Facebook vs WordPress i kampen om framtidens sociala nätverk?

Igår skrev jag om hur personliga sociala sajter skulle kunna vara framtiden inom sociala nätverk och media. Idag hittade jag ett exempel på precis den tankegången via Joel Bergkvist (tack för det Joel!) som kommenterade på det inlägget och hänvisade mig till Giga.com som skriver så här:

“Facebook gives you your own place online, but it’s not really your own place.”

“For me, there’s really no appeal in spending a lot of time creating ‘user-generated’ content via a social networking application. That’s like remodeling the kitchen in a house you rent.” – Brian Clark Copyblogger

Tanken är att förvandla bloggfunktionaliteten till något som mer liknar ett socialt nätverk. DiSo har redan tagit några stapplande steg mot individbaserade sociala nätverk och bygger med wordpress som grund.

“WordPress suits the purpose because it provides a person-centric way of coming online.”

Jag älskar Brian Clarks definition på vad som skulle vara skillnaden mellan en personlig profil eller en som du byggt och inrett på Facebook eller något annat socialt nätverk. En personlig community och profil är din egen lägenhet, det är en bostadsrätt där du själv står för underhåll och inredning. Enligt ovanstående försöker man alltså skapa detta med bloggande och wordpress som grund för individbaserat innehåll och personlig profil. Facebook är snarare en hyresrätt där du måste hålla dig inom vissa ramar och riktlinjer för hur du inreder din profil. Dessutom är grannarna störiga;)

19 thoughts on “Facebook vs WordPress i kampen om framtidens sociala nätverk?”

  1. Daniel, Automattic (bolaget bakom WordPress) har under året köpt upp såväl sociala media-komponenten BuddyPress som kommentars-komponenten IntenseDebate. De har även forumkomponenten bbPress i stallet sedan tidigare.
    Jag förväntar mig någon form av lansering av hur dessa komponenter äntligen kan kopplas ihop lätt och snyggt någon gång runt årsskiftet.
    Brian Clarkes utsaga är fö på pricken. Facebook är bara steg 1 i sociala media-evolutionen.

    Reply
  2. Daniel, Automattic (bolaget bakom WordPress) har under året köpt upp såväl sociala media-komponenten BuddyPress som kommentars-komponenten IntenseDebate. De har även forumkomponenten bbPress i stallet sedan tidigare.
    Jag förväntar mig någon form av lansering av hur dessa komponenter äntligen kan kopplas ihop lätt och snyggt någon gång runt årsskiftet.
    Brian Clarkes utsaga är fö på pricken. Facebook är bara steg 1 i sociala media-evolutionen.

    Reply
  3. Tack för era kommentarer Gunnar och Stellan.

    @Gunnar: Jag håller helt med. Facebook och MySpace är bara början på var den sociala revolutionen på nätet kommer att vägen. Jag lutar hela tiden mer och mer att det inte längre går att kalla enbart specifika tjänster för sociala. Internet är ett socialt medium i singular och buddypress tror jag är en teaser för det sociala nätverkets framtid.

    @Stellan: Tack för tipset Stellan! Grymt.

    Reply
  4. Tack för era kommentarer Gunnar och Stellan.

    @Gunnar: Jag håller helt med. Facebook och MySpace är bara början på var den sociala revolutionen på nätet kommer att vägen. Jag lutar hela tiden mer och mer att det inte längre går att kalla enbart specifika tjänster för sociala. Internet är ett socialt medium i singular och buddypress tror jag är en teaser för det sociala nätverkets framtid.

    @Stellan: Tack för tipset Stellan! Grymt.

    Reply
  5. jag läste posten på giga när den kom i december och det var verkligen en insikt. diskuterade sedan detta på oreilly-konferensen graphing social media i DC som var nu i juni med andra besökare och jag var inte ensam om att ha uppmärksammat det här. ungefär alla är lika upphetsade. det är en hisnande tanke, särskilt om man betänker att folk kan börja skaffa mobila WP-installationer och hänvisa till dessa på sina visitkort osv. jag håller fullt ut med att facebook är allt för ingen.

    ska man komma med kritik mot automattic-folket kan jag dock föra fram följande:
    – bb press tar orimligt lång tid, borde satsas på betydligt mer
    – blogrollen WP är totalcripplad och lam version av en buddylist

    Reply
  6. jag läste posten på giga när den kom i december och det var verkligen en insikt. diskuterade sedan detta på oreilly-konferensen graphing social media i DC som var nu i juni med andra besökare och jag var inte ensam om att ha uppmärksammat det här. ungefär alla är lika upphetsade. det är en hisnande tanke, särskilt om man betänker att folk kan börja skaffa mobila WP-installationer och hänvisa till dessa på sina visitkort osv. jag håller fullt ut med att facebook är allt för ingen.

    ska man komma med kritik mot automattic-folket kan jag dock föra fram följande:
    – bb press tar orimligt lång tid, borde satsas på betydligt mer
    – blogrollen WP är totalcripplad och lam version av en buddylist

    Reply

Leave a Reply to Johan Ronnestam Cancel reply