Att internetanvändningen ökar i hela Europa har vi tidigare konstaterat. Även European Interactive Advertising Association visar i sin senaste Mediascope från 10 europeiska länder på tillväxten. Men den ökade tiden som allt fler människor spenderar online måste göra att tiden till andra aktiviteter minskar.
96 procent av internetanvändarna medger att de ägnar mindre tid åt åtminstone någon annan aktivitet till följd av nätet. Nästan två tredjedelar använder andra typer av media mindre! Framförallt är det TV som minskar, 40 procent säger att de tittar mindre. Även tidningar, tidskrifter och böcker får ta stryk. Men hur används då tiden på nätet?
65 procent av internetanvändarna besöker nyhetssajter minst en gång i månaden, vilket gör nyheter den mest populära typen av sajter som besöks. På andra plats kommer sajter med lokal information. Det låter som en bra kombination för de lokala morgontidningarna…
Undersökningen Mediascope 2007 genomfördes i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Spanien, Italien, Sverige, Norge, Danmark, Belgien och Nederländerna.
Frågan är väl samma som Östmar tog upp på DisM igår: frekvens är svårt att mäta – fr a så kan ju TV helt enkelt innebära att man både tittar på TV och surfar… men det är intressant och faktumet att TV-reklamen fått spö av internetreklam när det gäller investeringar säger en hel del.
Frågan är väl samma som Östmar tog upp på DisM igår: frekvens är svårt att mäta – fr a så kan ju TV helt enkelt innebära att man både tittar på TV och surfar… men det är intressant och faktumet att TV-reklamen fått spö av internetreklam när det gäller investeringar säger en hel del.
Du har rätt i att kombinationen titta på TV och surfa funkar bra att göra samtidigt.
Du har rätt i att kombinationen titta på TV och surfa funkar bra att göra samtidigt.
Detta är första gången jag läser denna blogg, den synes vara viktig för de som arbetar inom mediasektorn.
Joakim Jardenberg är en person som vågar sticka ut och ta upp frågor som oftast är tabubelagda.
Jag har träffat Joakim några gånger under min tid PÅ Tidningsstastik, i dag är jag en fri man och har väl analyserat tillvaron utifrån nya vinklingar, och mycket av vad Joakim står för ligger nära mig. Tidningarna måste nu verkligen vara på bettet för att återställa ordningen, i annat fall kan det bli svårt att kamma hem pengar som de gjort tidigare.
PO Sundqvist Mediakonsult
Detta är första gången jag läser denna blogg, den synes vara viktig för de som arbetar inom mediasektorn.
Joakim Jardenberg är en person som vågar sticka ut och ta upp frågor som oftast är tabubelagda.
Jag har träffat Joakim några gånger under min tid PÅ Tidningsstastik, i dag är jag en fri man och har väl analyserat tillvaron utifrån nya vinklingar, och mycket av vad Joakim står för ligger nära mig. Tidningarna måste nu verkligen vara på bettet för att återställa ordningen, i annat fall kan det bli svårt att kamma hem pengar som de gjort tidigare.
PO Sundqvist Mediakonsult