[obs, den här posten med fem snabba tips är på många sätt ett komplement till den här monsterposten om de stora pengarna, på lite längre sikt. Läs dem gärna tillsammans]

So much to do, so little time. Så skulle man kunna sammanfatta läget för mediehusen idag. Vi försöker hjälpa till med lite prioriteringar, genom våra postningar här på bloggen. Ibland är vi yviga och ibland lite mer konkreta. Här är fem väldigt raka råd till annonschefen:

  1. Det är bistra tider. För många mediehus faller intäkterna från papperstidningen ganska hårt nu. Mycket fokus landar på att rädda de pengarna. Tänk om. Gör det till en utmaning: “varje procent vi tappar på pappret ska vi hämta hem på nätet”. Om vi lägger om en del av resurserna och aktiverar oss mer på nätet så kommer vi att se resultat, och utnyttja lågkonjunkturen till något positivt.
  2. Innovera på nätet, men gör det inte stort och dumt. Kopiera friskt från kollegerna, snacka er samman. Keep it simple. Låna tex tankarna med automagiskt (motorspalten) och kundautomagiskt (ICA Maxi) från hd.se. Om tekniken eller kunden gör hela jobbet ökar våra marginaler dramatiskt.
  3. Gå nya vägar. Google Ad Manager (eller OpenX för den delen) kan verka skrämmande – det är ju gratis. Men det är ett otroligt bra annonssystem som inte bara sparar pengar på det uppenbara sättet. Det är dessutom så enkelt att hantera att vi kan klara det helt inhouse. Där spar vi också pengar och får ökad kontroll. Och när vi inte har någon kostad alls för att visa annonser så kan vi tänka oss helt nya intäktsnivåer också. Det blir en god spiral som leder till nästa punkt…
  4. Släpp sargen när det gäller externt sälj. Nätverken gör ett gott jobb idag, vi måste sluta betrakta aktörer som tex Tradedoubler med misstänksamhet. De når ett kundsegment som annars är oåtkomligt för oss, så lyft luren och prata med dem. Här finns pengar att plocka. Men vi kan inte envist låta dem ligga och slaska i botten på sidorna bara. Ge dem en chans. Och ge Googles textannonser en chans. Enligt IRM är det fortfarande den annonsformen som ökar mest. Om vi jobbar med Google så är vi i alla fall med i matchen. Vi kommer aldrig att kunna bygga upp något liknande själv, så det är hur som helst den bästa dealen vi kan få.
  5. Våga lita på att nätet fungerar. Paketera och prata långa serier med kunden, men säg också att det inte existerar några bindande avtal. Kunden kan känna sig trygg i att han får hoppa av när han vill och ni får en anledning till kontinuerliga samtal. Våga också gå in med låga priser, och öka när kunden ser effekt – helt enkelt, sänk tröskeln.

När Kattis* och jag sitter och hackar ihop den här posten (vad ska man annars göra en söndag kväll) så inser vi att den kan fortsätta hur långt som helst. Det saknas verkligen inte saker att göra för att tjäna pengar på nätet. Det blir nog fler tips framöver.

Men det viktigaste är attityden. Att höja blicken från de röda siffrorna och tro på nätet som en lösning och inte som en del av krisen. Det har jag skrivit mer om i den här monsterposten. Så, se över attityden och våga tro på att det finns massor av pengar att tjäna på nätet. Go get them, tiger!

* Kattis = Katarina Landquist, Försäljningschef på Sydsvenskan Digitala Medier och min blivande hustru. Så nu vet nu hur vi har det här hemma på kvällarna ;)