Televerket fattar fortfarande ingenting

Den 11 juli ska det börja säljas iPhone i Sverige. Jag är ju redan inne på min andra iPhone, men har ändå sett fram emot att få köra den så som Apple tänkt sig. Hur enkelt det än är att knäcka den så adderar det ändå ett lager av strul. Och att det skulle bli Telia kändes inte otippat baserat på Apples val i övriga länder.

Men jag trodde Apple skulle lyckas hålla Felia i korta tyglar. Nu verkar det inte så. I nyhetsbrevet (del två i en mycket märklig informationskampanj) som operatören skickade ut idag så berättar man om de tre abonnemangsformerna: iMini, iMidi och iMaxi. Namnen är inte ens värda att kommentera. Och man sätter inte ut priserna. Suck.

Men värst är att det är tre abonnemang som visar att man inte fattar vad iPhone är. En fullvuxen internetmedborgare. Att då komma dragandes med 100, 250 och 1000MB data är bara ett hån. Jag drar mer än så på en vecka. Eller på ett par timmar med intensivt användande. Det är bra att trafik via gamla Homerun ingår utan extra kostnad – men varför, VARFÖR, inte göra rätt med datatrafiken.

Det behövs absolut ett enkelt och tydligt abonnemang med fri datatrafik. Sedan kan det finnas ett ytterskott i anda änden av skalan som tar fasta på de som absolut bara vill använda den som telefon. Men det här fjattandet gör mig bara förbannad. Skäms Telia. Hallå Apple. Ta tag i det här nu!

Dessutom verkar det finnas lika många tolkningar som det finns telia-anställda av vad den sista meningen egentligen betyder. Tex: Maxtaxa 9 kr/dygn, gäller det för all datatrafik – eller endast för surf via surfport?

33 thoughts on “Televerket fattar fortfarande ingenting”

  1. Kan inte mer än hålla med, helt sanslöst dåliga abonnemang.

    och angående den extra datan, om inte 9/dag gäller all data så blir jag riktigt ledsen.

    iofs står det att man kan köpa med deras vanliga abb med, undrar vad den kostar med ett fastpris data.

    Reply
  2. Kan inte mer än hålla med, helt sanslöst dåliga abonnemang.

    och angående den extra datan, om inte 9/dag gäller all data så blir jag riktigt ledsen.

    iofs står det att man kan köpa med deras vanliga abb med, undrar vad den kostar med ett fastpris data.

    Reply
  3. Tittar man på villkoren för “Prisavtal fastpris” så gäller pristaket på 9 kr/dygn endast när man surfar med telefonens inbyggda webbläsare, och inte för exempelvis mail eller andra applikationer i telefonen (det är kanske denna skrivning du syftar på i din kommentar om tolkningen).

    “* OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. på Telias mobila portal Surfport under förutsättning att du har Telias inställningar för datatrafik. Telias inställningar får du enklast genom att skicka SMS till 4466 med texten ”surf” eller om du går in på ”inställningar/kom igång” här på telia.se. För den övriga trafiken (avses t.ex. datatrafik via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn. Maxtaxan gäller om du har prisavtalet Rörlig avgift. ”

    https://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID=1238058499&channelId=-101922&type=PRODUCT

    Det här är riktigt trist.

    Reply
  4. Tittar man på villkoren för “Prisavtal fastpris” så gäller pristaket på 9 kr/dygn endast när man surfar med telefonens inbyggda webbläsare, och inte för exempelvis mail eller andra applikationer i telefonen (det är kanske denna skrivning du syftar på i din kommentar om tolkningen).

    “* OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. på Telias mobila portal Surfport under förutsättning att du har Telias inställningar för datatrafik. Telias inställningar får du enklast genom att skicka SMS till 4466 med texten ”surf” eller om du går in på ”inställningar/kom igång” här på telia.se. För den övriga trafiken (avses t.ex. datatrafik via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn. Maxtaxan gäller om du har prisavtalet Rörlig avgift. ”

    https://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?tabId=0&OID=1238058499&channelId=-101922&type=PRODUCT

    Det här är riktigt trist.

    Reply
  5. Kan bara hålla med, trodde operatörerna hade lärt sig att inte ta betalt baserat på en parameter som mindre än 1% av kunderna kan uppskatta med en felmarginal under 50%!

    Reply
  6. Kan bara hålla med, trodde operatörerna hade lärt sig att inte ta betalt baserat på en parameter som mindre än 1% av kunderna kan uppskatta med en felmarginal under 50%!

    Reply
  7. @Johan, men som du ser avslutas hela den texten med ”Maxtaxan gäller om du har prisavtalet Rörlig avgift.” vilket gör det ytterliggare förvirrat – eftersom texten står som ett tillägg till ”Prisavtal fastpris”. Telia är verkligen FUBAR.

    Reply
  8. @Johan, men som du ser avslutas hela den texten med ”Maxtaxan gäller om du har prisavtalet Rörlig avgift.” vilket gör det ytterliggare förvirrat – eftersom texten står som ett tillägg till ”Prisavtal fastpris”. Telia är verkligen FUBAR.

    Reply
  9. @jocke, nja fotnoten gäller egentligen rutan högst upp på sidan och inte specifikt fastprisavtalet. Men jag tycker det luktar mer och mer som att det bara är surfport-trafik som räknas in i 9 kr/dygn.
    https://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDITORIAL&tabId=0&OID=214444#5
    Fast å andra sidan, i punkten efter står det att 9 kr/dygn gäller även om jag kopplar upp mig till en annan förstasida än SurfPort.

    Snurrigt, är bara förnamnet. Att överhuvud taget ha den här diskussionen bevisar bara att Telia dödar iPhone i det här landet.

    Reply
  10. @jocke, nja fotnoten gäller egentligen rutan högst upp på sidan och inte specifikt fastprisavtalet. Men jag tycker det luktar mer och mer som att det bara är surfport-trafik som räknas in i 9 kr/dygn.
    https://www.telia.se/privat/link.do?channelId=-101922&type=EDITORIAL&tabId=0&OID=214444#5
    Fast å andra sidan, i punkten efter står det att 9 kr/dygn gäller även om jag kopplar upp mig till en annan förstasida än SurfPort.

    Snurrigt, är bara förnamnet. Att överhuvud taget ha den här diskussionen bevisar bara att Telia dödar iPhone i det här landet.

    Reply
  11. Håller helt med om att Telia skjuter sig själva i foten med detta. Men, som jag tjatat om länge nu, varför är det ingen debatt i Sverige om hela företeelsen, dvs varför finner vi svenskar oss i att tvingas välja en viss operatör för att kunna köpa en iPhone?
    Varför ryter inte Konsumentverket?
    Varför driver åtminstone inte de andra teleoperatörerna en process mot detta konsumentfientliga monopol? Är det ens lagligt, egentligen?
    Var är media?

    Reply
  12. Håller helt med om att Telia skjuter sig själva i foten med detta. Men, som jag tjatat om länge nu, varför är det ingen debatt i Sverige om hela företeelsen, dvs varför finner vi svenskar oss i att tvingas välja en viss operatör för att kunna köpa en iPhone?
    Varför ryter inte Konsumentverket?
    Varför driver åtminstone inte de andra teleoperatörerna en process mot detta konsumentfientliga monopol? Är det ens lagligt, egentligen?
    Var är media?

    Reply
  13. Om detta blir verkligheten så förlorar Apple värdet i det “fina” med iPhonen, dvs att vi verkligen använder den som “mobilt internet”. Redan idag använder jag iPhone som det så fort jag har WLAN och med Turbo 3G ökar det funktionaliteten till att gälla ALLTID. Att då begränsa oss genom sunkiga prisplaner är helt under ytan och totalt underkänt. Självklart kommer post om detta även hos mig och hoppas att det kommer från flera och att vi kan skapa opinion runt detta och få dem att tänka till. Även jag är en av dem som haft som målbild att hoppa på att köra iPhone med ett riktigt abonnemang och inte knäcka/hacka den. Dvs lägga min gamla iPhone till samlingen och köpa ny. Telia kan genom detta missa alla oss som vill ha helheten, men på rätt sätt.

    Reply
  14. Om detta blir verkligheten så förlorar Apple värdet i det “fina” med iPhonen, dvs att vi verkligen använder den som “mobilt internet”. Redan idag använder jag iPhone som det så fort jag har WLAN och med Turbo 3G ökar det funktionaliteten till att gälla ALLTID. Att då begränsa oss genom sunkiga prisplaner är helt under ytan och totalt underkänt. Självklart kommer post om detta även hos mig och hoppas att det kommer från flera och att vi kan skapa opinion runt detta och få dem att tänka till. Även jag är en av dem som haft som målbild att hoppa på att köra iPhone med ett riktigt abonnemang och inte knäcka/hacka den. Dvs lägga min gamla iPhone till samlingen och köpa ny. Telia kan genom detta missa alla oss som vill ha helheten, men på rätt sätt.

    Reply
  15. Det kan väl knappast vara fel att låta Telia höra av en proteststorm också? Det är känns ju uppenbart att de är lite osäkra själva eftersom de inte lanserat detaljerna redan från början, och fortfarande inte publicerat priserna. För det kan väl knappast vara lanseringstaktik att dra på detaljerna såhär.

    Reply
  16. Det kan väl knappast vara fel att låta Telia höra av en proteststorm också? Det är känns ju uppenbart att de är lite osäkra själva eftersom de inte lanserat detaljerna redan från början, och fortfarande inte publicerat priserna. För det kan väl knappast vara lanseringstaktik att dra på detaljerna såhär.

    Reply
  17. Något som jag funderar på, är hur man kommer att kunna hålla koll på hur mycket trafik man har använt. Och om det ska vara så dåligt med bandbredd per månad så vill jag kunna stänga av hämtningen av bilder, eller liknande – och även ha en varning när jag har använt hälften av min kvot, 75%, 90% o.sv.

    Reply
  18. Något som jag funderar på, är hur man kommer att kunna hålla koll på hur mycket trafik man har använt. Och om det ska vara så dåligt med bandbredd per månad så vill jag kunna stänga av hämtningen av bilder, eller liknande – och även ha en varning när jag har använt hälften av min kvot, 75%, 90% o.sv.

    Reply
  19. Aloha!

    Någon mer än jag som tycker att det är spännande att månadskostnaden är samma som kostnaden för telefonen? ;-)

    Månadskostnad x, Telefonpris x kr
    Månadskostnad y, Telefonpris y kr
    Månadskostnad z, Telefonpris z kr

    Reply
  20. Aloha!

    Någon mer än jag som tycker att det är spännande att månadskostnaden är samma som kostnaden för telefonen? ;-)

    Månadskostnad x, Telefonpris x kr
    Månadskostnad y, Telefonpris y kr
    Månadskostnad z, Telefonpris z kr

    Reply
  21. är det förresten ngn som vet om man får benämna de minuter/MB som ingår om man betalar x/y/z SEK som “fria”? på vilket sätt skulle de vara fria? jag har kanske missat ngt?

    Reply
  22. är det förresten ngn som vet om man får benämna de minuter/MB som ingår om man betalar x/y/z SEK som “fria”? på vilket sätt skulle de vara fria? jag har kanske missat ngt?

    Reply

Leave a Reply to FredrikCancel reply