Igår skrev jag om hur personliga sociala sajter skulle kunna vara framtiden inom sociala nätverk och media. Idag hittade jag ett exempel på precis den tankegången via Joel Bergkvist (tack för det Joel!) som kommenterade på det inlägget och hänvisade mig till Giga.com som skriver så här:

“Facebook gives you your own place online, but it’s not really your own place.”

“For me, there’s really no appeal in spending a lot of time creating ‘user-generated’ content via a social networking application. That’s like remodeling the kitchen in a house you rent.” – Brian Clark Copyblogger

Tanken är att förvandla bloggfunktionaliteten till något som mer liknar ett socialt nätverk. DiSo har redan tagit några stapplande steg mot individbaserade sociala nätverk och bygger med wordpress som grund.

“WordPress suits the purpose because it provides a person-centric way of coming online.”

Jag älskar Brian Clarks definition på vad som skulle vara skillnaden mellan en personlig profil eller en som du byggt och inrett på Facebook eller något annat socialt nätverk. En personlig community och profil är din egen lägenhet, det är en bostadsrätt där du själv står för underhåll och inredning. Enligt ovanstående försöker man alltså skapa detta med bloggande och wordpress som grund för individbaserat innehåll och personlig profil. Facebook är snarare en hyresrätt där du måste hålla dig inom vissa ramar och riktlinjer för hur du inreder din profil. Dessutom är grannarna störiga;)