Fem saker att göra redan i morgon för att tjäna mer pengar på nätet

[obs, den här posten med fem snabba tips är på många sätt ett komplement till den här monsterposten om de stora pengarna, på lite längre sikt. Läs dem gärna tillsammans]

So much to do, so little time. Så skulle man kunna sammanfatta läget för mediehusen idag. Vi försöker hjälpa till med lite prioriteringar, genom våra postningar här på bloggen. Ibland är vi yviga och ibland lite mer konkreta. Här är fem väldigt raka råd till annonschefen:

  1. Det är bistra tider. För många mediehus faller intäkterna från papperstidningen ganska hårt nu. Mycket fokus landar på att rädda de pengarna. Tänk om. Gör det till en utmaning: “varje procent vi tappar på pappret ska vi hämta hem på nätet”. Om vi lägger om en del av resurserna och aktiverar oss mer på nätet så kommer vi att se resultat, och utnyttja lågkonjunkturen till något positivt.
  2. Innovera på nätet, men gör det inte stort och dumt. Kopiera friskt från kollegerna, snacka er samman. Keep it simple. Låna tex tankarna med automagiskt (motorspalten) och kundautomagiskt (ICA Maxi) från hd.se. Om tekniken eller kunden gör hela jobbet ökar våra marginaler dramatiskt.
  3. Gå nya vägar. Google Ad Manager (eller OpenX för den delen) kan verka skrämmande – det är ju gratis. Men det är ett otroligt bra annonssystem som inte bara sparar pengar på det uppenbara sättet. Det är dessutom så enkelt att hantera att vi kan klara det helt inhouse. Där spar vi också pengar och får ökad kontroll. Och när vi inte har någon kostad alls för att visa annonser så kan vi tänka oss helt nya intäktsnivåer också. Det blir en god spiral som leder till nästa punkt…
  4. Släpp sargen när det gäller externt sälj. Nätverken gör ett gott jobb idag, vi måste sluta betrakta aktörer som tex Tradedoubler med misstänksamhet. De når ett kundsegment som annars är oåtkomligt för oss, så lyft luren och prata med dem. Här finns pengar att plocka. Men vi kan inte envist låta dem ligga och slaska i botten på sidorna bara. Ge dem en chans. Och ge Googles textannonser en chans. Enligt IRM är det fortfarande den annonsformen som ökar mest. Om vi jobbar med Google så är vi i alla fall med i matchen. Vi kommer aldrig att kunna bygga upp något liknande själv, så det är hur som helst den bästa dealen vi kan få.
  5. Våga lita på att nätet fungerar. Paketera och prata långa serier med kunden, men säg också att det inte existerar några bindande avtal. Kunden kan känna sig trygg i att han får hoppa av när han vill och ni får en anledning till kontinuerliga samtal. Våga också gå in med låga priser, och öka när kunden ser effekt – helt enkelt, sänk tröskeln.

När Kattis* och jag sitter och hackar ihop den här posten (vad ska man annars göra en söndag kväll) så inser vi att den kan fortsätta hur långt som helst. Det saknas verkligen inte saker att göra för att tjäna pengar på nätet. Det blir nog fler tips framöver.

Men det viktigaste är attityden. Att höja blicken från de röda siffrorna och tro på nätet som en lösning och inte som en del av krisen. Det har jag skrivit mer om i den här monsterposten. Så, se över attityden och våga tro på att det finns massor av pengar att tjäna på nätet. Go get them, tiger!

* Kattis = Katarina Landquist, Försäljningschef på Sydsvenskan Digitala Medier och min blivande hustru. Så nu vet nu hur vi har det här hemma på kvällarna ;)

34 thoughts on “Fem saker att göra redan i morgon för att tjäna mer pengar på nätet”

  1. Jocke, nu blir jag väldigt förvirrad. Säljer inte de större webbplatserna i Sverige baserat på varumärke och ren räckvidd? Google kommer ju oavsett hur mycket ni “satsar på dem” se en svensk webbsida som en kattpiss när det finns yahoo, aol, facebook och digg att samarbeta med?

    Tradedoubler förstår inte alls vart du är påväg med, du är medveten om att tradedoubler ger dig betalt baserat på vad dina besökare är beredda att köpa? Du har förstås sett Ted’s post om 1 miljon visningar och 0:- i intäkter..

    Jag är inte alls övertygad om de här idéerna tyvärr.

    Reply
  2. Jocke, nu blir jag väldigt förvirrad. Säljer inte de större webbplatserna i Sverige baserat på varumärke och ren räckvidd? Google kommer ju oavsett hur mycket ni “satsar på dem” se en svensk webbsida som en kattpiss när det finns yahoo, aol, facebook och digg att samarbeta med?

    Tradedoubler förstår inte alls vart du är påväg med, du är medveten om att tradedoubler ger dig betalt baserat på vad dina besökare är beredda att köpa? Du har förstås sett Ted’s post om 1 miljon visningar och 0:- i intäkter..

    Jag är inte alls övertygad om de här idéerna tyvärr.

    Reply
  3. Samtal med Google indikerar iaf stort intresse för samarbete. Vi har en annan profil på sajterna än de du räknar upp. Det vi gör tillsammans med dem idag ger relativt små pengar, men det handlar ju om att vi kan medverka till att bygga marknaden också. Jag vill åt deras teknik och knowhow i de här frågorna. De vill åt vår publik, i vår miljö.

    Och när det gäller TD så har vi utmärkta (nåja, klart bättre än bas iaf) avtal med dem för en del sajter redan. Ted’s post does not apply. Det finns en del saker som är bra med att vara stor och etablerad aktör.

    Reply
  4. Samtal med Google indikerar iaf stort intresse för samarbete. Vi har en annan profil på sajterna än de du räknar upp. Det vi gör tillsammans med dem idag ger relativt små pengar, men det handlar ju om att vi kan medverka till att bygga marknaden också. Jag vill åt deras teknik och knowhow i de här frågorna. De vill åt vår publik, i vår miljö.

    Och när det gäller TD så har vi utmärkta (nåja, klart bättre än bas iaf) avtal med dem för en del sajter redan. Ted’s post does not apply. Det finns en del saker som är bra med att vara stor och etablerad aktör.

    Reply
  5. En grej jag tror faktiskt kan fungera för exempelvis hd.se är ju att själva marknadsföra möjligheten att köpa riktad CPM-annonser mot era kanaler på adsense.

    Att tradedoubler har lite backdörrar in till de bättre dealsen är ju ingen hemlighet, men det betalar i min erfarenhet ändå inte bättre än adsense eftersom det i grund och botten handlar väldigt mycket om konverteringar där. Samma sak gäller ju adsense också även om det är mindre tydligt i deras system som publicist. Jag har fått för mig att det klassiska annonssäljet som tidningar gör är betydligt lönsammare än det vi andra dödliga erbjuds eftersom det är mindre riktat mot konverteringar hos annonsköparen.

    Reply
  6. En grej jag tror faktiskt kan fungera för exempelvis hd.se är ju att själva marknadsföra möjligheten att köpa riktad CPM-annonser mot era kanaler på adsense.

    Att tradedoubler har lite backdörrar in till de bättre dealsen är ju ingen hemlighet, men det betalar i min erfarenhet ändå inte bättre än adsense eftersom det i grund och botten handlar väldigt mycket om konverteringar där. Samma sak gäller ju adsense också även om det är mindre tydligt i deras system som publicist. Jag har fått för mig att det klassiska annonssäljet som tidningar gör är betydligt lönsammare än det vi andra dödliga erbjuds eftersom det är mindre riktat mot konverteringar hos annonsköparen.

    Reply
  7. @hjalmar: ang andsense så är det ju precis det jag menar när jag säger att det är deras teknik vi vill åt och att vi ska jobba med dem. Det handlar inte om att passivt kasta in lite moduler…

    Och det är självklart att det lokala säljet ger mest och är bäst. Nätverken handlar om osålt utrymme enligt den post om GAM som jag länkar till i texten. Den här alltså: http://jardenberg.se/2008/08/25/google-ad-manager-sa-ska-ett-annonssystem-fungera/

    Reply
  8. Jag vill inte döda inspirationskänslan men jag vet inte hur pass konkreta de här förslagen var för att tjäna pengar på nätet. Man kan väl sammanfatta det i: Var kreativa och hoppas på det bästa.

    Jag är rädd att nyhetsdeskar kommer att krympa i framtiden. Jag gissar att lokaltidningar kommer tvingas bli gratistidningar eller möjligtvis betaltidningar på helgerna. Webben kommer att öka ytterligare rätt mycket men nätet kommer aldrig att omsätta mer än papper på lokaltidningar. På totalen gissar jag att lokaltidningar kommer att minska till ca hälften.

    Därmed inte sagt att det blir mindre intressant eller att mediakoncerner kommer att tjäna mindre pengar. Snarare mer men på andra sätt. Gissningsvis genom fler finurliga webbar. Men jag tror inte att lokaltidningswebben ensamt kan bära de omsättningar som vi har idag.

    Reply
  9. Jag vill inte döda inspirationskänslan men jag vet inte hur pass konkreta de här förslagen var för att tjäna pengar på nätet. Man kan väl sammanfatta det i: Var kreativa och hoppas på det bästa.

    Jag är rädd att nyhetsdeskar kommer att krympa i framtiden. Jag gissar att lokaltidningar kommer tvingas bli gratistidningar eller möjligtvis betaltidningar på helgerna. Webben kommer att öka ytterligare rätt mycket men nätet kommer aldrig att omsätta mer än papper på lokaltidningar. På totalen gissar jag att lokaltidningar kommer att minska till ca hälften.

    Därmed inte sagt att det blir mindre intressant eller att mediakoncerner kommer att tjäna mindre pengar. Snarare mer men på andra sätt. Gissningsvis genom fler finurliga webbar. Men jag tror inte att lokaltidningswebben ensamt kan bära de omsättningar som vi har idag.

    Reply
  10. @PM: din kommentar om “men nätet kommer aldrig att omsätta mer än papper på lokaltidningar” är nästa lite komisk i ljuset av monsterposten som föregår denna;) Kommentera gärna där också.

    När det gäller din kommentar i övrigt så kan man inte se den här posten som en isolerad samling tips. De ska ses i ljuset av allt annat vi försökt föra fram, här och live i olika sammanhang. Alla poster kan inte ta upp alla aspekter av allt.

    Själv är jag inte rädd för tredagarsutgivning, gratistidningar eller webben. Jag ser det som enorma möjligheter.

    Och jag är *övertygad* om att lokaltidningwebben och resten av mixen kommer att ge de lokala mediehusen större intäkter i framtiden än igår. Vi har alla förutsättningar, utom en. Attityden.

    Reply
  11. @PM: din kommentar om “men nätet kommer aldrig att omsätta mer än papper på lokaltidningar” är nästa lite komisk i ljuset av monsterposten som föregår denna;) Kommentera gärna där också.

    När det gäller din kommentar i övrigt så kan man inte se den här posten som en isolerad samling tips. De ska ses i ljuset av allt annat vi försökt föra fram, här och live i olika sammanhang. Alla poster kan inte ta upp alla aspekter av allt.

    Själv är jag inte rädd för tredagarsutgivning, gratistidningar eller webben. Jag ser det som enorma möjligheter.

    Och jag är *övertygad* om att lokaltidningwebben och resten av mixen kommer att ge de lokala mediehusen större intäkter i framtiden än igår. Vi har alla förutsättningar, utom en. Attityden.

    Reply
  12. Hehe. OK. Jag skall läsa den också. Vad gällde kommentaren om bristen på det konkreta så var det i ljuset av rubriken som gav sken av att den hade svar.

    Jag tror som du att attityden är den värsta fienden. Fördelen i Sverige är att tidningarna trots allt har så stor del av Internettrafiken i Sverige. I USA ligger första dagstidning på typ plats 50 på top100. Men på businessidan finns mycket kvar att göra i Sverige och man är djupt oroad över att flytta pengar från papper till webb.

    Var själv på en konferens i USA i veckan och fick en dragning av en tidning som jobbat med nätet i 10 år och ur de lyckats åka sin räckvidd så pass att man har fler läsare på nätet än i papper och lyckats tyyp bibehålla intäkterna på papper och öka på nätet. Men nätet är ju fortfarande bara en tiondel av den på papper.

    Vet du någon på papper i sverige som drar in mer än 20% av sina annonsintäkter på Internet?

    Reply
  13. Hehe. OK. Jag skall läsa den också. Vad gällde kommentaren om bristen på det konkreta så var det i ljuset av rubriken som gav sken av att den hade svar.

    Jag tror som du att attityden är den värsta fienden. Fördelen i Sverige är att tidningarna trots allt har så stor del av Internettrafiken i Sverige. I USA ligger första dagstidning på typ plats 50 på top100. Men på businessidan finns mycket kvar att göra i Sverige och man är djupt oroad över att flytta pengar från papper till webb.

    Var själv på en konferens i USA i veckan och fick en dragning av en tidning som jobbat med nätet i 10 år och ur de lyckats åka sin räckvidd så pass att man har fler läsare på nätet än i papper och lyckats tyyp bibehålla intäkterna på papper och öka på nätet. Men nätet är ju fortfarande bara en tiondel av den på papper.

    Vet du någon på papper i sverige som drar in mer än 20% av sina annonsintäkter på Internet?

    Reply
  14. Bra punkter. Känner igen argumentationen från mitt arbete med musikbranschen.

    – investera i framtid istället dåtid
    – det nya är komplement inte konkurrent
    – omöjligt att vara bäst på alla nya intäktsströmma (=outsourca=släpp kontrollen)
    – tro på sitt innehåll
    – lyssna på sina fans (konsumenter)

    Det är otroligt hur dåliga de olika branscherna som fått möjligheter till digital mediadistribution har lyssna på varandra. Samma problembild och felaktiga beslut upprepas om och om igen.

    Borde vi inte ta ett ordentligt tag om media, musik, film och bok? De sitter i samma båt, ror åt lite olika håll men lyckas ända gå på samma minor. Vi behöver visa dem att de inte är ensamma. Pränta in goda exempel och positiva mantran.

    Bokbranschen liksom. OMG. De har ett halvår/år på sig att göra något för att inte hamna i samma gnälla-på-politiker-position som musik- och filmbranscherna är i. Fatta möjligheterna! Nej, boken kommer inte dö – men komplementet! Komplement idag, viktigaste inkomstkällan imorgon.

    Oops, blev lite måndagsinspirerad.

    Reply
  15. Bra punkter. Känner igen argumentationen från mitt arbete med musikbranschen.

    – investera i framtid istället dåtid
    – det nya är komplement inte konkurrent
    – omöjligt att vara bäst på alla nya intäktsströmma (=outsourca=släpp kontrollen)
    – tro på sitt innehåll
    – lyssna på sina fans (konsumenter)

    Det är otroligt hur dåliga de olika branscherna som fått möjligheter till digital mediadistribution har lyssna på varandra. Samma problembild och felaktiga beslut upprepas om och om igen.

    Borde vi inte ta ett ordentligt tag om media, musik, film och bok? De sitter i samma båt, ror åt lite olika håll men lyckas ända gå på samma minor. Vi behöver visa dem att de inte är ensamma. Pränta in goda exempel och positiva mantran.

    Bokbranschen liksom. OMG. De har ett halvår/år på sig att göra något för att inte hamna i samma gnälla-på-politiker-position som musik- och filmbranscherna är i. Fatta möjligheterna! Nej, boken kommer inte dö – men komplementet! Komplement idag, viktigaste inkomstkällan imorgon.

    Oops, blev lite måndagsinspirerad.

    Reply
  16. Ser en utmaning i affärsmodellerna. 1. En nyhetssida på nätet vill ha besökare och lockar dessa med bra innehåll. De vill att dessa besökare skall omsättas i pengar. 2. En annonsör vill betala för att köp alt lead har genererats genom deras annons.

    Dessa två finner inte jag går 100% hand i hand och det leder till att det är en utmaning för de som driver sajter att få affären att gå ihop.

    Det är lättare att sälja “eye-balls” och då krävs att vi säljer på ett helt vanligt vis tror jag. Skapa en relation med kunden och etablera ett förtroende för vårt media (produkt). givetvis måste vi ha koll på våra konsumenter oxå. På det sättet tror jag att annons-utrymmet får en högre omsättning och att fler betalar rätt pris för att synas på sätt ställe med rätt budskap.

    Tror att de affärsmodeller som Affiliate nätverken anv är ett arv av tiden då internetannonsering var ung och omogen. Ingen ville betala för att synas på nätet om det inte direkt genererade affärer för företaget. Nu är inte internet så omoget längre och många företag har insett värdet av dessa “eyeballs”. Tillbaka till gå helt enkelt.

    Reply
  17. Ser en utmaning i affärsmodellerna. 1. En nyhetssida på nätet vill ha besökare och lockar dessa med bra innehåll. De vill att dessa besökare skall omsättas i pengar. 2. En annonsör vill betala för att köp alt lead har genererats genom deras annons.

    Dessa två finner inte jag går 100% hand i hand och det leder till att det är en utmaning för de som driver sajter att få affären att gå ihop.

    Det är lättare att sälja “eye-balls” och då krävs att vi säljer på ett helt vanligt vis tror jag. Skapa en relation med kunden och etablera ett förtroende för vårt media (produkt). givetvis måste vi ha koll på våra konsumenter oxå. På det sättet tror jag att annons-utrymmet får en högre omsättning och att fler betalar rätt pris för att synas på sätt ställe med rätt budskap.

    Tror att de affärsmodeller som Affiliate nätverken anv är ett arv av tiden då internetannonsering var ung och omogen. Ingen ville betala för att synas på nätet om det inte direkt genererade affärer för företaget. Nu är inte internet så omoget längre och många företag har insett värdet av dessa “eyeballs”. Tillbaka till gå helt enkelt.

    Reply
  18. @Fredrik: ja och nej. Givetvis ska vi hitta sätt att bli bättre på att sälja exponeringen och sätta rätt värde på den. MEN, jag tror på en utveckling åt andra hållet också, som jag skriver i monsterposten (posten innan den här). Det är mittfåran, med dåliga klickdealar som inte gynnar någon. Tar vi däremot steget fullt ut och kliver in i transaktionen så kan det komma att rocka:

    “Dessutom, i ett nästa steg kanske det inte ens handlar om att vi tar betalt på det traditionella viset. Vi ska hålla ett öga på möjligheten att kliva in i transaktionen. I denna stund funderar 34 000 av HD:s läsare på att köpa ny bil. Om snittbilen kostar ca 200 000kr, då pratar vi om bilinköp på 6,8 miljarder kronor sammanlagt. Ytterligare 37 000 läsare tänker köpa en begagnad bil. Det är inte orimligt att vi börjar ta betalt som en del av andras affär, istället för att bara sälja publik…”

    Reply
  19. @Fredrik: ja och nej. Givetvis ska vi hitta sätt att bli bättre på att sälja exponeringen och sätta rätt värde på den. MEN, jag tror på en utveckling åt andra hållet också, som jag skriver i monsterposten (posten innan den här). Det är mittfåran, med dåliga klickdealar som inte gynnar någon. Tar vi däremot steget fullt ut och kliver in i transaktionen så kan det komma att rocka:

    “Dessutom, i ett nästa steg kanske det inte ens handlar om att vi tar betalt på det traditionella viset. Vi ska hålla ett öga på möjligheten att kliva in i transaktionen. I denna stund funderar 34 000 av HD:s läsare på att köpa ny bil. Om snittbilen kostar ca 200 000kr, då pratar vi om bilinköp på 6,8 miljarder kronor sammanlagt. Ytterligare 37 000 läsare tänker köpa en begagnad bil. Det är inte orimligt att vi börjar ta betalt som en del av andras affär, istället för att bara sälja publik…”

    Reply
  20. @Joakim Håller med dig. Man kan säga att det du föreslår är lite Tradedoubler on Steriods och att modellen dessutom ägs av er själva. Tror eget sälj och “riktigt” sälj är en viktig nyckel i detta. Tror inte för en sekund på outsourcat sälj för större sajter. Det krävs hjärta och relationer som inger förtroende för att få kunder att tro på det ni skall göra tillsammans. Precis på samma sätt som “säljkonsulter” i vanliga världen aldrig haft genomslag i Sverige (stort i USA dock).

    Det jag inte tror på och som jag ville få fram i förra kommentaren är att affiliate nätverken har en modell som inte är tillräckligt flexibel utan är stelbent och för att lyckas med det du ovan nämner (som jag håller med om och gillar) tror jag inte att man skall blanda in en partner utan driva den affären själv. Bilaffären du beskriver är ett härligt exempel. Som jag har för mig att du skrev någonstans “låna affärsmodellerna” från de som vet/kan dvs Googla Adsense och även TradeDoubler.

    Står fast vid “Tillbaka till gå” för även det som beskrivs ovan är det som jag kallar det traditionella sättet och att snarare det sättet som införts som standard vad gäller internet-annonsering är det som är avvikande från standard (i den stora världen då).

    Det kommer krävas kvalitativ affärsutveckling och ett fokuserat sälj, sen är det bara att åka. Resan kommer bli kul, det är jag övertygad om!

    Gillar dina senaste postningar om hur branchen behöver ta till sig internet. Mycket tänkvärda tankar som jag lärt mig mycket av! Kepp em coming!

    Reply
  21. @Joakim Håller med dig. Man kan säga att det du föreslår är lite Tradedoubler on Steriods och att modellen dessutom ägs av er själva. Tror eget sälj och “riktigt” sälj är en viktig nyckel i detta. Tror inte för en sekund på outsourcat sälj för större sajter. Det krävs hjärta och relationer som inger förtroende för att få kunder att tro på det ni skall göra tillsammans. Precis på samma sätt som “säljkonsulter” i vanliga världen aldrig haft genomslag i Sverige (stort i USA dock).

    Det jag inte tror på och som jag ville få fram i förra kommentaren är att affiliate nätverken har en modell som inte är tillräckligt flexibel utan är stelbent och för att lyckas med det du ovan nämner (som jag håller med om och gillar) tror jag inte att man skall blanda in en partner utan driva den affären själv. Bilaffären du beskriver är ett härligt exempel. Som jag har för mig att du skrev någonstans “låna affärsmodellerna” från de som vet/kan dvs Googla Adsense och även TradeDoubler.

    Står fast vid “Tillbaka till gå” för även det som beskrivs ovan är det som jag kallar det traditionella sättet och att snarare det sättet som införts som standard vad gäller internet-annonsering är det som är avvikande från standard (i den stora världen då).

    Det kommer krävas kvalitativ affärsutveckling och ett fokuserat sälj, sen är det bara att åka. Resan kommer bli kul, det är jag övertygad om!

    Gillar dina senaste postningar om hur branchen behöver ta till sig internet. Mycket tänkvärda tankar som jag lärt mig mycket av! Kepp em coming!

    Reply
  22. Gillar verkligen framtidsoptimismen i både denna och “monsterposten”* Jag har dock en liten fundering.

    En förutsättning för att man ska kunna tjäna mer pengar online än vad man i dagsläget gör på print är enligt kalkylen att besökarantalet ökar från 50000 per dag till 200000. Det är en ganska kraftig ökning.

    I min framtid ökar mängden människor som vänder sig till internet för nyheter (vilket gagnar kalkylen), men på samma gång söker sig människor till så många fler källor än tidigare. Internet fragmenterar vår mediekonsumtion och jag har helt enkelt svårt att se att mediehusen ska kunna bibehålla så starka positioner som de har i print när internetmognaden ökar.

    Visst kommer den totala annonskakan fortsätta öka, trots att den minskar för print, men den kommer delas med så många fler.

    Det är nog få som tvekar på att man kommer kunna göra större pengar på internet så snart annonspengarna flyttar dit, den riktiga frågan, som här lite viftas undan, är väl egentligen hur man behåller trafiken som man idag till stor del har på grund av användarnas låga internetmognad?

    Reply
  23. Gillar verkligen framtidsoptimismen i både denna och “monsterposten”* Jag har dock en liten fundering.

    En förutsättning för att man ska kunna tjäna mer pengar online än vad man i dagsläget gör på print är enligt kalkylen att besökarantalet ökar från 50000 per dag till 200000. Det är en ganska kraftig ökning.

    I min framtid ökar mängden människor som vänder sig till internet för nyheter (vilket gagnar kalkylen), men på samma gång söker sig människor till så många fler källor än tidigare. Internet fragmenterar vår mediekonsumtion och jag har helt enkelt svårt att se att mediehusen ska kunna bibehålla så starka positioner som de har i print när internetmognaden ökar.

    Visst kommer den totala annonskakan fortsätta öka, trots att den minskar för print, men den kommer delas med så många fler.

    Det är nog få som tvekar på att man kommer kunna göra större pengar på internet så snart annonspengarna flyttar dit, den riktiga frågan, som här lite viftas undan, är väl egentligen hur man behåller trafiken som man idag till stor del har på grund av användarnas låga internetmognad?

    Reply
  24. Pingback: MEDEA

Leave a Reply