snart.

    Reply
  8. @Joakim:
    1. Rätt svar ;)
    3. Video är perfekt om man redan är i en webbkontext, annars måste man trycka till med online innan. Andra förslag är ju: nätvideo, webbvideo, webb-tv, webbklipp etc… Jag har länge funderat på ett blogginlägg på det området, kommer snart.

    Reply
  9. @Joakim:
    1. Rätt svar ;)
    3. Video är perfekt om man redan är i en webbkontext, annars måste man trycka till med online innan. Andra förslag är ju: nätvideo, webbvideo, webb-tv, webbklipp etc… Jag har länge funderat på ett blogginlägg på det området, kommer snart.

    Reply
  10. Google gears och motsvarande kommer att sudda ut gränsen mellan online och offline – ännu mer än vad podcasts etc redan gjort. Varken webb- eller ens internetkontext funkar ju som avskärmare.

    Jag tror vi måste förhålla oss till att video är rörlig bild (som vi sannolikt inte ens skiljer från tv i det att det inte är tablåstyrt).

    Som du själv sa. Video is da shit.

    Reply
  11. Google gears och motsvarande kommer att sudda ut gränsen mellan online och offline – ännu mer än vad podcasts etc redan gjort. Varken webb- eller ens internetkontext funkar ju som avskärmare.

    Jag tror vi måste förhålla oss till att video är rörlig bild (som vi sannolikt inte ens skiljer från tv i det att det inte är tablåstyrt).

    Som du själv sa. Video is da shit.

    Reply
  12. Google gears och motsvarande kommer att sudda ut gränsen mellan online och offline – ännu mer än vad podcasts etc redan gjort. Varken webb- eller ens internetkontext funkar ju som avskärmare.

    Jag tror vi måste förhålla oss till att video är rörlig bild (som vi sannolikt inte ens skiljer från tv i det att det inte är tablåstyrt).

    Som du själv sa. Video is da shit.

    Reply
  13. Google gears och motsvarande kommer att sudda ut gränsen mellan online och offline – ännu mer än vad podcasts etc redan gjort. Varken webb- eller ens internetkontext funkar ju som avskärmare.

    Jag tror vi måste förhålla oss till att video är rörlig bild (som vi sannolikt inte ens skiljer från tv i det att det inte är tablåstyrt).

    Som du själv sa. Video is da shit.

    Reply

Leave a Reply to Sorosh TavakoliCancel reply