aftonbladet.se en trafikmaskin – men inte för alla…

Den 9 november var vi ett koppel bloggare som deltog i ”bloggpanelen” på aftonbladet.se. Jag satt på konferens i Dublin och hoppades på en hyfsad trafiktillväxt, men inget hände. Trots framskjuten placering på aftonbladet.se-ettan under flera timmar var det marginell trafik. Nu har jag fått rapporter från övriga paneldeltagare, inklusive Björn som låg överst i artikeln, och det ser ungefär lika ut för alla. Runt 25 besök från bladet den aktuella dagen, och totalt mellan 50 och 150 på hela november. Det är ju ingen kioskvältare precis. Mest trist för Lotta som lade ner en hel del jobb på det – för egen del blir jag bara en smula förundrad (men inte chockad)…

bloggpanelen

Jag minns ju tiden när vi var ett gäng som med aftonbladet i spetsen skulle ha ihjäl blocket.se. När aftonbladet.se började puffa för finnmer.se, som tjänsten hette, så ringde de från driften i Norge och skrek. Det tog mycket skruvande innan man klarade den trafik som aftonbladet.se genererade. Andra har berättat att det fortfarande är samma läge. En bra grej på aftonbladets etta får vilken server som helst att glöda.

Givetvis handlar den låga inkommande trafiken om sådant som aftonbladets målgrupp vs ämnesvalet. Media övervärderar ofta intresset av att diskutera media, i synnerhet i konkurrens med det mer locknde innehållet i aftonbladets pilram. Det finns fler förklaringar, jag har ett par till – men vad är din teori?


Här är bloggpanelen igen:
Mobila, interaktiva och öppna – så är framtidens medie”.
Och vi som bloggade i panelen:

14 thoughts on “aftonbladet.se en trafikmaskin – men inte för alla…”

  1. Fascinerande. Man undrar hur många läsare som försvinner för varje nivå “inåt” på sajten från Aftonbladet.se:s förstasida. 90% är nog i underkant. För lite mer udda artiklar förmodligen betydligt fler.

    3 miljoner dagliga besök. 1% kanske klickar sig in på artikeln. 1% av dem klickar sig vidare till bloggen. Skulle ge 300 besökare.

    Mer relevant att fråga är kanske: var det 150 _bra_ besök du fick?

    Å hur tar man reda på det?

    Reply
  2. Fascinerande. Man undrar hur många läsare som försvinner för varje nivå “inåt” på sajten från Aftonbladet.se:s förstasida. 90% är nog i underkant. För lite mer udda artiklar förmodligen betydligt fler.

    3 miljoner dagliga besök. 1% kanske klickar sig in på artikeln. 1% av dem klickar sig vidare till bloggen. Skulle ge 300 besökare.

    Mer relevant att fråga är kanske: var det 150 _bra_ besök du fick?

    Å hur tar man reda på det?

    Reply
  3. Good point.
    Ett mått på kvaliteten vore ju att se till antalet kommentarer och trackbacks. Och med det måttet – nope, det var bedömt låg kvalitet på besöken från aftonbladet.
    Ett annat mått vore att se om de var nya besökare. Det var de sannolikt – men förmodligen blev de inte regelbundna läsare. Inte enligt vad jag kan se i GA iaf.

    Reply
  4. Good point.
    Ett mått på kvaliteten vore ju att se till antalet kommentarer och trackbacks. Och med det måttet – nope, det var bedömt låg kvalitet på besöken från aftonbladet.
    Ett annat mått vore att se om de var nya besökare. Det var de sannolikt – men förmodligen blev de inte regelbundna läsare. Inte enligt vad jag kan se i GA iaf.

    Reply
  5. Själv tycker jag att jag får mer ‘bevis’, som jag försökt säga många gånger redan på Sigges tid. Att räkneverken över bloggstatistiken på Ab bloggarna och Bloggportalen inte stämmer ett dugg med verkligheten.
    Jag tror snarare på robotbesök än verkliga människor, när det gäller besökare då de presenterar siffror :-)

    3 miljoner dagliga besök är knappast unika besökare och jag tvivlar på att alla människor hinner läsa igenom allting. De blir nog snarare bara rubrikerna.

    Reply
  6. Själv tycker jag att jag får mer ‘bevis’, som jag försökt säga många gånger redan på Sigges tid. Att räkneverken över bloggstatistiken på Ab bloggarna och Bloggportalen inte stämmer ett dugg med verkligheten.
    Jag tror snarare på robotbesök än verkliga människor, när det gäller besökare då de presenterar siffror :-)

    3 miljoner dagliga besök är knappast unika besökare och jag tvivlar på att alla människor hinner läsa igenom allting. De blir nog snarare bara rubrikerna.

    Reply
  7. Jag är defintitv inne på din egen teori om målgruppen. Av de eventuella tre miljoner som besöker bladetwebben på en dag, så är det – tyvärr – bara en bråkdel som är intresserade av den här sortens material. Man vill läsa om billig sprit, hunden som käkade upp sin husse och när Britney senast tappade underkläderna.

    Därav följer också Erik Starcks resonemang: Vad var det för kvalitet på besöken? Den är förmodligen avsvevärt högre om de kommer frånnågot mer nischat ställe.

    Reply
  8. Jag är defintitv inne på din egen teori om målgruppen. Av de eventuella tre miljoner som besöker bladetwebben på en dag, så är det – tyvärr – bara en bråkdel som är intresserade av den här sortens material. Man vill läsa om billig sprit, hunden som käkade upp sin husse och när Britney senast tappade underkläderna.

    Därav följer också Erik Starcks resonemang: Vad var det för kvalitet på besöken? Den är förmodligen avsvevärt högre om de kommer frånnågot mer nischat ställe.

    Reply
  9. @ Alter Ego: Nja, jag tror nog att de mekaniska dagssiffrorna på bladet är ganska korrekta. Däremot är du helt rätt på det när du konstaterar att ett flertal användare sannolikt bara precis studsar in på first screen på ettan och sedan relativt omgående drar vidare igen. En bit ner på ettan dör det material som inte är extremt intressant.

    Reply
  10. @ Alter Ego: Nja, jag tror nog att de mekaniska dagssiffrorna på bladet är ganska korrekta. Däremot är du helt rätt på det när du konstaterar att ett flertal användare sannolikt bara precis studsar in på first screen på ettan och sedan relativt omgående drar vidare igen. En bit ner på ettan dör det material som inte är extremt intressant.

    Reply

Leave a Reply to StellanCancel reply