Ett iTunes för magasin?

Färska uppgifter från USA gör gällande att Times Inc. samlar den amerikanska tidningsindustrin tyngsta förlag för att skapa en gemensam digital distributionslösning för klassiska magasin som The New Yorker, Vanity Fair, Vogue, Time, People, Sports Illustrated och Esquire.

Det ska inte handla om att ta fram en ny läsplatta, utan planerna beskrivs som ett iTunes för magasin, där användarna själva kan styra över vilket format eller på vilken typ av devis man vill konsumera innehållet på.

Ingen deal är signad, inget är helt bekräftat. Men att bara  försöka ta betalt för en digital produkt som redan i många fall finns gratis på nätet kommer knappast hålla i längden.  Här lär magasinsvärlden  få slåss med samma dilemma som tidningsvärlden – går det att plötsligt ta betalt för något som länge varit gratis? Eller kan vi göra det till något våra läsare upplever som en ny produkt, värd att betala för?

Samtidigt pågår ytterligare ett intressant experiment inom amerikanska medievärlden när dagstidningen SF Chronicle, som i princip har sett sin upplaga halverats sedan 2001, för ett par veckor sedan testade att trycka i glassigt magasinsformat för att locka annonsörer och nya typer av läsare.

Så medan magasinen funderar på hur deras exklusiva känsla kan överföras till ettor och nollor, sneglar den kortlivade dagstidningen avundsjukt på magasinens glansiga papper och luxury brand-annonser.

Identitetskris? Snarare är det den djupa ekonomiska krisen som tvingar fram ett innovationstänkande som enligt många borde startat för tio år sedan. Antagligen ser vi början på uppluckringen av en produktkatalog inom medievärlden som varit statisk under minst hundra år, där nätet plötsligt ställer saker på sin spets. Om det du producerar är en dagstidning, magasin eller iPhone-app spelar kanske ingen roll. Det är innehållet och det unika som räknas när medier börjar befrias från sin distributionsform.

11 thoughts on “Ett iTunes för magasin?”

  1. Bakgrunden, Advertising Age skrev om det i oktober, är att tidskriftsbranschen väntar på Apples tabletdator, men vill inte hamna i samma situation som skivbolagsindustrin som inte längre kan styra prissättningen av musiken i Itunes. Därför går konkurrerande tidningar ihop och skapar en egen digital butik

    Reply
  2. Bakgrunden, Advertising Age skrev om det i oktober, är att tidskriftsbranschen väntar på Apples tabletdator, men vill inte hamna i samma situation som skivbolagsindustrin som inte längre kan styra prissättningen av musiken i Itunes. Därför går konkurrerande tidningar ihop och skapar en egen digital butik

    Reply
  3. Allt handlar väl om hur benägen man kommer att vara att ha en tablet på muggen.

    Reply
  4. Tack för din input Billy, det är mycket troligt att det är något de försöker undvika, utöver det är det ju också mer och mer tydligt att konsumenter behöver en stor valfrihet i vilken typ av device de vill ha sitt material på. Det ska bli spännande att se vad som blir av antydningarna att man vill skapa “en ny produkt”.

    Reply
  5. Lösningen om ingen vill betala för information är att lagstifta. De som inte betalar för att läsa är lika mycket tjuvar som de som tjyvläser tidningar på Pressbyårn. Dags för utökad lobbyism så löser sig allt.

    Reply
  6. Visst går det att ta betalt för läsning på diverse mindre mobila enheter. Det blir en mer tillbakalutad läsning inte som att läsa på datorn. Även om det är en liten laptop så är datorn för de flesta ett arbetsredskap.
    Se bara på utvecklingen av mobila tjänster för mobiltelefonen, särskilt iPhone.

    Reply
  7. Tycker det blir intressant att följa. Tror det har stor potential och går att sälja mer utförliga artiklar genom “iMagazine”.
    Att ha möjlighet att ladda ner direkt till sin kindle-platta eller tablet-laptop skapar nytta för konsumenten.
    Skulle även kunna finnas möjlighet att beställa pappersversioner av dem som skrivs ut alternativt skickas.
    Tror som sagt att det finns mycket potential i detta.

    Reply

Leave a Reply to Kristin HeinonenCancel reply