24hbc, 24 hour business camp, är ett helt unikt event. Inte bara för att det är det lyxigaste hackathon man kan önska sig – utan för att det i mitten står en Ted Valentin och envist pratar om ”Kärleken till koden”.
För så är det, även om det ibland känns som eventet vinglar lite när det blir tävling, när fokus sätts på ”livskraftiga affärsidéer”, när tonen i inbjudan och anmälan kanske blir lite stelare och mer formell… Det handlar i allt väsentligt fortfarande om kärleken till koden, till kodandet, till kodarna. Lyssna på Ted från #24hbc:s inledning 2011.
Det finns en själ i det här eventet som vi behöver slå vakt om, och det enda sättet att göra det är att åka till Hasseludden för att tillsammans fortsätta bygga på det som startade den 21 januari 2009.
Möjligheten att anmäla sig är förlängd till den 11 maj, och jag kräver att få se hela sveriges hacker-elit på plats. Signa upp, eller riskera att drabbas av samma öde som…
Här är några av mina tidigare bloggposter om kärleken till koden 24hbc, och jag hoppas de får dig att längta till den 10-12 juni.
- 24 hour business camp – det bästa jag varit med om (under första editionen)
- 24HBC över – för den här gången (efter första)
- 24 Hour Business Camp / #24hbc – v 2.0 till handlingarna (summering av andra editionen)
- Så gick det sedan för 24hbc anno 2009
- Nu är jag sådär trött och lycklig igen #24hbc (efter tredje editionen)
Om det inte räcker så googla på 24hbc för fler fina minnen, eller luta dig tillbaka och kolla det här bildspelet. Visst känner du suget?
Nog snackat. Sätt ihop ett tungt team, dra en av dina idéer ur hatten, anmäl ditt gäng (gör det inte svårt – och vill du stämma av så vet du var min mailbox bor) – och boka den 10-12 juni på Hasseludden Yasuragi.
Per Axboms fina bild (CC BY-SA) får avsluta, den visar så väl varför 24hbc behövs. Eller hur? Så då ses vi där, alltså!
Bilden i toppen är tagen av Ted Valentin/Flickr/CC-BY
Blir inte detta lite fånigt? Det vore ju kul om _en_ enda duktig hacker dök upp på dettafärsevent. Varför tramsa runt om kärlek till kod när man tävlar i bästa affärsidé? Varför vågar man inte stå för vad man gör — är man måhända rädd för att det ska uppfattas som något fult?
Inte alls. Eventet är fullt av otroligt duktiga hackers. Har du tex kollat på förra årets vinnare (inte för att tävlingen står i fokus, men nu när du för det på tal så…)?
Och i år ser det magnifikt ut. Duktiga nördar över hela linjen
http://www.24hbc.se/nyheter-2012/anmalda-lag-2012/
Jag betvivlar inte att deltagarna är duktiga, men ärligt talat.. hur många av deltagarna publicerar ens den älskade koden?
Nu får du kanske ta och specificera vad det är du kritiserar.