medieanvändning

Var femte europé använder internet samtidigt som de konsumerar andra medier

Drygt en femtedel (21 procent) av alla internetanvändare i Europa säger att de använder internet samtidigt som de ser på tv eller lyssnar på radio, enligt en ny undersökning från JupiterResearch. Dessa “media multitaskers” spenderar mycket tid på både tv och internet. I genomsnitt ägnar de 14 timmar i veckan på tv-tittande och 10 timmar … Read more

Internet är den främsta källan för nyheter

Internet är den främsta källan för nyheter och information för hälften (48 procent) av amerikanarna, enligt en ny undersökning från Zogby International. Det är en ökning från 40 procent förra året. 29 procent säger att TV är den viktigaste informationskanalen. Radio och tidningar hamnar på ungefär samma nivå; runt 10 procent. Bland 18-29-åringarna är det … Read more

Färre litar på sökmotorernas resultat, men fortsatt hög tilltro till mediebolagens sajter

Center for the Digital Future på USC (University of Southern California) Annenberg School har publicerat resultaten av det sjunde årets undersökning i projektet “Surveying the Digital Future”. Det är en stor och bred undersökning som bland annat tittar på tillgång till bredband, användning av det trådlösa internet, media online, användargenererat material och sociala nätverk i … Read more

Key Trends 2008 & God Jul!

Häromveckan deltog jag för första gången i en JupiterTel. Det är telefonkonferenser som Jupiter Research anordnar för sina kunder. Ämnet denna gång var Key Trends 2008 och hölls av David Schatsky, President på JupiterResearch. Nedan följer en sammanfattning av vad som togs upp. Key Trends 2008 Fragmentariseringen av media fortsätter Sociala medier utvecklas (och marknadsföringen) … Read more

Sju av tio tonåringar använder IM mer än e-mail. Och IM i mobilen växer.

Fler använder Instant-messaging (IM) i mobilen, speciellt tonåringar. Enligt AP-AOL Instant Messaging Trends Survey så använder var fjärde (25 procent) IM i mobilen och bland tonåringar är det en tredjedel (32 procent). Den totala användningen av IM ökar. Tre fjärdedelar av de vuxna säger att de sänder mer IM än e-mail. Bland tonåringarna är föhållandet … Read more

Vilka medier tar stryk av internet?

Att internetanvändningen ökar i hela Europa har vi tidigare konstaterat. Även European Interactive Advertising Association visar i sin senaste Mediascope från 10 europeiska länder på tillväxten. Men den ökade tiden som allt fler människor spenderar online måste göra att tiden till andra aktiviteter minskar. 96 procent av internetanvändarna medger att de ägnar mindre tid åt … Read more

Kidsen i Europa föredrar nätet framför TV:n

European Interactive Advertising Association (EIAA) har genomfört sin undersökning Mediascope för femte året. I undersökningen tittar de framförallt på utveckling av medierna kopplat till internetanvändningen. För den yngsta gruppen i undersökningen är mönstret tydligt: digitalt regerar! Både när det handlar om spenderad tid och frekvens. 16-24-åringar spenderar 10 procent mer tid på nätet än de … Read more

TV och internet en vanlig kombination i hemmen

Internetanvändare använder fler medier samtidigt när de är online. MarketingVOX rapporterar om en ny undersökning från Burst Media. Mer än fyra femtedelar, 82,4 procent, använder något annat media samtidigt som de är uppkopplade. Och det är inte bara de yngre som kombinerar on- och offline medier, personer i alla åldrar gör det. Skillnaden mellan män … Read more