Sociala media today har listat en del frågor som företagare och andra intressenter ställer sig kring sociala medier:

1. What are the best tactics to use
2. How do I measure the effectiveness of social media
3. Where do I start?
4. How do I manage the social balance?
5. What are the best sites and tools out there?
6. How do I make the most of my available time?
7. How do I find and focus my efforts on my target audience?
8. How do I convert my social media marketing efforts into tangible results?
9. How do I cohesively tie different social media efforts together?
10. Does social media marketing work, and if so, how effective is it?

Detta är del 3 i en bloggserie där jag ger min syn och mina svar på de här frågorna. Idag står fråga 9 i strålkastarljuset. Alltså:

How do I cohesively tie different social media efforts together? Jag och min statistiska kollega Erik Forsberg har de senaste veckorna suttit och knåpat ihop en lång presentation ( 5 timmar) till förmån för ett gäng PR och reklambyråer där vi tar upp fördelar/nackdelar med olika sociala marknadsföringskanaler på nätet och hur de kan och ska användas i relationsmarknadsföringssyfte. Är det något som har slagit oss under researcharbetet med den presentationen så är det just framväxten av applikationer som knyter ihop olika sociala tjänster på nätet. Det som tidigare var en mashup-trend har blivit normen. Tidigare i veckan identifierade jag de viktigaste relationsmarknadsföringskanalerna som Blogg, Facebook, Twitter och YouTube. Nu lägger vi även till bloggy.Nedan ska jag ge exempel hur man kan knyta ihop de olika sociala marknadsföringskanalerna.

applikationer

1) Bloggen är det centrala i din sociala marknadsföring. På wordpress.org finns det en mängd olika applikationer som knyter ihop din blogg med olika tjänster. Exempel är: Publish to Facebook, Facebook Comments, Twitter for wordpress, Twitter Tools, Bloggy Feed, WordPress to Bloggy och YouTube Brackets. Alla de här applikationerna eller plugins:en låter din blogg kommunicera med dina andra konto på nätet på olika sätt.

2) Det går att knyta ihop din kommunikation mellan övriga sociala tjänster på samma sätt. Exempel är: Facebook applikationen Twitter som låter dig följa dina vänner och göra statusuppdateringar på Twitter direkt från Facebook. Eller varför inte YouTube Video Box som låter dig bädda in filmer direkt i facebookprofilen. Bloggy tillåter dig att bädda in bilder från exempelvis Flickr och filmer från YouTube direkt i din bloggfeed och dessutom kan du koppla ihop Bloggy med Twitter direkt i Bloggys inställningar. Allt detta löper hur som helst och kors och tvärs. En sak är säker, man behöver inte vara överallt samtidigt. Search and you shall find. Ett bra ställe att hitta Twitter applikationer på är denna adressen: http://twitter.anvisning.se/. Kolla även in Facebooks applikationskatalog.

3) Förutom all den ovanstående tekniken tror jag det är viktigt att så mycket så möjligt behålla samma profilering på de olika nätverken. Varumärket ska kommuniceras så likt så möjligt obeoende om du är på Facebook, Twitter eller YouTube. Detta kan göras genom samma profilbild, logga eller färger som man har på hemsidan, men också att man pratar på samma sätt och håller samma ton.

Sammanfattningsvis kan man säga att det handlar om att synas och delta i konversationen. Behöver man vara överallt? Nej. Men man ska vara medveten om vilka möjligheter som finns där ute. Applikationer adderar ett mervärde och innebär en förädlingsprocess av sociala kanaler. Om man inte känner till möjligheterna olika applikationer ger sociala verktyg på nätet ser man inte heller deras fulla styrka och möjligheter uteblir.