Our Blog

Klout ändrar på algoritmerna och en bra diskussion startar. Igen.

Så har då Klout skruvat på sina rattar igen och världen går bananas ;)

Influence is the ability to drive action and is based on quality, not quantity. When someone engages with your content, we assess that action in the context of the person’s own activity.

via A More Accurate, Transparent Klout Score « Measuring Online Influence: The Official Klout Blog. (kolla kommentarerna ;)

Det är klart att det går att hitta konstigheter. Att bedöma absolut inflytande är givetvis en omöjlig vetenskap, i synnerhet i en komplex miljö och av unga system. Det är klart att det blir konstigt när en tjänst påstår att jag har mer inflytande än Carl Bildt. Det är klart att man kan peka finger åt tjänstens kvalitet när man ser kurvor åka bergochdalbana. Det är klart att man kan förundras som @FredrikNas gör och tar en skärmdump.

Jag tycker ändå inte att vi ska bortse från tjänsterna (alltså Klout, Peerindex, Empire Avenue mfl) , något jag försökt föra fram tidigare. Vi måste studera dem. Och det är klart att vi kan hata det som Emanuel Karlsten gör. Vi kan fascineras, diskutera och söka svar om dem.

Men framför allt måste vi förhålla oss till att de finns och inte kommer försvinna. Vi måste försöka förstå hur Klout fungerar och kan användas för gott, precis som vi gör med Googles Pagerank och Facebooks Edgrank. Google rankar innehåll, Facebook konversationer och Klout försöker ranka människor. Get over it. 

Jag är ganska säker på att Micke Kazarnowicz (uppdatering, nu är Mickes grymma text på plats. LÄS!) kommer att skriva mer om det här, han deltar just nu i en livlig debatt på Facebook i frågan. I andra ringhörnan står Simon Sunden så ni förstår att det är hög verkshöjd. Håll utkik.

Lite länkar. @deeeped resonerar lugnt och fint och ”plannerskt” om hur siffror kan göra oss blinda. {grow} har skrivit mycket om Klout och jag tycker han slår huvudet på spiken i texten Lets try keeping it real. Den korta versionen: Klout är inte viktigast i världen, men det kommer heller inte att försvinna. ”Pay attention”.

Texten på {grow} avslutas med en enkel handlingsregel. ”Create and curate great content.  Nurture a network of people who care about you. Be kind. The influence will take care of itself.”

Eller som vi också brukar säga: ”Be honest and do good shit”.

Bildcred: Kloutup San Francisco thekenyeung / Flickr CC (BY-NC-SA)

Tags:

Helt otippat, men du måste använda en mer modern webbläsare! Vänligen uppdatera. Det är hög tid.

Ursäkta röran.