Applikationer – Nätets röda tråd

Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier:

1. What are the best tactics to use
2. How do I measure the effectiveness of social media
3. Where do I start?
4. How do I manage the social balance?
5. What are the best sites and tools out there?
6. How do I make the most of my available time?
7. How do I find and focus my efforts on my target audience?
8. How do I convert my social media marketing efforts into tangible results?
9. How do I cohesively tie different social media efforts together?
10. Does social media marketing work, and if so, how effective is it?

Detta är del 3 i en bloggserie där jag ger min syn och mina svar på de här frågorna. Idag står fråga 9 i strålkastarljuset. Alltså:

How do I cohesively tie different social media efforts together? Jag och min statistiska kollega Erik Forsberg har de senaste veckorna suttit och knåpat ihop en lång presentation ( 5 timmar) till förmån för ett gäng PR och reklambyråer där vi tar upp fördelar/nackdelar med olika sociala marknadsföringskanaler på nätet och hur de kan och ska användas i relationsmarknadsföringssyfte. Är det något som har slagit oss under researcharbetet med den presentationen så är det just framväxten av applikationer som knyter ihop olika sociala tjänster på nätet. Det som tidigare var en mashup-trend har blivit normen. Tidigare i veckan identifierade jag de viktigaste relationsmarknadsföringskanalerna som Blogg, Facebook, Twitter och YouTube. Nu lägger vi även till bloggy.Nedan ska jag ge exempel hur man kan knyta ihop de olika sociala marknadsföringskanalerna.

applikationer

1) Bloggen är det centrala i din sociala marknadsföring. På wordpress.org finns det en mängd olika applikationer som knyter ihop din blogg med olika tjänster. Exempel är: Publish to Facebook, Facebook Comments, Twitter for wordpress, Twitter Tools, Bloggy Feed, WordPress to Bloggy och YouTube Brackets. Alla de här applikationerna eller plugins:en låter din blogg kommunicera med dina andra konto på nätet på olika sätt.

2) Det går att knyta ihop din kommunikation mellan övriga sociala tjänster på samma sätt. Exempel är: Facebook applikationen Twitter som låter dig följa dina vänner och göra statusuppdateringar på Twitter direkt från Facebook. Eller varför inte YouTube Video Box som låter dig bädda in filmer direkt i facebookprofilen. Bloggy tillåter dig att bädda in bilder från exempelvis Flickr och filmer från YouTube direkt i din bloggfeed och dessutom kan du koppla ihop Bloggy med Twitter direkt i Bloggys inställningar. Allt detta löper hur som helst och kors och tvärs. En sak är säker, man behöver inte vara överallt samtidigt. Search and you shall find. Ett bra ställe att hitta Twitter applikationer på är denna adressen: http://twitter.anvisning.se/. Kolla även in Facebooks applikationskatalog.

3) Förutom all den ovanstående tekniken tror jag det är viktigt att så mycket så möjligt behålla samma profilering på de olika nätverken. Varumärket ska kommuniceras så likt så möjligt obeoende om du är på Facebook, Twitter eller YouTube. Detta kan göras genom samma profilbild, logga eller färger som man har på hemsidan, men också att man pratar på samma sätt och håller samma ton.

Sammanfattningsvis kan man säga att det handlar om att synas och delta i konversationen. Behöver man vara överallt? Nej. Men man ska vara medveten om vilka möjligheter som finns där ute. Applikationer adderar ett mervärde och innebär en förädlingsprocess av sociala kanaler. Om man inte känner till möjligheterna olika applikationer ger sociala verktyg på nätet ser man inte heller deras fulla styrka och möjligheter uteblir.

7 thoughts on “Applikationer – Nätets röda tråd”

  1. Mycket intressant inlägg, ni håller alltid en så härligt väl-researchad och hög nivå på ert delande av kunskap!

    Jag pratar ganska ofta med kunder om hur de ska konversera i sociala medier och brukar då faktiskt ge dem rådet att inte “prata på samma sätt och hålla samma ton” i alla de olika nätverken. Även om varumärket ska skapa samma associatoner överallt tror jag att de behöver anpassa sig till den varierande samtalstonen och kulturen i till exempel ett nischat expertforum jämfört med Facebook. Som exempel är kanske en mer besserwissig ton att rekommendera (om det någonsin är att rekommendera…) på ett expertforum, medan samma ton inte alls funkar på företagsprofilen på Facebook. Är du med mig?

    Reply
  2. Mycket intressant inlägg, ni håller alltid en så härligt väl-researchad och hög nivå på ert delande av kunskap!

    Jag pratar ganska ofta med kunder om hur de ska konversera i sociala medier och brukar då faktiskt ge dem rådet att inte “prata på samma sätt och hålla samma ton” i alla de olika nätverken. Även om varumärket ska skapa samma associatoner överallt tror jag att de behöver anpassa sig till den varierande samtalstonen och kulturen i till exempel ett nischat expertforum jämfört med Facebook. Som exempel är kanske en mer besserwissig ton att rekommendera (om det någonsin är att rekommendera…) på ett expertforum, medan samma ton inte alls funkar på företagsprofilen på Facebook. Är du med mig?

    Reply
  3. @Jacob: Tack så mycket för de orden :) Jag förstår vad du säger ang att inte hålla samma ton på olika sociala tjänster och jag håller med dig. Visst finns det varierande samtalstoner och framför allt samtalsämnen. Men du pratar om skillnaden mellan nischade expertforum och t ex facebook. Personligen tror jag inte man behöver skifta takt och ton mellan de stora kommesiella kanalerna som just Facebook, Twitter eller YouTube. Däremot som du säger finns det all anledning att “föra sig rätt” på mer nischade nätverk. Kul att du tog upp detta. Intressant och relevant ämne :)

    Reply
  4. @Jacob: Tack så mycket för de orden :) Jag förstår vad du säger ang att inte hålla samma ton på olika sociala tjänster och jag håller med dig. Visst finns det varierande samtalstoner och framför allt samtalsämnen. Men du pratar om skillnaden mellan nischade expertforum och t ex facebook. Personligen tror jag inte man behöver skifta takt och ton mellan de stora kommesiella kanalerna som just Facebook, Twitter eller YouTube. Däremot som du säger finns det all anledning att “föra sig rätt” på mer nischade nätverk. Kul att du tog upp detta. Intressant och relevant ämne :)

    Reply
  5. hej
    Blev det ingen fortsättning på de övriga delarna? Vill gärna föra en diskussion om detta.

    Reply
  6. hej hej sorry! Det blev ett litet avbrott här. Men starta gärna en diskussion om du har ngt nu så kan vi kanske ta det därifrån. Tack för intresset!

    Reply

Leave a Reply