Den här texten skrevs som inledningen till en serie krönikor för Marknadsföreningen i Helsingborg (eller Helsingborgsregionen som man säger numera;). Som för övrigt är sveriges coolaste marknadsförening, igen ;) Den publicerades i #3 2010, och uppföljningen i #4 kommer snart. Läs dem under texten.

När vi under 1994 på allvar började bygga den första versionen av det som skulle bli Aftonbladet.se var det en ny värld som öppnade sig. Aftonbladet hade redan då funnits på svensk mark sedan 1830 men för första gången på över 150 år tog man steget vidare från pappret. Äntligen kunde vi konkurrera med radion och tv om att vara först med nyheterna och glädjen visste inga gränser. Det gick knappt en dag utan att vi uppfann oss själva från grunden, och det var en otrolig nybyggaranda. Trafiken var dock blygsam och ökade långsamt. När vi sommaren 1995 skrev ett äskande om en ny server pratade vi om att trafiken uppgick till ”flera tusen besökare om dagen”.

15 år senare är internet en del av vardagen för över fyra av fem svenskar. I januari firade Aftonbladet.se nytt rekord när man nådde fem miljoner unika besökare på en vecka, och det är en mäktig siffra. Man är mer än dubbelt så stor som Expressen.se, den närmaste konkurrenten av de svenska medierna på internet. Men samtidigt som Aftonbladet firade den segern har det hänt något annat på den svenska internetscenen. Se den här grafen

Things change…

Den visar med all önskvärd tydlighet att det sedan månadsskiftet februari/mars 2009 finns en annan herre på den svenska täppan. Grafen är förvisso bara en uppskattning, varken Facebook eller Aftonbladet vill avslöja de faktiska talen, men det är en bra uppskattning. Och det är en tydlig trend. Facebook är numera nästan dubbelt så stort som Aftonbladet.se, mätt i dagliga besökare. Utvecklingen blir brutal i ljuset av att Facebook knappt ens fanns i Sverige före 2006.

Det är lätt att glömma bort hur fort det gått. Globalt säger man att det tog radio 38 år att nå 50 miljoner lyssnare, TV gjorde det på 13 år (en annan variant). För internet krävdes bara fyra år, det skedde runt -98, och på de senaste fyra åren har Facebook vuxit till över 500 miljoner aktiva användare. Det är lite för bekvämt att inte dra ut kurvan så långt att man ser hela konsekvensen. Än så länge lever vi med den ena rapporten efter den andra om risker med sociala medier, om hur många står utanför, om hur det inte påverkade valet och hur svårt det är att tjäna pengar på det.

Så klart, vi håller fortfarande på att lära oss. Och det är en fantastisk resa.

Jag tänkte bjuda in till den resan, i ett antal texter här i MiHngel. Jag lever ju varje vaken timme i den digitala världen, mitt i utvecklingen, och det finns mycket att berätta. Jag tänker till exempel förklara konsekvenserna för ditt företag av det laddas upp 24 timmar video på Youtube varje minut (har hunnit bli 35h/min sedan krönikan skrevs;). Eller vad det betyder för dig och dina barn att vi tillsammans publicerar över 1 miljard objekt på Facebook varje dag. Vi ska också kika på ROI för sociala medier (ditt företag finns kvar om fem år) och hur viktigt det är för dig med transparens (om inte du berättar sanningen gör dina kunder det).

Men framför allt ska jag försöka visa hur kul, spännande och nyttigt det är med internet och sociala medier. Hur det kan komma att bli ditt allra bästa verktyg för att växa både din affär och dig själv som människa. Men då krävs det att du är beredd att lyssna med öppet sinne. Och framför allt att prata tillbaka. För den första lektionen slutar så här:

Enda sättet att finna nyttan med sociala medier är att ge sig in i konversationen. Let’s talk!

Ursäkta röran.