[uppdaterad] Snart vet vi: Är kopieringsskyddets era över?

Klockan 14 (13.00 London-tid) idag, den 2/4, i nådens år 2007 kan det skrivas historia. Då samlar EMI:s vd Eric Nicoli och Apples vd Steve Jobs pressen för att – förhoppningsvis – berätta att EMI kommer att släppa större delen av sin katalog till iTunes utan kopieringsskydd.

Presskonferensen ska sändas på nätet: live audio webcast

Det är stort nog, och jag har inte för avsikt att slå in öppna dörrar med att berätta om hur hatat DRM är och vilket smart drag det är av EMI att snabbt reagera på Jobs öppna brev till musikbranschen. Har du inte läst det brevet, så gör det – hela bakgrunden finns där.

Det jag tycker är mycket mer spännande är vilka effekter det här kommer att få framöver. Både EMI och Apple är bland de absolut största i sina respektive branscher och därmed självklart tongivande. OM presskonferensen innehåller det vi hoppas så ser vi, helt krasst, slutet på underhållningsbranschen motstånd mot digital distribution. EMI och Apple är såklart bara början. Branschen som helhet kommer tvingas följa efter. De kommer att behöva en helt annan affärsmodell och det kommer att leda till stora konsekvenser framöver. Nu kommer de att omfamna möjligheterna och kanske äntligen börja tillföra något. Och de kommer att se hur gott det är att utvecklas med sina kunder istället för mot dem.

Men inte minst: en underhållningsbransch som är med och driver utvecklingen i en positiv riktning är en otroligt tung kraft – det kommer att gynna hela internets utveckling.

Å andra sidan, så här ”at the tipping point” kanske vi ändå ska skänka deras tröghet en tacksamhetens tanke – utan DRM hade inte så många smartskallar uppfunnit så många fantastiska sätt att lösa så många distributionsproblem. Var sak har sin tid…

Update: Nu vet vi. Det blev som förväntat. Men i två varianter:

  • Med DRM (kopieringsskydd) på samma sätt om idag
  • Utan DRM och i bättre kvalitet – men till ett högre pris

Inte helt oväntat så var en av de första frågorna från publiken, fritt översatt ”Dubbla priser… Är det verkligen så enkelt som du, Steve, brukar hävda att det måste vara?”. Bra poäng. Steve Jobs svarade såklart att det handlar om valfrihet och det det är ett rimligt svar iof. Risken är att det blir en svårtolkad utveckling av det här, men jag tror ändå att det kommer att synas tillräckligt i statistiken för att det ska bli en ändring på sikt.

In och rösta: Överlever EMI:s ”split-price” ett år? eller snabbrösta här under.

TechCrunch har en bra sammanfattning.

Andra bloggar om: , , , , , ,

Leave a Reply