saturday-nigh-live.png1978 visade Saturday Night Live en sketch om en butik som bara säljer tejp. Poängen var att ägarna inte förstod varför det inte kom några kunder när de hade så mycket tejp att där rimligtvis måste finnas något för alla! Det var 1978. 2004 öppnade butiken Rice to Riches på Manhattan som bara säljer rispudding i olika smaker. Ett annat exempel är affären White Stores i London som enbart säljer vita inredningsdetaljer.

Enligt Chris Anderson är vi mitt uppe i den största variationsexplosionen i historien. Det finns idag mer än 19 000 variationer på Starbucks kaffe och 2003 lanserades 26 893 nya livsmedels och hushållsprodukter, varav 115 var deodoranter, 187 flingor och 303 dofter för kvinnor. Detta enligt Mintil International Databas Global new products.

Men köper människor mer bara för att utbudet blir större? Svaret är nej. Ett för stort utbud som saknar referenspunkter hos konsumenten blir bara förvirrande. Enbart variation räcker inte. Hur tjänar då företagen på dagens långa svans? Effekten av dagens variationsexplosion blir att vi även ser ett ökat utbud av sökmotorer. Google tillåter dig till exempel ta reda på vad du vill om produkten, genom bloggar och kundrecensioner kan du tal del av andras erfarenheter kring en viss produkt eller tjänst. Det senaste exemplet är Facebook och deras satsning på iLike, en tjänst som tillåter dig att dela din spellista med vänner, få förslag på nya låtar som speglar din smak och erhålla information om när din favoritartist spelar nära dig. En artikel i New York Times berättar även hur Facebook marknadsför produkter genom att koppla ihop reklamannonsen med medlemmarnas personliga åsikter om en viss produkt så att man kan jämföra sina egna åsikter och inköp med sina vänners.

“Fastighetsmäklare, ekonomiska rådgivare, sökmotorer och rekommendationstjänster gör alla samma sak. Var och en vet något om oss och något om vad som är värdefullt. De minskar inte bara mängden alternativ. De gör de på ett intelligent sätt och har kolla på vad vi troligen helst vill ha. De hjälper oss att vara oss själva.” – Portel