Internet – Det digitala lapptäcket

Igår kom Morris Packer, ansvarig för mobila tjänster hos Bonnier, på besök. Kaffet åkte fram och den närmaste timmen förvandlades till en trevlig diskussion om internet och digitala trender. Trots att jag inte dricker kaffe tog jag en kopp och kände mig plötsligt som en riktig veteran i branschen;)

Morris: Jag vet inte hur det är med er killar, men har ni märkt att ni börjat surfa mindre på sista tiden, det har jag. Min RSS är i det närmaste perfekt i nuläget och där får jag mycket av den informationen jag behöver.

Jag vet inte om det var Morris eller kaffet (antagligen båda) men jag kunde nästan höra glödlampan tändas i huvudet och dagens bloggen var född.

Jag: “Aha”

Web 2.0 är en socialt betingad produkt som mer och mer utgörs av interaktion och automatik. RSS tillåter dig att prenumerera på hemsidor och bloggar som passar din specifika smak. Mash-ups kopplar ständigt ihop den ena digitala tjänsten efter den andra och förvandlar internet mer och mer till ett multitaskingsystem där du kan komma åt fler tjänster från samma ställe. Olika typer av widgets gör att du kan få allt från information om sportresultat till cocktailrecept och biluthyrning på din hemsida. Närvaro verkar vara ett ledord för dagens internetutveckling.

Kan det vara så att internet är på väg att bli ett verktyg som man bara slår på för att bli matad med redan specificerad och personifierad information baserad på de förval man gjort? Kommer vi att dra en skiljelinje mellan internetanvändande och internetsurfande? Nu pratar inte jag om att surfandet skulle försvinna helt, naturligvis inte, men kanske är vi på väg att skapa en mediekanal som främst kommer att användas som ett fönster mot vår personliga föreställningsvärld och närmast per automatik förse oss med information som passar oss själva och som dessutom är accessbar från ett och samma ställe? Är vi på väg mot ett internet vars mosaik av tjänster mer och mer sys ihop till ett digitalt lapptäcke där alltså konvergens får definiera framtidens internet och hur vi använder det? Jag vet inte, det är bara en fråga men en som är väl värd att ställa.

Glad Påsk!

11 thoughts on “Internet – Det digitala lapptäcket”

  1. Titta vad som dök upp i min feed? Ett inlägg om min fika på Mindpark!
    Ett litet tillägg – utöver min nuvarande (perfekta?) mix av RSS-flöden måste jag tillägga att man finner fantastiska saker genom att följa sitt “digitala följe” och allt vad de talar/länkar om. I mitt fall Jaiku.

    Erik och Daniel: Tack för kaffet och Glad påsk!

    Reply
  2. Titta vad som dök upp i min feed? Ett inlägg om min fika på Mindpark!
    Ett litet tillägg – utöver min nuvarande (perfekta?) mix av RSS-flöden måste jag tillägga att man finner fantastiska saker genom att följa sitt “digitala följe” och allt vad de talar/länkar om. I mitt fall Jaiku.

    Erik och Daniel: Tack för kaffet och Glad påsk!

    Reply
  3. Jag håller helt med Morris. RSS är en killer application, synd bara att det tagit sådan tid innan det slog igenom.
    Och ännu mer synd att det ställer tillvaron på ända för oss publicister. I mitt eget fall har jag en målgrupp med extremely late adopters, så det är ingen ko på isen än. Men det är dags att börja klura, helt klart. Hur ska man få avkastning på RSS-flödet?

    Reply
  4. Jag håller helt med Morris. RSS är en killer application, synd bara att det tagit sådan tid innan det slog igenom.
    Och ännu mer synd att det ställer tillvaron på ända för oss publicister. I mitt eget fall har jag en målgrupp med extremely late adopters, så det är ingen ko på isen än. Men det är dags att börja klura, helt klart. Hur ska man få avkastning på RSS-flödet?

    Reply
  5. Pingback: weconverse
  6. Reflektionen som glömde göras är väl ändå att det ser ut som att Ines Uusmann får rätt till slut. Det planlösa surfandet […]

    Reply
  7. Reflektionen som glömde göras är väl ändå att det ser ut som att Ines Uusmann får rätt till slut. Det planlösa surfandet […]

    Reply
  8. Mycket intressant reflektion av läget. Frågan blir om tanken skulle vara applicerbar på den stora delen användare eller oss som provar, tweakar och ställer in det hela så att det passar just oss och vår person. Eller blir det det ambassadörerna som står för crashtest och specificering och sedan seedar ut användandets möjligheter vidare. Intressant hur som helst.

    Reply
  9. Mycket intressant reflektion av läget. Frågan blir om tanken skulle vara applicerbar på den stora delen användare eller oss som provar, tweakar och ställer in det hela så att det passar just oss och vår person. Eller blir det det ambassadörerna som står för crashtest och specificering och sedan seedar ut användandets möjligheter vidare. Intressant hur som helst.

    Reply

Leave a Reply