Men nu verkar de ha baxat det ändå in i Göteborg. ACAP, alltså, Automated Content Access Protocol. Jag hinner inte skriva nu egentligen, så jag återpublicerar ett mail från tidigt 2008 istället:

2006 hade jag en shoot-out med Ali Rahnema från WAN under nordiska branschdagarna (eller vad det nu hette). Wan försökte redan då hårdlansera ACAP, men ingen där köpte det – och det har inte gått bättre sedan dess. Det är ett defensivt grepp, och ett fåfängt försök att _kontrollera_ istället för att förstå och utnyttja (ja, jag är ungefär lika blygsam som alltid trots min magsjuka). Jag bifogar våra respektive presentationer – men min kräver nog en speakertext för att på riktigt gå fram…

I korthet. Det finns ett existerande och väldigt enkelt protokoll för att hantera sökmotorers access till vårt innehåll. Det “heter”
robots.txt och är nästan lika gammalt som webben. Jag hittar ingen på sydis, men så här ser den ut på http://hd.se/robots.txt
Busenkelt och vedertagen praxis.

WAN vill göra avtryck och intryck och har lagt ner sjukt mycket pengar på att försöka bygga ut robots.txt med ett antal specifika funktioner för att få mer (teknisk) kontroll över vårt innehålls vidare bearbetning. Tex vill man kunna ange att en viss artikel får synas i googles vanliga sökindex men inte på google news osv.

Det kan på ytan synas som ett gott initiativ, men jag har ett flertal invändningar:

– vi ska vara försiktiga med att addera komplexitet. Nätet behöver mer enkelhet, inte tvärtom
– vi ska vara försiktiga med funktioner som missgynnar de som följer reglerna och gynnar de som skiter i dem. I det här fallet – vem som helst kan välja att ignorera våra instruktioner. Google lär inte göra det, alltså missgynnas de och istället är det någon annan som ställer till det både för oss och dem
– vi ska inte ha ett mindset som bygger på kontroll och inlåsning. Vi ska rida på de möjligheter som tex google ger oss. Lär av Murdoch och Burda.

Det finns mer, men jag vilar min väska. Det faktum att man nu skramlar med “A message from the president” tyder på att man under två års tid har misslyckats med att få kunnigt folk på teknik, marknad och innehåll att vägra acceptera det här. Det borde räcka som varningssignal.

In short: don’t do it!

Men nu är det alltså på väg in i Stampen-sfären, och redan tidigare har jag hittat en snippet om att Bonnier gillar det. Hörde det bubbla lite i den frågan för bara någon vecka sedan också. Det är på väg utför med branschen, nu är det verkligen panikåtgärder. Sorgligt att se. Här är mitt korta svar till WAN.

Varför jag engagerar mig? För att det utsätter branschen för ännu mer kraftsplittring. Det är som med ”gratis-frågan”, man måste välja fot. Man måste skaffa sig ett mindset som håller. Att, ens på marginalen, kriga med google är inte hållbart…

Bra (gammal) text från Martin Jönsson på temat: ”Bland inspiratörer och skygglappar” och Kontaktor skriver idag att ”Tidningsdöden kommer till sverige”. Emanuel Karlsten är i chock och skriver: ”Nej tack, vi vill inte ha fler läsare”. Vore kul att höra vad Lars Våge tror om förutsättningarna för ACAP idag, två år senare. Både Escenic och Polopoly har lierat sig med den mörka sidan.

Den enda sökmotor som tycker det är en bra idé är franska Exalead men andra, mindre vetande, sökmotorer som tex Google väljer att förhålla sig skeptiska.

Uppdatering: Den här storyn har verkligen tagit skruv. Det måste vara sommartorka för inte någon av de tidigare gångerna det varit på tapeten har det blivit sådant här hoppla i frågan.

(BTW, det ÄR uppdateringar på g om Mindpark-läget. Håll ut)