Någon gång runt 1994 satte jag ihop en lösning som flyttade Aftonbladets Text-tv ut på aftonbladet.se. Det var naturligtvis en udda lösning, men det lirade. Man blev den första aktiva nyhetstjänsten på nätet. Och jag tyckte norrmännen var ganska uppfinningsrika när de byggde en chat med SMS som inkanal och Text-tv som utkanal, runt 1995 om jag minns rätt. Så jag är inte främmande för att man kapar hörn och gör okonventionella val.

Ändå trillade jag av soffan ikväll när jag hörde programledarna för Melodifestivalen berätta att  man kunde ”följa Twitter på Text-tv sidan 198”.

SVT kör Twitter på Text-tv

På tv:n ser det lite bättre ut – när någon av deras utvalda konton twittrar så dyker det upp i rutan ett par sekunder. Det är säkert en enkel lösning. Billig. Men ändå. Varför? Ingen som vet vad Twitter är väljer väl att följa en passiv, sällanpostar-kanal via TV? Och de som inte vet vad Twitter är lär ju bara bli oerhört förvirrade? Eller hur tänkte man, jag lyssnar gärna.

Överhuvudtaget har SVT uppenbart en lite konstig bild av vad Twitter är. Så här ser det ut på deras sajt:

SVT har en alldeles egen uppfattning om Melodifestivalen på Twitter…

Alltså, jag förstår att man måste göra något slags urval. Men två twittrare är inte ”Twitter om Melodifestivalen”. Twitter är lite större än @annika_lantz och @ebbavonsydow, jag lovar. Kolla på #mel2010 så får ni se…

Men cred också, för er livesändning på nätet är grym. Bra kvalitet och nästan helt i fas med broadcast på dumburken. Får mig att undra hur långt efter live vi egentligen ligger?

Uppdaterat med fler som skrivit:

Ursäkta röran.