Det handlar om “och” inte “antingen eller”

En “consumer´s market” är en marknad där konsumenten styr utbudet och efterfrågan. Edgar Hofman, VD på Warner Music, säger att fildelning och interaktivitet har förändrat musikindustrins affärsmodell helt. Användargenererat material släpper in det privata i strålkastarljuset och proffset får sällskap av amatören. Idag är vi alla journalister, filmskapare eller artister. Det handlar om kollektiv produktion. iTunes är till stora delar en produkt av ett samhälle där tid är en bristvara och där individen vill vara med och bestämma över sin egen spellista. Vi skapar vårt eget soundtrack.

“Finding external content, letting visitors create content and merge that with the content you’re creating is essential for the future success of media sites.”

“Användargenererat innehåll är på väg ut. Ingen orkar ta del av all skit som publiceras. I framtiden är det talangerna vi vill åt och vi vill att någon (gärna musikbolagen) filtrerar utbudet åt oss.”

Det senare citet kommer från Alexander Bard under SIME 2007. Har han rätt? Både ja och nej skulle jag vilja påstå. Jag är säker på att skivbolagen i högre utsträckning kommer att filtrera det oändligt stora nischutbudet åt oss. Det kommer i högre utsträckning att handla om att kommersialisera det privata. Hela världen har plötsligt förvandlats till en audition, en “The world´s got talent.” Men att användargenererat material skulle vara på väg ut tror jag absolut inte på, detta är bara början. Proffset kommer att få sällskap av amatören. Ett bra exempel på det är Aftonbladet som precis gjort en “Metro” och börjat betala bloggare. Framtiden handlar om “och” inte “antingen eller.”

4 thoughts on “Det handlar om “och” inte “antingen eller””

  1. Du har rätt. Skivbolagen räddning är att filtrera. Precis som de är skapta för att göra. Skillnaden är att de nu och i framtiden inte ska filtrera det som blir skickat till dem, utan själv gå ut och söka.

    Bättre exempel på företag som borde skala ner och satsa på kärnverksamheten får man leta efter.

    Lite mer utvecklande om vad skivbolag bör göra den närmsta framtiden finns här:
    http://picky.be/blog/musikframtid/music-label/

    Reply
  2. Du har rätt. Skivbolagen räddning är att filtrera. Precis som de är skapta för att göra. Skillnaden är att de nu och i framtiden inte ska filtrera det som blir skickat till dem, utan själv gå ut och söka.

    Bättre exempel på företag som borde skala ner och satsa på kärnverksamheten får man leta efter.

    Lite mer utvecklande om vad skivbolag bör göra den närmsta framtiden finns här:
    http://picky.be/blog/musikframtid/music-label/

    Reply

Leave a Reply