Tidningsutgivarna har kollat upp Telias Surf Open och konstaterar att den strider mot ansvarig utgivares uppdrag. Så kampanjen rullar vidare. Citerar ur pressreleasen:
I ett brev till Indra Åsander, ansvarig för mobila innehållstjänster på Europamarknaden TeliaSonera kräver Tidningsutgivarnas Anna Serner att Telia förändrar sin nylanserade mobiltjänst.
– Surf Open-tjänsten innebär att tidningarnas webbsidor påverkas såväl till innehåll som till form utan ansvarig utgivares medverkan. Det är inte acceptabelt, anser Anna Serner, VD Tidningsutgivarna.Många medieföretag har valt att bojkotta Telias nylanserade mobiltjänst ”Surf Open”. Tidningsutgivarna stöder bojkotten.
– Det är alltid ansvarig utgivare som ska avgöra vilket innehåll som finns i papperstidning, på en webbplats eller i mobilen – oavsett om det handlar om redaktionellt material eller annonser. Det ger Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) och Tryckfrihetsförordningen (TF) stöd för.Det finns ytterligare en aspekt som tidningarna reagerar på när det gäller den nya mobiltjänsten:
– Var och en inser ju att det är orimligt att distributören – i det här fallet Telia – ska tjäna pengar på annonsutrymme som någon annan – tidningarna – redan har sålt. Nog borde en aktör som Telia kunna skapa intäkter på ett schysst sätt, säger Anna Serner.
Vi får väl se var det slutar. Mer info lär man hitta på tu.se. My work here is done.
Men ett par paranteser… Fick den här länken i mail, som beskriver när vodaphone gjorde bort sig på likanande sätt. Eftersom blogginlägget på mobiletech försvann mystiskt finns motsvarande info här. Ekonominyheterna har gjort ett bra knäck, men Mobil har inte fattat någonting.
Till sist: Det pratas också om att Telia varit inblandade i något liknande i Ukraina. Någon som vet mer?
Mja du Joakim, jag tror nog att det är du som fått det om bakfoten lite grann. Ekonominyheterna du länkar till har missförstått en del, kanske förledda av vad som skrivits på jardenberg.se tidigare.
Novarra/Surf Open filtrerar i n t e bort reklam för att ersätta den med egen – reklamen ryker för att den
a) är gjord i Flash och det kan nästan ingen mobil visa
b) består av stora bilder som inte passar i mobilen
Som sagts tidigare så gör Opera Mini m fl samma sak, så man kan inte lasta Telia för detta.
Mobil.se har fattat saken hyfsat rätt. Jag håller inte med om att Surf Open är “oförargligt”, men de har ju rätt i att det finns fler mobilläsare som gör samma sak (fast bättre), och att tidningarna primärt ondgör sig över att Telia tänkt tjäna pengar på deras innehåll. Att Novarra kodar om redan mobilanpassade webbplatser var en teknisk miss hävdar Telia, och där får man väl tro dem (iaf om felet åtgärdas inom kort).
Ska man gå vidare i spåret “jag som ansvarig utgivare har inte godkänt den här presentationen av innehållet som Novarra genererar”, då är man ute på djupt vatten. Ska ni spärra gamla versioner av Internet Explorer, Lynx m fl eftersom de också “förvränger” presentationen av webbplatserna?
Nä, bättre att vara ärliga och säga var skon eg klämmer – tidningsutgivarna gillar inte att distributören tjänar pengar på deras innehåll (och där håller jag fullt med er – distributören ska leverera informationen utan att hänga på egen data).
Mja du Joakim, jag tror nog att det är du som fått det om bakfoten lite grann. Ekonominyheterna du länkar till har missförstått en del, kanske förledda av vad som skrivits på jardenberg.se tidigare.
Novarra/Surf Open filtrerar i n t e bort reklam för att ersätta den med egen – reklamen ryker för att den
a) är gjord i Flash och det kan nästan ingen mobil visa
b) består av stora bilder som inte passar i mobilen
Som sagts tidigare så gör Opera Mini m fl samma sak, så man kan inte lasta Telia för detta.
Mobil.se har fattat saken hyfsat rätt. Jag håller inte med om att Surf Open är “oförargligt”, men de har ju rätt i att det finns fler mobilläsare som gör samma sak (fast bättre), och att tidningarna primärt ondgör sig över att Telia tänkt tjäna pengar på deras innehåll. Att Novarra kodar om redan mobilanpassade webbplatser var en teknisk miss hävdar Telia, och där får man väl tro dem (iaf om felet åtgärdas inom kort).
Ska man gå vidare i spåret “jag som ansvarig utgivare har inte godkänt den här presentationen av innehållet som Novarra genererar”, då är man ute på djupt vatten. Ska ni spärra gamla versioner av Internet Explorer, Lynx m fl eftersom de också “förvränger” presentationen av webbplatserna?
Nä, bättre att vara ärliga och säga var skon eg klämmer – tidningsutgivarna gillar inte att distributören tjänar pengar på deras innehåll (och där håller jag fullt med er – distributören ska leverera informationen utan att hänga på egen data).
Har jag förstått rätt att kritiken mot Telia är för att Telia som tredje part försöker profitera på andras innehåll?
Funderar nämligen på hur kritiken mot Telia relaterar till de utökningar som kan installeras i webbläsare som Firefox eller de filtrerande/modifierande proxies som kan installeras lokalt på en dator eller i ett nätverk. De modifierar också hemsidors utseende och “inkräktar” på den ansvariga utgivarens område. (Exempel: http://userstyles.org/styles/5297 )
På bara några minuter kan man lätt skapa en utökning som omvandlar och utökar DN, SvD, Sydsvenskan eller vilken annan sida som helst till något helt helt annat än vad de är idag – utökningar som går långt mycket längre än Telias.
Ur det perspektivet – borde inte den ansvariga utgivarens ansvar sluta vid det att hemsidan lämnar tidningens servrar då den inte kan kontrollera vad som händer därefter?
Säger inte att bojkotten är fel – bara att det skapar intressanta frågeställningar om var gränsen egentligen går för hur en hemsida ska få lov att modifieras av tredje part.
Har jag förstått rätt att kritiken mot Telia är för att Telia som tredje part försöker profitera på andras innehåll?
Funderar nämligen på hur kritiken mot Telia relaterar till de utökningar som kan installeras i webbläsare som Firefox eller de filtrerande/modifierande proxies som kan installeras lokalt på en dator eller i ett nätverk. De modifierar också hemsidors utseende och “inkräktar” på den ansvariga utgivarens område. (Exempel: http://userstyles.org/styles/5297 )
På bara några minuter kan man lätt skapa en utökning som omvandlar och utökar DN, SvD, Sydsvenskan eller vilken annan sida som helst till något helt helt annat än vad de är idag – utökningar som går långt mycket längre än Telias.
Ur det perspektivet – borde inte den ansvariga utgivarens ansvar sluta vid det att hemsidan lämnar tidningens servrar då den inte kan kontrollera vad som händer därefter?
Säger inte att bojkotten är fel – bara att det skapar intressanta frågeställningar om var gränsen egentligen går för hur en hemsida ska få lov att modifieras av tredje part.
@Magnus: nope – jag har gjort min läxa. Novarra kan konfigureras för mycket mer än de två exempel du lyfter fram och det är det vi har sett. Det är möjligt att det ändrats nu, eller att telia inte ens vet om vad som hände inledningsvis men jag har torrt på fötterna.
Att Opera mfl gör “samma sak” har jag diskuterat tidigare, vidhåller fortfarande att det är stor skillnad på när användaren själv är den aktiva parten. Telia visar inte vad som händer, användaren kan vara helt ovetande över den modifiering som sker.
@Pelle: Det är stor skillnad i min bok på vilken part som gör vad och i vilket skede av bitströmmen. Att användaren installerar plugins innebär rimligtvis att han/hon är medveten om sitt eget agerande. Då är vi fria, men här är det en “man in the middle” som ställer till det. Minns den bredbandsoperatör i usa som använde bla google.com för att lägga in egna driftsmeddelande. Ett vällovligt syfte kanske – men man GÖR bara inte så.
@Alla: ut mitt perspektiv handlar det ffa om sunt förnuft och fair use. Hade telia varit ett företag som var känt för sin vilja att “göra gott” hade jag haft ett helt annat överseende. Nu kör man över, igen, och tror man ska komma undan med det. Det är INTE ok i min bok.
@Magnus: nope – jag har gjort min läxa. Novarra kan konfigureras för mycket mer än de två exempel du lyfter fram och det är det vi har sett. Det är möjligt att det ändrats nu, eller att telia inte ens vet om vad som hände inledningsvis men jag har torrt på fötterna.
Att Opera mfl gör “samma sak” har jag diskuterat tidigare, vidhåller fortfarande att det är stor skillnad på när användaren själv är den aktiva parten. Telia visar inte vad som händer, användaren kan vara helt ovetande över den modifiering som sker.
@Pelle: Det är stor skillnad i min bok på vilken part som gör vad och i vilket skede av bitströmmen. Att användaren installerar plugins innebär rimligtvis att han/hon är medveten om sitt eget agerande. Då är vi fria, men här är det en “man in the middle” som ställer till det. Minns den bredbandsoperatör i usa som använde bla google.com för att lägga in egna driftsmeddelande. Ett vällovligt syfte kanske – men man GÖR bara inte så.
@Alla: ut mitt perspektiv handlar det ffa om sunt förnuft och fair use. Hade telia varit ett företag som var känt för sin vilja att “göra gott” hade jag haft ett helt annat överseende. Nu kör man över, igen, och tror man ska komma undan med det. Det är INTE ok i min bok.
Jag tar mig friheten att kommentera andras kommentarer :-)
@corren-Magnus: Du får sätta upp en egen blogg där du alltid är den som har rätt uppfattning om allt ;-) PS Jag är visserligen prenumerant men kan du inte ta bort inloggningen på “corren-mera”? Inlåsning av “extramaterial” suger! DS
@Joakim: När börjar ni spärra Google:s gateway på http://www.google.com/gwt/n då? Google tar bort (nästan alla) annonser, men i sann Google-anda så gör de inte reklam för andra än sig sälva då de lägger till en eller flera länkar till sin mobilanpassade startsida.
Jag tar mig friheten att kommentera andras kommentarer :-)
@corren-Magnus: Du får sätta upp en egen blogg där du alltid är den som har rätt uppfattning om allt ;-) PS Jag är visserligen prenumerant men kan du inte ta bort inloggningen på “corren-mera”? Inlåsning av “extramaterial” suger! DS
@Joakim: När börjar ni spärra Google:s gateway på http://www.google.com/gwt/n då? Google tar bort (nästan alla) annonser, men i sann Google-anda så gör de inte reklam för andra än sig sälva då de lägger till en eller flera länkar till sin mobilanpassade startsida.
@frisim-Clas: citerar mig själv från en kommentar på Dagens Media ;)
“@LÄSAREN: Jag har sagt i alla sammanhang att jag inte har någonting alls emot att andra tjänar pengar på vårt innehåll, bara man inte hindrar oss från att göra detsamma. Google tex, plockar en del av vårt innehåll och tjänar på det, men ger tillbaka genom att vi i slutänden får massor av trafik från dem. Win-win, i ett skönt samspel. Det är en otroligt stor skillnad mot det telia försöker göra här.”
http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=149317
@frisim-Clas: citerar mig själv från en kommentar på Dagens Media ;)
“@LÄSAREN: Jag har sagt i alla sammanhang att jag inte har någonting alls emot att andra tjänar pengar på vårt innehåll, bara man inte hindrar oss från att göra detsamma. Google tex, plockar en del av vårt innehåll och tjänar på det, men ger tillbaka genom att vi i slutänden får massor av trafik från dem. Win-win, i ett skönt samspel. Det är en otroligt stor skillnad mot det telia försöker göra här.”
http://dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=149317
@frisim-Clas: Det handlar som alltid om tid – att sätta upp en egen blogg och marknadsföra den tar tid, det är klart mycket enklare att gå direkt till den kanal där publiken finns.
Visst kan jag – rent tekniskt – ta bort inloggningen till Corren Mera, men då blir jag inte långlivad på det här företaget. Som alla företag är vi beroende av pengar för att bedriva verksamheten. Pengar får man genom att antingen ta betalt för det man gör, eller att ge bort arbetet gratis mot att man får visa upp reklam som en annonsör betalat för. Corren Mera innehåller inga annonser. Do the math.
Sen finns det fler orsaker till att Corren Mera kräver inloggning, men det ska vi kanske inte ta i den här tråden – maila mig så kan jag förklara om du vill.
@Joakim: Vi verkar ha svårt att komma överens, men håller du åtminstone med mig om att om Telia i n t e lagt på egen reklam, utan bara gjort en taskig efterapning av Opera Mini och strippat reklam och annat som rent fysiskt inte passar i en mobil, så hade det inte blivit någon blockad?
@frisim-Clas: Det handlar som alltid om tid – att sätta upp en egen blogg och marknadsföra den tar tid, det är klart mycket enklare att gå direkt till den kanal där publiken finns.
Visst kan jag – rent tekniskt – ta bort inloggningen till Corren Mera, men då blir jag inte långlivad på det här företaget. Som alla företag är vi beroende av pengar för att bedriva verksamheten. Pengar får man genom att antingen ta betalt för det man gör, eller att ge bort arbetet gratis mot att man får visa upp reklam som en annonsör betalat för. Corren Mera innehåller inga annonser. Do the math.
Sen finns det fler orsaker till att Corren Mera kräver inloggning, men det ska vi kanske inte ta i den här tråden – maila mig så kan jag förklara om du vill.
@Joakim: Vi verkar ha svårt att komma överens, men håller du åtminstone med mig om att om Telia i n t e lagt på egen reklam, utan bara gjort en taskig efterapning av Opera Mini och strippat reklam och annat som rent fysiskt inte passar i en mobil, så hade det inte blivit någon blockad?