Den 9 november var vi ett koppel bloggare som deltog i ”bloggpanelen” på aftonbladet.se. Jag satt på konferens i Dublin och hoppades på en hyfsad trafiktillväxt, men inget hände. Trots framskjuten placering på aftonbladet.se-ettan under flera timmar var det marginell trafik. Nu har jag fått rapporter från övriga paneldeltagare, inklusive Björn som låg överst i artikeln, och det ser ungefär lika ut för alla. Runt 25 besök från bladet den aktuella dagen, och totalt mellan 50 och 150 på hela november. Det är ju ingen kioskvältare precis. Mest trist för Lotta som lade ner en hel del jobb på det – för egen del blir jag bara en smula förundrad (men inte chockad)…

bloggpanelen

Jag minns ju tiden när vi var ett gäng som med aftonbladet i spetsen skulle ha ihjäl blocket.se. När aftonbladet.se började puffa för finnmer.se, som tjänsten hette, så ringde de från driften i Norge och skrek. Det tog mycket skruvande innan man klarade den trafik som aftonbladet.se genererade. Andra har berättat att det fortfarande är samma läge. En bra grej på aftonbladets etta får vilken server som helst att glöda.

Givetvis handlar den låga inkommande trafiken om sådant som aftonbladets målgrupp vs ämnesvalet. Media övervärderar ofta intresset av att diskutera media, i synnerhet i konkurrens med det mer locknde innehållet i aftonbladets pilram. Det finns fler förklaringar, jag har ett par till – men vad är din teori?


Här är bloggpanelen igen:
Mobila, interaktiva och öppna – så är framtidens medie”.
Och vi som bloggade i panelen: