Är det ute att blogga?

“Writing a weblog today isn’t the bright idea it was four years ago. The blogosphere, once a freshwater oasis of folksy self-expression and clever thought, has been flooded by a tsunami of paid bilge. Cut-rate journalists and underground marketing campaigns now drown out the authentic voices of amateur wordsmiths. It’s almost impossible to get noticed, except by hecklers. And why bother? The time it takes to craft sharp, witty blog prose is better spent expressing yourself on Flickr, Facebook, or Twitter.”

Texten kommer från Wired och har rubriken “Twitter, Flickr, Facebook Make Blogs Look So 2004.” Artikeln handlar om hur bloggar blivit mainstream och hur de sociala nätverken och microbloggande tjänster är för 2008 vad de renodlade bloggarna var för 2004. Sociala nätverk och microbloggning inne, renodlade bloggar, ute. Eller..? Jag pratade med en vän på MSN (eller Adium) och då såg det ut så här:

Intresset för bloggar finns fortfarande, i alla fall hos Anna och Sofie. Men varför har de inte börjat blogga för länge sedan?

Företagen har inte tagit tag i bloggandet och många andra sociala nätfunktioner för att de har fullt upp med annat. Web 2.0 och trenderna inom social media är fortfarande inte allmänt vedertagna begrepp som är självklara för alla. Det är viktigt att komma ihåg att vi som jobbar i denna branschen gärna ligger två år före “vanliga dödliga”. Många av mina vänner har inte en suck om vad Jaiku eller Twitter är och de var långt mer internetbevandrade än jag innan jag började på Mindpark. Så snabb som utvecklingen är på nätet måste man komma ihåg att webben till största delen utgörs av en adaptionsprocess som till majoriteten består av sena användare snarare än innovatörer och tidiga användare. Anna och Sofie är inga microbloggare, de ska som sagt börja blogga. Och tro mig, det likadant med många företag.

Jag tror det är väldigt farligt att säga att bloggar är ute eftersom de kanaler man väljer att nå sin målgrupp genom ska passa publiken. Och än så länge är det bara så att den största delen av allmänheten inte hänger på Twitter eller Jaiku, de läser bloggar och kollar läget på sociala nätverk. Läs Brit Stakstons lista med 10 skäl till varför företag ska blogga.

Bloggar och andra typer av social media på nätet är i första hand kommunikationskanaler som ska sporra till dialog och tvåvägskommunikation. Än så länge förs inte merparten av den dialogen på Jauki eller Twitter. Inte i Sverige i alla fall. Med allt detta sagt är naturligtvis inte microbloggandet en trend att förringa, tvärt om är den och andra växande trender så som Vlogging otroligt viktiga att hålla ögonen på och dessutom delta i. Det är aldrig fel att ligga steget före. Men att säga att bloggar är ute är i mina ögon samma sak som en tjugofemåring som gnäller över att han eller hon eller hon börjar bli gammal, det kommer men inte än:)

Diskussionerna kring 2.0 och webbtrender är så otroligt stressade och handlar ofta om att den ena tjänsten måste utesluta det andra. Det hela påminner mig om en brunch där det går ut på att ta sig igenom de olika rätterna så fort så möjligt. Ska man sluta blogga, nej, däremot börja microblogga.

24 thoughts on “Är det ute att blogga?”

  1. Precis, det intressanta är att Wired uppmärksammar problemet. Vilket (om man nu ska följa tidigare trenders tendenser) betyder att bloggandet successivt kommer att bli mindre intressant.

    För precis som artikeln i wired poängterar börjar det bli lite tveksamt med alla bloggar som uppenbarligen drivs av ett kommersiellt syfte. Det gör att trovärdigheten försvinner och därmed hela syftet med bloggarna och det intressanta och trovärdiga i bloggen hittar andra uttryck.

    Men det är som sagt inte nu. Men förmodligen “sen”.

    Reply
  2. Precis, det intressanta är att Wired uppmärksammar problemet. Vilket (om man nu ska följa tidigare trenders tendenser) betyder att bloggandet successivt kommer att bli mindre intressant.

    För precis som artikeln i wired poängterar börjar det bli lite tveksamt med alla bloggar som uppenbarligen drivs av ett kommersiellt syfte. Det gör att trovärdigheten försvinner och därmed hela syftet med bloggarna och det intressanta och trovärdiga i bloggen hittar andra uttryck.

    Men det är som sagt inte nu. Men förmodligen “sen”.

    Reply
  3. absolut, tror att Wired har rätt i det de säger och det är definitivt bra att det uppmärksammas. Men jag tror det är att ta i att säga att det är ute för företag att börja blogga när många inte ens har börjat. Men jag har ingen tvekan om att de trender Wired målar upp bara blir starkare och starkare. Tack för din kommentar:)

    Reply
  4. absolut, tror att Wired har rätt i det de säger och det är definitivt bra att det uppmärksammas. Men jag tror det är att ta i att säga att det är ute för företag att börja blogga när många inte ens har börjat. Men jag har ingen tvekan om att de trender Wired målar upp bara blir starkare och starkare. Tack för din kommentar:)

    Reply
  5. Visst, och se bara hur lång tid det har tagit för att få företagen att inse nyttan i detta. Tänk om man skulle hoppa över bloggandet och gå direkt på microbloggandet i detta läget, då skulle det sannerligen läcka ettor och nollor ur öronen på VD:arn och styrlsemedlemmarna:)

    Reply
  6. Visst, och se bara hur lång tid det har tagit för att få företagen att inse nyttan i detta. Tänk om man skulle hoppa över bloggandet och gå direkt på microbloggandet i detta läget, då skulle det sannerligen läcka ettor och nollor ur öronen på VD:arn och styrlsemedlemmarna:)

    Reply
  7. Så kom igen då: Vad är nyttan för företagen i att börja blogga? Förutom att det är häftigt och “inne” och “för att hänga med utvecklingen” och annan yada, yada.

    Övertyga en konservativ stackare med ett antal tunga affärsmässiga argument! ;=)

    Reply
  8. Så kom igen då: Vad är nyttan för företagen i att börja blogga? Förutom att det är häftigt och “inne” och “för att hänga med utvecklingen” och annan yada, yada.

    Övertyga en konservativ stackare med ett antal tunga affärsmässiga argument! ;=)

    Reply
  9. @kokostrollet: Här kommer en lista från Apsis som innehåller 15 anledningar till varför företag ska blogga. Men jag skulle vilja komplettera den med några resonemang.

    1) Google/sökoptimering: Google prioriterar dynamisk och uppdaterade sajter med mycket text och substans. Många in och utlänkar ger t ex en sajt ett högre värde hos Google. En blogg kan alltså skräddarsys så att den fungerar som en inkörsport för ökad trafik om man använder den rätt. Ständiga uppdateringar, in och utlänkar, värdeord, taggar ect är alltså verktyg som du kan klä bloggen med för att hamna högre upp hos Google. Läs mer om SEO på http://www.seo.se/.

    2) De nya användarna: Du skriver att du vill ha starka anledningar till varför företag ska blogga förutom att följa med utvecklingen och yada, yada, yada… Det råkar vara så att följa med i utvecklingen är den viktigaste anledningen. Detta eftersom övergången mot ett användargenererat internet inte bara handlar om en teknisk utveckling, utan även om en utveckling som innebär förändrade mänskliga vanor i hur internetanvändaren tar till sig information. Det har skapats en ny typ av användare som är aktiv och framåtlutad och deltagande. Marknadsföring har alltid handlat om att känna sin målgrupp. Idag vill internetanvändaren engageras i dialog, kommunikation och interaktion. Om konsumenten har förvandlats till en aktiv aktör är det väl ett rimligt antagande att företaget också måste göra det.

    3) Sociala medier: Bloggande är bara en bit i det som är den sociala mediesfären på nätet. Det viktigaste är att upprätthålla en konversation, inte för att det är inne, utan för att nätanvändarna kräver det. Det handlar om att ge företaget en röst om någon ska lyssna. Sociala nätverk, bloggar etc är kostnadseffektiva verktyg (framför allt i en lågkonjunktur) som skapar engagemang och lojala kunder på lång sikt. Följ länken sociala medier som konversationsmarknadsföring. och läs mer om ämnet:) Tack för din kommentar!

    Reply
  10. @kokostrollet: Här kommer en lista från Apsis som innehåller 15 anledningar till varför företag ska blogga. Men jag skulle vilja komplettera den med några resonemang.

    1) Google/sökoptimering: Google prioriterar dynamisk och uppdaterade sajter med mycket text och substans. Många in och utlänkar ger t ex en sajt ett högre värde hos Google. En blogg kan alltså skräddarsys så att den fungerar som en inkörsport för ökad trafik om man använder den rätt. Ständiga uppdateringar, in och utlänkar, värdeord, taggar ect är alltså verktyg som du kan klä bloggen med för att hamna högre upp hos Google. Läs mer om SEO på http://www.seo.se/.

    2) De nya användarna: Du skriver att du vill ha starka anledningar till varför företag ska blogga förutom att följa med utvecklingen och yada, yada, yada… Det råkar vara så att följa med i utvecklingen är den viktigaste anledningen. Detta eftersom övergången mot ett användargenererat internet inte bara handlar om en teknisk utveckling, utan även om en utveckling som innebär förändrade mänskliga vanor i hur internetanvändaren tar till sig information. Det har skapats en ny typ av användare som är aktiv och framåtlutad och deltagande. Marknadsföring har alltid handlat om att känna sin målgrupp. Idag vill internetanvändaren engageras i dialog, kommunikation och interaktion. Om konsumenten har förvandlats till en aktiv aktör är det väl ett rimligt antagande att företaget också måste göra det.

    3) Sociala medier: Bloggande är bara en bit i det som är den sociala mediesfären på nätet. Det viktigaste är att upprätthålla en konversation, inte för att det är inne, utan för att nätanvändarna kräver det. Det handlar om att ge företaget en röst om någon ska lyssna. Sociala nätverk, bloggar etc är kostnadseffektiva verktyg (framför allt i en lågkonjunktur) som skapar engagemang och lojala kunder på lång sikt. Följ länken sociala medier som konversationsmarknadsföring. och läs mer om ämnet:) Tack för din kommentar!

    Reply
  11. Alla Apsis 15 anledningar till att blogga går ju att göra med ett helt vanligt webbpubliceringssystem hursomhelst. Vad rent specifikt gör att bloggen som kommunikationsmedel skulle vara bättre för ett företag än att använda den funktionalitet som redan finns?

    Angående dina extra resonemang:

    1: Samma som ovan. Är inte unikt för bloggar.

    2: För de flesta företag är det viktigaste att tjäna pengar, inte att vara först med i utvecklingen. Visst handlar marknadsföring om att känna sin målgrupp, men extremt få företag har faktiskt en målgrupp som ens gör det relevant att ligga först i den tekniska utvecklingen.

    3. Finns ju många sätt att ge företaget en röst förutom via blogg. Chatt och e-mail funkar ju t.ex. betydligt smidigare för kundserviceärenden på ett personligt plan än vad än blogg gör.

    Min poäng är att det redan finns en mängd sociala medier tillgängliga på webben och som folk i många fall är mer bekanta med samt dessutom funkar bättre för en personlig kontakt med kunder eller andra externa relationer för företag än bloggar.

    Dessutom har företag mindre behov av personlig och samtidigt offentlig kommunikation och för de undantag jag kan komma på, som VD-kommentarer och liknande, så funkar ändå ett helt vanligt webbpubliceringssystem lika bra.

    JMHO.

    Reply
  12. Alla Apsis 15 anledningar till att blogga går ju att göra med ett helt vanligt webbpubliceringssystem hursomhelst. Vad rent specifikt gör att bloggen som kommunikationsmedel skulle vara bättre för ett företag än att använda den funktionalitet som redan finns?

    Angående dina extra resonemang:

    1: Samma som ovan. Är inte unikt för bloggar.

    2: För de flesta företag är det viktigaste att tjäna pengar, inte att vara först med i utvecklingen. Visst handlar marknadsföring om att känna sin målgrupp, men extremt få företag har faktiskt en målgrupp som ens gör det relevant att ligga först i den tekniska utvecklingen.

    3. Finns ju många sätt att ge företaget en röst förutom via blogg. Chatt och e-mail funkar ju t.ex. betydligt smidigare för kundserviceärenden på ett personligt plan än vad än blogg gör.

    Min poäng är att det redan finns en mängd sociala medier tillgängliga på webben och som folk i många fall är mer bekanta med samt dessutom funkar bättre för en personlig kontakt med kunder eller andra externa relationer för företag än bloggar.

    Dessutom har företag mindre behov av personlig och samtidigt offentlig kommunikation och för de undantag jag kan komma på, som VD-kommentarer och liknande, så funkar ändå ett helt vanligt webbpubliceringssystem lika bra.

    JMHO.

    Reply
  13. Visst, skillnaden mellan ett webbpubliceringssytem och en blogg kan vara en rent språklig. Men en blogg har fått en annan framtoning och ses nog som lite mjukare, personligare, snabbare och närmare. Men visst, wordpress till exempel, är väl egentligen inget annat än en form av webbpubliceringssystem. Så länge systemet har samma funktionalitet när det kommer till att skapa in och utlänkar, sökbara och optimerade URL-adresser, kommentarsfunktioner, publiceringssystem som gör att du kan vidarbefodra texten till din facebook/myspaceprofil, digg, pusha etc… så är skillnaden nog mest en språklig sådan. Allt handlar om dynamik, inte statiska texter. Det är det som är det viktiga.

    Visst är bloggen bara en del i den sociala kakan som har benämningen web 2.0 och jag håller med dig om att de finns många sätt att göra sin röst hörd på idag. Det viktigaste är bara att man tar alla tillfälle i akt och gör det.

    Att mail skulle vara både bättre och personligare håller jag definitivt inte med dig om. Mail är som bäst en sluten konversation med en person åt gången och ersätter under inga omständigheter den öppna dialog eller det resonemang som kommentarer kan föda kring en blogg (eller text publicerad av ett webbpubliceringssystem). Diskussion och interaktion blir allt viktigare, i realtid dessutom. Enligt en under sökning gjord av PEW så skickar bara 14% av ungdomarna i USA mail till sina vänner dagligen. Att säga att att mailen är personlig är samma sak som att hålla fast vid sina VHS-band av den enkla anledning att de fortfarande finns i minimal utsträckning. Vi är naturligtvis inte riktigt där med mailen, men det handlar inte bara om nu, utan även om vart vi är på väg. Vid en intervju som finns på Umeå Live svarade en 19:årig flicka så här på frågan om hon mailar:

    – Ja. Typ när jag söker jobb… men jag har nog aldrig skickat ett mail till en kompis.
    – Aldrig?
    – Nej, ja, kanske när jag var liten men inte som jag kommer ihåg.

    Det handlar inte om att ligga längst fram i utvecklingen, däremot är det ytterst viktigt att ta höjd för den. Att inte göra det innebär ett kortsiktigt tänkande som inte kommer att generera vinst i framtiden. Men allt beror som sagt på vilken målgrupp man riktar sig mot och vilken typ av företag man driver.

    Reply
  14. Visst, skillnaden mellan ett webbpubliceringssytem och en blogg kan vara en rent språklig. Men en blogg har fått en annan framtoning och ses nog som lite mjukare, personligare, snabbare och närmare. Men visst, wordpress till exempel, är väl egentligen inget annat än en form av webbpubliceringssystem. Så länge systemet har samma funktionalitet när det kommer till att skapa in och utlänkar, sökbara och optimerade URL-adresser, kommentarsfunktioner, publiceringssystem som gör att du kan vidarbefodra texten till din facebook/myspaceprofil, digg, pusha etc… så är skillnaden nog mest en språklig sådan. Allt handlar om dynamik, inte statiska texter. Det är det som är det viktiga.

    Visst är bloggen bara en del i den sociala kakan som har benämningen web 2.0 och jag håller med dig om att de finns många sätt att göra sin röst hörd på idag. Det viktigaste är bara att man tar alla tillfälle i akt och gör det.

    Att mail skulle vara både bättre och personligare håller jag definitivt inte med dig om. Mail är som bäst en sluten konversation med en person åt gången och ersätter under inga omständigheter den öppna dialog eller det resonemang som kommentarer kan föda kring en blogg (eller text publicerad av ett webbpubliceringssystem). Diskussion och interaktion blir allt viktigare, i realtid dessutom. Enligt en under sökning gjord av PEW så skickar bara 14% av ungdomarna i USA mail till sina vänner dagligen. Att säga att att mailen är personlig är samma sak som att hålla fast vid sina VHS-band av den enkla anledning att de fortfarande finns i minimal utsträckning. Vi är naturligtvis inte riktigt där med mailen, men det handlar inte bara om nu, utan även om vart vi är på väg. Vid en intervju som finns på Umeå Live svarade en 19:årig flicka så här på frågan om hon mailar:

    – Ja. Typ när jag söker jobb… men jag har nog aldrig skickat ett mail till en kompis.
    – Aldrig?
    – Nej, ja, kanske när jag var liten men inte som jag kommer ihåg.

    Det handlar inte om att ligga längst fram i utvecklingen, däremot är det ytterst viktigt att ta höjd för den. Att inte göra det innebär ett kortsiktigt tänkande som inte kommer att generera vinst i framtiden. Men allt beror som sagt på vilken målgrupp man riktar sig mot och vilken typ av företag man driver.

    Reply
  15. Att mail och chat är mer personligt än en blogg för kommunikation är väl rätt uppenbart, – det handlar trots allt om kommunikation mellan individer och inte om offentlig kommunikation som vem som helst kan ta del av i form av blogginlägg med kommentarer.

    Om ungdomar använder mail eller ej är rätt irrelevant i en diskussion om huruvida företag bör använda bloggar. Det är dessutom knappast ungdomar de flesta företag kommunicerar med.

    Det är på ett sätt extra kul att du tar upp just exemplet med tjejen på Umeå Live, då det visar sig att hon använt just mail i en FÖRETAGSkontakt. Men du kanske drar slutsatsen att hon hade föredragit att skicka in sin jobbansökan som en offentlig bloggkommentar eller? :=)

    Slutligen, tar man för mycket höjd för framtiden, lever man inte i nutiden med sin målgrupp. Food for thought. Större risk och garanterat betydligt mer kostsamt än att följa den målgrupp man vänder sig till… Man behöver inte klicka sig långt från den här siten för att hitta väldigt uppenbara exempel på det.

    Reply
  16. Att mail och chat är mer personligt än en blogg för kommunikation är väl rätt uppenbart, – det handlar trots allt om kommunikation mellan individer och inte om offentlig kommunikation som vem som helst kan ta del av i form av blogginlägg med kommentarer.

    Om ungdomar använder mail eller ej är rätt irrelevant i en diskussion om huruvida företag bör använda bloggar. Det är dessutom knappast ungdomar de flesta företag kommunicerar med.

    Det är på ett sätt extra kul att du tar upp just exemplet med tjejen på Umeå Live, då det visar sig att hon använt just mail i en FÖRETAGSkontakt. Men du kanske drar slutsatsen att hon hade föredragit att skicka in sin jobbansökan som en offentlig bloggkommentar eller? :=)

    Slutligen, tar man för mycket höjd för framtiden, lever man inte i nutiden med sin målgrupp. Food for thought. Större risk och garanterat betydligt mer kostsamt än att följa den målgrupp man vänder sig till… Man behöver inte klicka sig långt från den här siten för att hitta väldigt uppenbara exempel på det.

    Reply
  17. @kokostrollet: För det första, ledsen att det tog så lång tid innan jag svarade, får inte reda på alla kommentarer i min mail tydligen? Mycket av min argumentation handlar just om att ta höjd för framtiden. Hela ditt resonemang låter mycket som om det hela handlar om det ana eller det andra, måste det vara så, kan man inte behålla traditionella marknadsföringsverktyg men samtidigt ta höjd för framtiden? Dessutom ska väl företaget du jobbar kunna marknadsföra sig även i framtiden när du inte är kvar, och ska det fungera är det dags att ta höjd för det nu eftersom marknadsföringslandskapet och konsumenterna har gjort en sådan stor helomvändning i sin kommunikation.

    Vad det gäller jobbansökan så har de möjligheterna redan växt utanför det traditionella CV:et. Det blir allt vanligare att folk får jobberbjudande på facebook, MySpace och framförallt linked in. Du tar ett enskilt fall och låter det stå för helheten när det snarare är helheten som till stor del har förändrats.

    Givetvis håller jag med dig. Det är otroligt viktigt att anpassa sig till de kunde och målgrupper man arbetar med.

    Däremot har du en otroligt intressant poäng som jag tycker är väl värd att diskutera vidare. Är det så att vi tar för mycket höjd för framtiden? Bör vi stannat upp mer och koncentrera oss mer på nuet? Jag har redan konstaterat i en bloggpost att nätet inte till största delen utgörs av early adopters, utan snarare av late bloomers, har vi kanske för bråttom?

    Reply
  18. @kokostrollet: För det första, ledsen att det tog så lång tid innan jag svarade, får inte reda på alla kommentarer i min mail tydligen? Mycket av min argumentation handlar just om att ta höjd för framtiden. Hela ditt resonemang låter mycket som om det hela handlar om det ana eller det andra, måste det vara så, kan man inte behålla traditionella marknadsföringsverktyg men samtidigt ta höjd för framtiden? Dessutom ska väl företaget du jobbar kunna marknadsföra sig även i framtiden när du inte är kvar, och ska det fungera är det dags att ta höjd för det nu eftersom marknadsföringslandskapet och konsumenterna har gjort en sådan stor helomvändning i sin kommunikation.

    Vad det gäller jobbansökan så har de möjligheterna redan växt utanför det traditionella CV:et. Det blir allt vanligare att folk får jobberbjudande på facebook, MySpace och framförallt linked in. Du tar ett enskilt fall och låter det stå för helheten när det snarare är helheten som till stor del har förändrats.

    Givetvis håller jag med dig. Det är otroligt viktigt att anpassa sig till de kunde och målgrupper man arbetar med.

    Däremot har du en otroligt intressant poäng som jag tycker är väl värd att diskutera vidare. Är det så att vi tar för mycket höjd för framtiden? Bör vi stannat upp mer och koncentrera oss mer på nuet? Jag har redan konstaterat i en bloggpost att nätet inte till största delen utgörs av early adopters, utan snarare av late bloomers, har vi kanske för bråttom?

    Reply

Leave a Reply