analys

PricewaterhouseCooper och medievärlden

Under dagens mötesrace i Stockholm sprang jag inom Hotel Diplomat för att lyssna när PricewaterhouseCooper levererade ”Global entertainment and Media Outlook 2009-2013”. Jag ska inte vara taskig mot PwC och i detalj gå in på vad jag tyckte om deras presentation, och jag tänker heller inte berätta att man hittar mer korrekta uppgifter på mindpark … Read more

Testa betalningsviljan – låt besökarna donera

Varför inte ta chansen att prova betalningsviljan. Här ute till höger ligger från och med nu en knapp. Ett klick på den låter dig relativt enkelt donera en slant till oss, för att du tycker att bloggen är en bra sak. Men det är mest som ett exempel, min förhoppning är istället att några tidningar … Read more

Matematik för nybörjare – att ta betalt för nyheter på nätet

Så var det dags igen. Nu pratar alla om att ”vi måste ta betalt för innehållet”, igen. Sedan vi startade den här bloggen för 18 månader sedan har vi skrivit otaliga inlägg om affärmodeller på nätet. Vi har försökt leverera en del förslag, men i mångt och mycket famlar vi precis som alla andra. Men … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-14

Janne Josefsson VS Expressen – Jag blir lite vilsen av nyheter24. Stefan Swärd påskyndade kristenvärldens mediekrock – Emanuel får mig intresserad av kristen press. Bara en sån sak. Give Google feedback on “noresults” pages – Google vill ha hjälp. #14 Ta en sånglektion – Blir lite sugen. Hur är det nu, stämmer det att alla … Read more

En ny familj för Familjenytt

Våren 2008 tog Mindpark över Sydsvenskans ägarandel i det då ca två år gamla företaget Familjenytt AB. Tanken var att man skulle bygga en stor och gemensam sajt för alla familjehändelser. Bröllop, nyfödda, ”vi gratulerar”, alltså mycket av det materialet som man idag hittar i den lokala tidningen. Vi skrev lite om projektet i vår … Read more

Kontakta mig bums

eller inte…, originally uploaded by jocke66. Jag måste snart sluta gnälla men jag blir irriterad på hur illa det sköts, när det ändå är en organisation i botten som borde ha en checklista för sånt här. Att användaravtalet såg ut som fan vet vi redan. Det är bättre, men inte bra. Läs mer här. Att … Read more

Webbransonering – en bra idé?

Debattens vågor gick höga under slutet av 2008. Både inom och utom ”vår” sfär diskuterades frågan om hur webb och papper ska förhålla sig till varandra. I ljuset av vikande upplagor, tidningskrisen i USA, relativt svaga intäkter i de nya kanalerna så väcktes åter frågan om man kanske var ”för bra” på nätet. Att man … Read more

Hejdå, Martin!

Martin Jönsson går vidare mot nya äventyr. Sveriges vassaste medieanalytiker och en av de mest konstruktiva bloggarna lägger ner. Skälet? En bred analys riskerar tydligen att hamna i konflikt med hans nya uppdrag som redaktionschef på Svenska Dagbladet. Jag hade känt mig lite lugnare om man helt enkelt hävdat klassisk tidsbrist… Anyway, vi hade Martin … Read more

Nej, det här är ingen analys

Jag fick ett mail från en vän som undrade vad jag tycker om ”analysen” i dagens DN. I huvudledaren ”Press under press” ser vi ett traditionellt medieföretag resonera på ett traditionellt sätt. Jag vill verkligen inte kalla den en analys. De tankar man försöker formera här är i själva verket den grundläggande anledningen till att … Read more

Nytt fokus – ett tag

Just nu är det bara att konstatera att det kommer att bli fortsatt lite lägre aktivitet här. Plocka inte bort mig från ditt bloggrulle, jag återkommer hit när jag måste vara riktigt, riktigt personlig. Men merparten av mitt skrivande kommer att landa hos Mindpark och bland annat kommer jag att skriva dagrapporter i linje med … Read more

Attacker mot svenska sajter – när ändamålet INTE helgar medlen

Vi är många som är upprörda över att den barnporrlista som RKP/ECPAT upprätthåller verkar användas för andra ändamål än det som avtalet med operatörerna säger. Vi pratar om rättsröta, övergrepp, censur, yttrandefrihet, öppenhet och tvivelaktiga metoder. Och vi pratar om det tveksamma i att låta ändamålet helga medlen. Listans existens ifrågasätts, oftast inte för att … Read more

Helt kort – Frankrike är ett märkligt land

Jag har sagt det förr, då oftast i anslutning till deras anala förhållande till Google, men det förtjänar att sägas igen. Vi ska vara glada att Napoleon fick smisk till slut. Idag har det varit final i deras presidentval, och då visar man tydligare än någonsin vilken isolerad liten ö man allt för ofta utgör. … Read more

Nästan två miljoner för ett webbpubliceringssystem…

Det är ombyggnadsmani i svenska webb-branschen just nu. Alla ska göra om sina sajter samtidigt och i takt med ökad efterfrågan ökar också priserna på de lösningar som ska hantera publiceringen på nätet. Det som är paradoxalt är att man egentligen inte borde betala något alls. De svindyra system som säljs med glättade broschyrer och … Read more

Glöm inte de sociala nätverken – de är inte bara på skoj!

Niklas Jonasson, VD på Citygate, ger sig på att sammanfatta jobbtjänsterna på nätet. En grannlaga uppgift och han kompletterar också med en mer genomgående analys av Monster. Intressant läsning. Men något saknas. De tjänster som beskrivs är alla väldigt mekaniska till sin form och passar egentligen bäst för massrekryteringar. Min uppfattning är nog att de … Read more