Sedan 2005 har andelen internetanvändare som besökt en sajt med rubrikannonser (t ex Craigslist) mer än fördubblats. Enligt senaste undersökningen från Pew Internet & American Life Project, har hälften av internetanvändarna i USA (49 procent) besökt en rubrikannonssajt. Det ska jämföras med 22 procent 2005.
En genomsnittlig dag är det 9 procent som besöker en sådan sajt. För fyra år sedan var motsvarande siffra 4 procent.
I åldern 25-44 år är andelen störst. I åldersgruppen 25-34 år är det hela 62 procent som säger att de besökt rubrikannonssajter och bland 35-44-åringarna är andelen 57 procent.
Bland de äldre är andelen fortfarande lägre. Ungefär en tredjedel av de som är i åldern 55-64 år har besäkt en rubrikannonssajt och bland de över 65 år är andelen 26 procent.
I USA är Craigslist den dominerande sajten. Enligt comScore hade hela kategorin rubrikannonser 53,8 miljoner unika besökare under mars 2009. I samma mätning hade Craigslist hela 42,2 miljoner besökare.