Telia – utövar påtryckningar?

I natt skrev vi om Telias Surf Open och flera stora mediehus har under dagen bestämt sig för att bojkotta. Vi pekade bland annat till lilla Mobiletech i Norge som är extremt kompetenta på det mobila området och i en bloggpostning visade på effekterna av Telias lösning. Det inlägget är nu bortplockat.

mobiletech-blog-borta

Titta på bilden ovan, eller klicka på länken här och dra dina egna slutsatser. Jag gissar här, men det känns sannolikt skribenten tvingats plocka bort en helt korrekt bloggpost. Mobiletech vågar inte berätta vad som föranlett raderingen. Vågar Telia dementera att man utsatt en liten aktör för påtryckningar? Ring och fråga.

4 thoughts on “Telia – utövar påtryckningar?”

  1. Personligen känns Telia som ett dött företag. Deras främsta intäkter kommer från den fasta telefonin, vilken max har 5 år kvar som företeelse.

    Ifall Telia hade startats idag, hade de haft en möjlighet att överleva? Nej. Deras enda värde idag ligger i strukturer de har ärvt från en monopolistisk situation.

    De har en förmåga att hela tiden ta beslut som försämrar deras värde, därför spelar det ingen roll att de planerar investera ett antal miljarder de kommande åren på nya tekniker och utbyggnader, de har helt enkelt inte förmågan att förstå sin omvärld och framförallt inte agera i en dagens företagsklimat.

    Prognos (lagom naiv/realistisk): 15 år innan företaget helt har styckats upp och avvecklats.

    Reply
  2. Personligen känns Telia som ett dött företag. Deras främsta intäkter kommer från den fasta telefonin, vilken max har 5 år kvar som företeelse.

    Ifall Telia hade startats idag, hade de haft en möjlighet att överleva? Nej. Deras enda värde idag ligger i strukturer de har ärvt från en monopolistisk situation.

    De har en förmåga att hela tiden ta beslut som försämrar deras värde, därför spelar det ingen roll att de planerar investera ett antal miljarder de kommande åren på nya tekniker och utbyggnader, de har helt enkelt inte förmågan att förstå sin omvärld och framförallt inte agera i en dagens företagsklimat.

    Prognos (lagom naiv/realistisk): 15 år innan företaget helt har styckats upp och avvecklats.

    Reply

Leave a Reply to Jonas CarlssonCancel reply