“Writing a weblog today isn’t the bright idea it was four years ago. The blogosphere, once a freshwater oasis of folksy self-expression and clever thought, has been flooded by a tsunami of paid bilge. Cut-rate journalists and underground marketing campaigns now drown out the authentic voices of amateur wordsmiths. It’s almost impossible to get noticed, except by hecklers. And why bother? The time it takes to craft sharp, witty blog prose is better spent expressing yourself on Flickr, Facebook, or Twitter.”

Texten kommer från Wired och har rubriken “Twitter, Flickr, Facebook Make Blogs Look So 2004.” Artikeln handlar om hur bloggar blivit mainstream och hur de sociala nätverken och microbloggande tjänster är för 2008 vad de renodlade bloggarna var för 2004. Sociala nätverk och microbloggning inne, renodlade bloggar, ute. Eller..? Jag pratade med en vän på MSN (eller Adium) och då såg det ut så här:

Intresset för bloggar finns fortfarande, i alla fall hos Anna och Sofie. Men varför har de inte börjat blogga för länge sedan?

Företagen har inte tagit tag i bloggandet och många andra sociala nätfunktioner för att de har fullt upp med annat. Web 2.0 och trenderna inom social media är fortfarande inte allmänt vedertagna begrepp som är självklara för alla. Det är viktigt att komma ihåg att vi som jobbar i denna branschen gärna ligger två år före “vanliga dödliga”. Många av mina vänner har inte en suck om vad Jaiku eller Twitter är och de var långt mer internetbevandrade än jag innan jag började på Mindpark. Så snabb som utvecklingen är på nätet måste man komma ihåg att webben till största delen utgörs av en adaptionsprocess som till majoriteten består av sena användare snarare än innovatörer och tidiga användare. Anna och Sofie är inga microbloggare, de ska som sagt börja blogga. Och tro mig, det likadant med många företag.

Jag tror det är väldigt farligt att säga att bloggar är ute eftersom de kanaler man väljer att nå sin målgrupp genom ska passa publiken. Och än så länge är det bara så att den största delen av allmänheten inte hänger på Twitter eller Jaiku, de läser bloggar och kollar läget på sociala nätverk. Läs Brit Stakstons lista med 10 skäl till varför företag ska blogga.

Bloggar och andra typer av social media på nätet är i första hand kommunikationskanaler som ska sporra till dialog och tvåvägskommunikation. Än så länge förs inte merparten av den dialogen på Jauki eller Twitter. Inte i Sverige i alla fall. Med allt detta sagt är naturligtvis inte microbloggandet en trend att förringa, tvärt om är den och andra växande trender så som Vlogging otroligt viktiga att hålla ögonen på och dessutom delta i. Det är aldrig fel att ligga steget före. Men att säga att bloggar är ute är i mina ögon samma sak som en tjugofemåring som gnäller över att han eller hon eller hon börjar bli gammal, det kommer men inte än:)

Diskussionerna kring 2.0 och webbtrender är så otroligt stressade och handlar ofta om att den ena tjänsten måste utesluta det andra. Det hela påminner mig om en brunch där det går ut på att ta sig igenom de olika rätterna så fort så möjligt. Ska man sluta blogga, nej, däremot börja microblogga.