Var du en av dem som twittrade elaka kommentarer när Idol hade premiär i veckan?

När vi halvligger på soffan och tittar på TV samtidigt som vi slösurfar med datorn i knät jobbar vi långsamt upp ett mediebeteende som teknik- och mediejättarna nu försöker skapa säljbara produkter kring.

I dagarna lanserade Samsung bluray-spelare med YouTube, något som konkurrenten LG redan haft i ett halvår. Hemma har jag en Popcorn Hour som gör att fina saker som TED talks bara är ett litet zapp bort från en vanlig, deppig flödestv-kväll.

Men mer intressant är att även bokbranschen nu står inför ett försök att sy ihop vårt allt mer avancerade mediebeteende i en enda produkt.

CSI: s skapare Anthony Zuiker släppte i tisdags sin första ”Digi-Novel” Level 26 – Dark Origins som ger läsaren möjlighet att var tjugonde sida besöka level26.com och se en treminutersfilm kopplat till handlingen. Självklart är sajten också ett community.

Krystat? Kanske lite. Men han är något på spåren. Här kan du se Anthony berätta mer om hur han vill göra publishing mindre passivt  genom att korspublicera material på en mängd plattformar samtidigt och, inte minst, hitta nya sätt att tjäna pengar.

Det handlar om två saker. Vår vardagsteknik blir allt mer uppkopplad för att tillfredsställa vår nya vana att konsumera on demand. Men framförallt handlar det om att vi via nätet tränas vi in ett hypersocialt beteende som gör att en medieupplevelse vi kan dela med andra blir djupare, med den konsekvensen att det vi inte kan dela plötsligt kan kännas ganska tomt.

Här finns en kommersiell öppning med en tillhörande utmaning till hela mediebranschen. För vad krävs för att kunna skapa ett innehåll som matchar de komplexa medievanor en del av oss redan har? Nytänkande, samarbete över branschgränserna och mod att misslyckas. Här har TV- bok- och filmbranschen en hård nöt att gnaga på  – tillsammans.