santa-maria.pngJag har redan skrivit om att lokalinformation och lokalrelaterade sökningar online är på intågande. Kameraobjektivet på dagens web 2.0 blir bara bättre och bättre och ditt närmråde zoomas in med allt från geotaggningar via google maps och flickr till relevanta lokalbloggar och borttappat och hittat information. I en värld där det mesta redan har upptäckts är web 2.0 med sina långa informationssvans och geotaggningar, en ny form av upptäcksresande som utvidgar kartan ner på den personliga och lokala nivån. Alla geografiska gränser och landmassor är redan hittade, på den fronten finns det inga stora äventyr kvar. Däremot finns det en hel del att upptäcka inom de nationella gränserna och det är där som Web 2.0 fövandlas till vår tids Santa Maria. Tappat: Sveriges till ytan näst minsta kommun. Hittat Burlöv.

Vad händer när den lokala informationen ökar? Jo lokalannonsering följer med. I USA spås den lokala onlineannonseringen öka även om intäkter från nationell reklam fortsätter vara den dominanta modellen. Detta enligt en udersökning av e-Marketer.

tillväxt-lokal reklam