Den här texten publicerades ursprungligen på Newsmill den 9 juni 2010. Jag kopierar den till min egen blogg av arkivskäl, och för att bygga ihop paketet om Public Service vs Creative Commons. Läs också min text från SvD: ”Dags för SVT att leva upp till Public Service-uppdraget”
Igår presenterade ett team från SVT ett format som bygger på att ”vårt innehåll är ert”. Nu var det förvisso bara en tävling om realtidskoncept för utbildning – men det var underbart att höra medarbetare från svensk public service prata om total öppenhet, samskapande och fritt tillgängligt innehåll. Nu återstår frågan: är man beredd att leverera?
Igår, på konferensen Moving Images Malmö, upplevde jag något fantastiskt och hett efterlängtat. Fyra medarbetare från SVT stod på scenen och sa saker som ”Nu blir SVT:s material ditt, för det är ju faktiskt ditt. Det är du som betalar tv-licens”, ”att bara öppna arkivet räcker inte”, ”Vi tankar upp allt material och skapar ett api så att man kan göra sin egen tjänst utifrån vårt innehåll”, “tanken är att det inte bara är enkelriktat, att man bara kan hämta material, utan även kan stoppa in”, ”vår ledstjärna är samskapande” och ”vårt innehåll är ert”.
Ramen var en koncepttävling. Tre lag tävlade på temat ”Hur kan det bästa realtidskonceptet se ut inom utbildningsområdet 2013?”. Sydsvenskan vann och Good Old slutade som trea, trots fantastiskt sångnummer, men för mig är det bestående minnet SVT:s koncept ”Klass 1 A Open”. Kolla in klippet på Youtube
Upplägget är egentligen ganska enkelt. Man följer en skolklass genom hela grundskolan. Allt dokumenteras, produceras och publiceras i de egna kanalerna – precis som vanligt. Men dessutom släpper man allt material fritt att bygga vidare på. Att remixa. Att återpublicera. Precis så som flera av oss målat upp som framtiden för public service. Att den blir publik och service, på riktigt.
Att det händer nu är ganska självklart. Man kan inte hålla emot längre. Det är dags nu. Flera faktorer samverkar, tex:
- En hårt pressad, närmst desperat, tidningsbransch som envist hävdar att public service riskerar förstöra affären för dem. I en hårdnande kamp om publikens tid och gunst – och därmed reklampengar – slår traditionella medier nu åt alla håll. Även om man inte vinner framgång så går det grus i maskineriet och framför allt SVT och SR har haft fullt upp att arbeta mot den aggresiva lobbyn från Tidningsutgivarna och högröstade lokaltidningar.
- Motsvarande utveckling i Storbritannien, där BBC nu lever under en besvärande kontrollfunktion. För de självständiga och drivna cheferna på SVT, SR och UR måste det framstå som värsta tänkbara mardröm.
- Trenden med att publiken flyttar ut på nätet. Även om alla bolagen fortfarande uppvisar fina siffror så är det ingen tvekan om att man har allt att vinna på att närma sig nätet i högsta möjliga fart. I synnerhet om man kan göra det för relativt små pengar, och samtidigt plocka stilpoäng.
- Hårt tryck med krav på förändring, både internt och externt. Det är ingen tvekan om att det har varit svårt för bolagen att hävda att man måste kontrollera distributionen (utöver eventuella bindande avtal med externa, utländska parter). Egenproducerat, gemensamfinanisierat material tillhör rimligen oss alla. Argument däremot ekar tomma och i de fall man faktiskt tagit diskussionen har det varit med märkbart plågad argumentation.
- Dessutom har man redan börjat. Nyligen tecknade SVT ett avtal med Stampens MKTmedia om att man på tidningarnas sajter skulle få visa SVT-material. Dörren har öppnats på glänt, nu är det bara att köra vidare. För hur ska man kunna hävda att det är ok för MKTmedia, men inte för någon annan?
För egen del så tycker jag tidningarnas vapenskrammel är ointressant. Man ska inte skylla sina egna brister på att public service gör bra saker, varken på nätet eller i etern. Däremot tycker jag de borde hjälpa till att aktivt driva frågan om att materialet ska göras fritt tillgängligt för alla. Produktionerna som SVT/SR/UR gör är gemensamfinansierade och borde givetvis vara tillgängligt för gemensamt utnyttjande. Diskussionen kan faktiskt både börja och sluta där. En enkel Creative Commons-licens och vi garanterat förvänta oss en blomstrande medieutveckling – som gynnar både ekonomi och demokrati.
”Vi gör det vi kan, och ni bearbetar materialet vidare” och ”vårt innehåll är ert” sa SVT idag. Nu återstår bara att leverera.
Åh vad spännande! Äntligen?
För att skapa något stort, bygg en infrastruktur. Om du gör en kartlösning (Google Maps eller OpenStreetMap) som andra kan bygga vidare på, lägga till och skapa nytt av så finns det ingen gräns för hur mycket tjänster och affärer som kan byggas på det. Bygg ett uppslagsverk. Bygg för fildelning. Bygg ett arkiv för kod, eller film. Bygg en motor för nyheter. Bli en infrastruktur som uppmuntrar till kreativitet.
Det är public och service.
Ja, jag börja så smått våga hoppas på äntligen. Det känns som en absolut överlevnadsfråga för Public Service. Dessutom en helt magnifik vitamininjektion. Vilket kreativt lyft det skulle bli. Vilken stolthet över att vara världsledande på ett så viktigt område. Det är ju bara att trycka på knappen ;)
Jo, det SVT producerar är fritt för den som med sin licens betalt produktionen, dvs vi svenska TV-tittare. Inte Reuters, dom är inte svenska licensbetalare, dom är ett kommersiellt företag. SVT:s uppgift är inte att skänka bort material till dom som dom sedan ska tjäna en slant på.