Våren 2008 tog Mindpark över Sydsvenskans ägarandel i det då ca två år gamla företaget Familjenytt AB. Tanken var att man skulle bygga en stor och gemensam sajt för alla familjehändelser. Bröllop, nyfödda, ”vi gratulerar”, alltså mycket av det materialet som man idag hittar i den lokala tidningen. Vi skrev lite om projektet i vår lägesrapport ett par månader senare, i anslutning till att vi hade sett över tjänsten. Samtidigt startade vi ett stort omgörningsarbete för att anpassa sajten till moderna tider.
Planerna var det inget fel på, och byggandet gick alldeles utmärkt. Problemet var att utvecklingen gick vidare på andra håll också. Vi såg gratulationerna öka på facebook, på bilddagboken, till och med på släktforskningssajterna. Samtidigt såg vi vad som hände på fristående sajter som ändå marknadsfördes massivt. Trenden var inte positiv.
En ordentlig marknadsanalys görs, och Erik Forsberg fick gräva ner sig ordentligt i frågan. Han kom tillbaka med ett dokument som talade sitt tydliga språk (på scribd) – det verkade inte finnas någon direkt öppning för en familjesajt to rule them all. Däremot, som man kunde se i den smått geniala ”grattis-löken”, fanns det fortfarande en given plats för medieföretagets produkter.
Tidningen och den lokala webben har hela tiden varit med i våra planer. De skulle bygga annonsvolym och de skulle fungera som inkastare och marknadsföringskanal. Men på sikt skulle sajten stå på egna ben och få ett eget liv. Marknadsanalysen visade att den utvecklingen sannolikt inte skulle ske, men den visade också med all tydlighet att det finns ett stort behov av lokalt förankrade familjenyheter och att de i rätt miljö – tidning och tidningssajt – fyller en klockren funktion.
Så nu kliver tekniken, tankarna och kompetensen från Familjenytt in i ett nytt läge. Vi har gjort en överenskommelse med DN.se som kommer att ta över det tekniska bygget. Tekniken kommer även fortsättningsvis att vara tillgänglig för oss, men istället för en stor familjenytt.se så kommer vi att se familjesajter spira på många sajter. Från stora DN till de de mindre och hyperlokala sajterna i mindpark-sfären. DN anställer också Jenny Lundell, tidigare VD för Familjenytt, för att få bra snurr på det här från start. Nu gör vi det här tillsammans.
I veckan stängde Schibsted/Aftonbladet family.se, och verkar dra sig undan familjeområdet helt. I går stängde vi familjenytt.se – men öppnade dörren för familjenyheterna. Det kommer att bli grymt bra.
Vi hjälper till att lansera en ny beta av Familjeliv. Vi vann. ;)
Vi hjälper till att lansera en ny beta av Familjeliv. Vi vann. ;)
Haha, ja, vassegoa. Familjeliv får ju mycket cred i analysen – men är fortfarande inte så stora när det gäller proklamationsnyheterna.
Haha, ja, vassegoa. Familjeliv får ju mycket cred i analysen – men är fortfarande inte så stora när det gäller proklamationsnyheterna.
Grattis-träsket är gratisträsket. De två kategorier av familjeannonser med hög personlig budget är bröllop och begravning. Resten är kommersiell kurisosa…tycker Roger Elverskog (-:
Grattis-träsket är gratisträsket. De två kategorier av familjeannonser med hög personlig budget är bröllop och begravning. Resten är kommersiell kurisosa…tycker Roger Elverskog (-:
Gratis är inget träsk. Det är hur bra som helst. Men det är heller inget universalverktyg som får vilken tjänst som helst att flyga. Man måste finnas där publiken finns i vilket fall som helst, man måste fortfarande lösa ett behov på bästa sätt. Det tror jag vi kommer att kunna göra nu.
Gratis är inget träsk. Det är hur bra som helst. Men det är heller inget universalverktyg som får vilken tjänst som helst att flyga. Man måste finnas där publiken finns i vilket fall som helst, man måste fortfarande lösa ett behov på bästa sätt. Det tror jag vi kommer att kunna göra nu.