Från inbjudan: Publicistklubben i Malmö inbjuder till debatten Apple – den nya utgivaren, måndagen den 31 januari på Café le fil du Rasoir (Savoy), kl. 19.30. Daniel Sandström, chefredaktör för Sydsvenskan, Joakim Jardenberg, debattör och rådgivare i internetfrågor samt Agneta Lindblom Hulthén, ordförande i Journalistförbundet diskuterar bland annat varför svenska ansvariga utgivare går med på att Apple bestämmer över vad som står i tidningen och om läsplattan blir den nya inkomst som medieföretagen letar efter.

Se diskussionen på video.jardenberg.se

Och det var väl ungefär där vi landade också. Debatten gick het på twitter också, och den får gärna fortsätta ett varv till. Bara att hoppa in i #pkdebatt. Vore kul med en levande debatt i kommentarerna här under också. Jag ska inte upprepa mina ståndpunkter från panelen, men vrider gärna på frågorna ett varv till i jakt på nya infallsvinklar.

Några korta reflektioner bara

  • Jag fascineras över att Agneta Lindblom Hulthén gång på gång refererade till TU:s debattartikel i SvD – som hon sedan själv sa emot på punkt efter punkt. Men jag förvånas inte. Journalistförbundets ordförande har en enastående förmåga att säga emot sig själv, ibland till och med i samma andetag. Svara på frågor är inte heller något hon gärna gör. Svårt att debattera då. Nåja.
  • Kvällens mest minnesvärda uttalande kom från en journalist som, tydligen på helt och fullt allvar, menade att ”FRA-lagen var en papperstiger” men att Googles dominans däremot var ett reellt problem.
  • Mest upprörd/ledsen blev jag i det tysta när Daniel Sandström hävdar att annonsaffären på nätet bevisats inte fungera. ”Webben som annonsaffär kommer aldrig att hända”. Det händer ju hela tiden. Han är ju så bra för övrigt, varför envisas han med att säga så? Det enda som har bevisats är att mediebranschen inte förmått få annonsaffären att fungera. Och det är faktiskt en helt annan sak.
  • Det där med att vara publicist, och inte bara diskutera ämnet, är uppenbart svårt. Inför den här kvällen försökte jag hitta info så att jag kunde länka. På Publicistklubbens egen sajt fanns inget, på Facebook fanns eventet i fyra exemplar men utan speciellt mycket info, och så där kan man fortsätta. På journalistens sajt hittade jag det till slut. Hatten av, får jag förmoda.
  • På samma tema: hur är det med engagemanget. En hel klubb med mediamänniskor men man måste köpa in ljudanläggningen från en icke närvarande ljudkille, och jag måste släpa med mig grejor från Helsingborg till Malmö för att sända det live på nätet? Har verkligen inte någon av alla de publicister som är med i klubben lust och ork att se till att publicera det som diskuteras på publicistklubbens sammankomster? I värsta fall kanske man kan hitta krafter i nätverket runt Media Evolution? Jag är helt säker på att det går, om bara viljan finns och attityden följer efter. Eller tycker inte PK att det är viktigt att debatten vidgas?

Det finns mycket mer att säga. Men jag väljer numera att lägga mitt engagemang i mediebranschen på en rimligare nivå än tidigare. Det mår mitt hjärta bra av ;)

Andra som bloggat: Pierre Andersson: Sysslar Apple med censur (Nä).

Ursäkta röran.