intäkter

Smarta artister gillar teknisk utveckling

Eller? När jag lade upp den här filmen från Timbuktus konsert (Helsingborgsfestivalen 2010) fick jag direkt en kommentar om att min utrustning, en Zoom Q3, levererade så pass bra ljud att den kommer att bli alla artisters hatobjekt nummer 1. Men borde det inte vara tvärtom. Borde inte artisterna vara glada över att konserten sprids i … Read more

Ett förvirrande samtal om mediebranschens framtid

I förra veckan hade jag ett samtal med en verklig oldtimer i branschen. När vi lämnade varandra var jag oerhört förvirrad. Givetvis kom vi till att prata om nuläge och framtid för morgonpressen. Och vi var överens om att det inte fanns många kurvor som pekade på rätt håll, i synnerhet inte på intäktssidan. Jag … Read more

Tidningsutgivarna levererar falska förhoppningar

Tidningsutgivarnas VD Anna Serner och analytiker Fredrik Rogberg har levererat en debattartikel till Dagens Media (även på tu.se). Den sägs handla om framtida annonsutveckling för tidningsbranschen. Bagdad Bob kunde inte sagt det bättre själv. I artikeln görs en hel del uppseendeväckande uttalande, tex ”Men med facit i hand vi vet att nedgången bara varit effekten … Read more

Grundkurs: så här tjänar du pengar på nätet

I ett samtal på flyget upp till Stockholm insåg jag att en av de mest uppenbara fördelarna med nätet verkar mindre självklart välkänd än jag trodde. På nätet behöver du inte köpa kanalen för att nå ut med ditt budskap. Du behöver givetvis lägga minst lika mycket energi på att göra din produkt attraktiv, att … Read more

Vad är det du tror att jag köper, kära mediebransch?

Härom dagen blev jag uppringd av en säljare som erbjöd mig en tidningsprenumeration till ett kraftigt rabatterat pris. Jag förklarade att jag inte var intresserad, varpå säljaren undrade om jag missförstått hur mycket pengar jag kunde spara genom att nappa på erbjudandet. Jag förklarade kort att min ovilja att teckna en prenumeration inte var en … Read more

#brasak Fokus: En milstolpe har passerats (och SvD också;)

Läser och njuter: Fokus har nu passerat ännu en milstolpe. Enligt ny statistik i veckan är upplagan nu 30 500 (TS 2009), en ökning med 27 procent jämfört med 2008. Nya prenumeranter strömmar in och fler väljer att förnya sina prenumerationer. Vi är djupt tacksamma för förtroendet ni läsare ger oss och lovar att ge allt … Read more

#brasak TV4: Vi tog in 145 nya kunder

Säljet på TV4 gör en grym prestation under det tuffa 2009. Utöver ett stort antal nya kunder på riksnivå lyckas man göra en rejäl inbrytning lokalt också. Extra imponerande ett år då man ställdes mot hårdsäljande lokalpress. Ljuset i fjolårets reklammörker kommer från lokalreklamen i TV4 Sverige, som ökade med 3 procent: – Det är … Read more

NYT tänker straffa sina bästa vänner

Jag känner en gnagande olust över den freemium-modell som New York Times pratar om att kicka igång nästa år. Inte bara för att jag tycker det är fel att ta betalt av sin publik istället för för sin publik – utan för att det dessutom är helt fel publik man tar betalt av. Deras ”metered … Read more

Läget i den svenska musikindustrin: Artisterna har aldrig tjänat bättre

På måndag släpps en fantastisk rapport om det ekonomiska läget för den svenska musikindustrin. Jag har läst den och det är väldigt välgjort, och det borde vara omöjligt att tveka om vilka slutsatser som går att dra. Daniel Johansson, som författat rapporten tillsammans med Markus Larsson, skriver en kort sammanställning redan idag. Även om det … Read more

Kort om FT.com och intäkter bakom paywall

Via Olle Lidboms ”Analysbrevet” påminns jag om att Financial Times nyligen släppte lite siffror. FT.com now has 1.6 million registered users and 121,000 paid subscriptions – that’s a 22 percent rise year on year, but only 4,000 more than it had in July. But at FT Publishing, the division that houses FT Group, revenue was … Read more

Bloggintäkter: fler och fler tjänar mer och mer!

Technorati är mitt i leveransen av sin årliga ”State of the Blogosphere” och i den här posten (day 4) tittar man på intäkterna. More bloggers than ever are making money from blogs, however they are not the majority. Most bloggers who are making money from their blogs are generally doing so as entrepreneurs by hosting … Read more

Branschens egen tidning visar vägen – Medievärlden slutar tryckas

Medievärlden stoppar pressarna och blir nättidning ”endast”. Jag hade önskat att det var resultat av en genomarbetad, progressiv och offensiv strategi, och inte bara ett försök att spara pengar. Men det är ju inte för sent än, det är nu man kan börja med att definiera om sig. Jag tror det kan bli en spännande … Read more

Mediehusen kastar pengar i sjön, tillsammans med all marknadsdata

Gratis eller betalt är fel svar på fel fråga skrev Zackrisson i våras på va.se. Han byggde upp en strålande bloggpost som sammanfattade läget och försökte flytta fokus till rätt frågor. Till frågor som inte bygger på önsketänkande och idéer om hur världen borde vara – utan som faktiskt byggde på ett fundament av hur … Read more

Har jag glömt att vara konstruktiv?

I en slags mix av personlig reflektion och försök att plocka fram rak nytta för mediehusen gick jag idag genom alla de poster jag skrivit på jardenberg.se fram till idag (259 inlägg). Det fanns framför allt två skäl till det. Dels att Bosse Svensson på MKTmedia mot slutet av ett samtal med Axel Andén på … Read more

Morfar och Spotify – ännu en intäktsmodell?

För några dagar sedan var jag på släktmiddag, och firade att mormor fyllde 75 år — en stor händelse på många sätt. Det vankades champagne, trerättersmiddag, morföräldrar, mostrar, och kusiner. Men trots att man träffar släkten så sällan är det intressantaste samtalsämnet ändå alltid internet. Att helt enkelt höra hur folk som inte ständigt är … Read more

Lite mer Spotify-siffror – hur 99 kronor blir en femma

Igår fick jag lite bakomkulisserna på hur det egentligen ser ut med uppgörelserna mellan bolagen och Spotify, resp mellan bolagen och artisterna. Det här är kanske allmänt känt, men för min del gav det ytterligare nytt perspektiv. Om vi bortser från vad bolagen räknar med att tjäna på sitt ägande i Spotify, och bara fokuserar … Read more

Vi hinner nog inte i år…

säger Doktor Bosse när det är fem månader kvar av året… Citerar Medievärldens samtal med honom: Mkt Media har avtal med operatörerna för mobilt. I planen finns tankar om att ta betalt.–    Vi tittar på olika modeller. Jag tror inte att vi hinner, men eventuellt testar vi något redan i år. Intervjun gör avstamp i … Read more

PK Södra, 2009-05-25 – Bör vi sälja oss mer?

Det råa klippet, så länge. Bloggpost på jardenberg.se inom kort. Det finns en del att säga. Bör vi sälja oss mer? Debatt med Publicistklubben, i Helsingborg PK Södra hälsar välkommen till Helsingborg och The Tivoli den 25 maj: I panelen: Anders Ahlberg, chefredaktör Medievärlden Agneta Lindblom Hulthén, ordförande Journalistförbundet Stefan Hyttfors, fotograf och bildchef på … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-16

Feedly Adds Bleeding Edge Tech to Feed Reading Tool – Nu börjar det har se riktigt intressant. Tidigare poster om ff-pluggen finns på jardenberg.se Mikrobloggens snabbhet återigen bevisad – Cool bild.bra text. Men i övrigt börjar väl den här storyn kännas gjord nu. Saken är bevisad. Internetworld tog upp fajten med processmonstret och vann – … Read more

Journalistik är inte gratis (i motsats till allt annat?)

Två snabba exempel ur bloggrullen idag: Sören Karlsson: På jakt efter en affärsmodell: Men journalistik är inte gratis och här ligger mediabranschens största utmaning just nu: att orka och våga affärsutveckla digitalt så att bra journalistik kan finansieras även i framtiden. Thomas Mattsson: ”Nya tilläggsprodukter också på nätet?” Lika lite som det är gratis att … Read more

jardenberg kommenterar – 2009-01-14

Janne Josefsson VS Expressen – Jag blir lite vilsen av nyheter24. Stefan Swärd påskyndade kristenvärldens mediekrock – Emanuel får mig intresserad av kristen press. Bara en sån sak. Give Google feedback on “noresults” pages – Google vill ha hjälp. #14 Ta en sånglektion – Blir lite sugen. Hur är det nu, stämmer det att alla … Read more

Det är ju bara att bestämma sig

Det här blir nog det kortaste inlägget på Mindpark någonsin. Men kanske det viktigaste, för det verkar som det här glöms bort hela tiden. Det kommer alltid att finnas internationella, nationella, regionala och lokala företag. De har olika produkter, tjänster och olika målgrupper – men de kommer alltid att behöva kommunicera med sin marknad. Kan … Read more

News: Jag hakar på Videoplaza

Video på nätet är hetare än hett. Se tex Eriks post ”online video fortsätter växa” som berättar om 13,5 miljarder videotittar under oktober, bara i USA. Men precis som många andra snabbväxande nätaktiviteter så är intäkterna en svag punkt. Det tar tid att bygga upp en hållbar intäktsmodell och man måste tänka nytt. Oavsett om … Read more