Ny iphone-app: Aftonbladet Supernytt

Idag ligger det en ny app för iPhone i App Store, och i Market för Android. ”Aftonbladet Supernytt” heter mediehusets nya applikation, skapad tillsammans med Apegroup.

Kortkort recension, det finns varken tid eller material för något längre.

På plussidan: Det är oklanderligt gjort. Appen gör sitt jobb utifrån den spec som man kan anta legat till grund. Den laddar snabbt och elegant med intoning av bilderna. Ögongodis, alltså. Integrationen med webbtv är snygg. Man kan dela till Twitter och Facebook. Det finns knappar som tänds i botten när det finns kommentarer eller relaterade artiklar, och som leder dit. Det är uppenbart att flow har varit en faktor när man byggde.

Uppdatering: när jag skrev att det var snyggt hade jag bara testat iPhone-versionen. Kom på att jag måste kolla Android också, och det var givetvis en helt annan sak. Tragisk skillnad. Men det ska vi nog inte skylla på aftonbladet…

Men det finns tyngre minus: Märkligast av allt – om nu snabba nyheter ska stå i fokus, hur kan man hoppa över push notifications? Jag kan läsa kommentarer, men inte kommentera själv. Möjligheterna till interaktion känns allmänt svaga. Det finns inga externa länkar vad jag kan se, det känns verkligen walled garden. Jag saknar sök. Intensivt. Och avdelningen som heter ”Våra tips” kunde man nog hoppat över…

Namnet är alltid svårt och en smaksak, men Supernytt låter oerhört illa i mina öron. Till och med Chocknyheter hade varit bättre ;)

Och så frågan som måste få ett svar: Vad i hela fridens namn gör de sju senaste dagarnas pappersetta i mobil-appen? Jag förstår det verkligen inte.

Sammafattningsvis: En hygglig första version, men jag ser fram emot version 2, som har push. Leverans nästa vecka? Och betyget? +++

Andra som skrivit: MKSE och Prylportalen (förhands). Samlar ihop recensioner här sedan.

15 thoughts on “Ny iphone-app: Aftonbladet Supernytt”

  1. Hej Jocke,
    Och tack för snbabbrecensionen, +++ av JJ är inte kattskift. Vi sakn ar också push och möjlighet att kommentera, det är några av de saker vi räknar med att få med i 2.0 men det kommer ta lite längre tid än en vecka. Din omtanke om att app-läsarna ska slippa se Aftonbladets förstasida är rörande.
    Vänliga hälsningar
    Niklas Silow

    Reply
  2. Niklas, tack för appen. Och tack för klargörande om push och kommentarer.

    Men kan du inte också berätta vad som är tanken bakom de sju dagarnas ettor? Webbettorna går ju iaf att klicka igenom (snyggt dessutom) men pappersettorna?

    Reply
  3. Hej igen,
    Den som är intresserad ska kunna se vad Aftonbladet haft på sin etta, den som inte är det kan hoppa över.Men får en snabb information om vad som varit stort på Aftonbladet den senaste veckan vilket ger ytterligare en dimension till nyhetsflödet. Mer komplicerat än så är det inte. Information kan aldrig vara fel.
    Niklas

    Reply
  4. Tre plus? Den får betydligt mer i min bok. Jag är mycket imponerad, Aftonbladet! Skitsnyggt!
    Samtidigt inser jag vilket stort steg det är för mig (och andra?) att gå till en separat app för att läsa nyheter. Men det har ju fungerat för andra..

    Reply
  5. Vore roligt om du isf vill hugga in på de punkter som jag listar som pros and cons. Vad är det som du tycker gör den till mer än treplus (snygg har jag redan viktat upp högt)?

    Reply
  6. Jag tror det allra mest bygger på att jag aldrig använder push. Inte på mail, inte på mentions, inte på något. Jag vill läsa när jag har tid.
    Min wow-känsla kommer från bredden i appens innehåll och att jag inte sett någon svensk motsvarighet tidigare. Jag antar banbrytande på svensk marknad?

    Reply
  7. Men jag pratade om bredd, inte djup (som mängd artiklar). framförallt Webbtvimplementeringen kändes otroligt läcker och ngt jag inte sett tidigare. Snabbladdad och med förvånansvärt hög kvalitet!
    Att man sedan lagt in kommentarerna och relaterade artiklar så enkelt höjer ännu mer. En solid 1.0 helt enkelt. Fyra hetingar!

    Reply
  8. Jag köper ettorna rakt av. Det är ett klassisk informationsformat/kanal som betyder något. På samma sätt som klickljuden när en Merca bildörr stängs (googla…) eller den obligatoriska nybilsdoften.

    Reply

Leave a Reply