Givetvis ska kommunen finnas på Facebook

Ett klipp med Troed Troedsson från en presentation för Helsingborgs Stads informationsnätverk har väckt en viss uppståndelse. Ca tre timmar in i klippet ställs frågan om kommunen ska ha en sida på facebook, en egen närvaro i sociala medier. Och svaret är ett ganska tydligt nej. Det är slöseri, för ingen vill ha en relation med en kommun. Det samma får antas gälla för myndigheter och andra organisation. Istället ska allt krut läggas på att bygga personliga och riktiga relationer. Spana in klippet först.

Mitt lika raka svar är att givetvis ska kommunen som organisation finnas på Facebook. Också. För visst är det vackert när motorn går igång och relationer som förut var helt otänkbara sätter fart, och visst är det då sociala medier är som bäst. Men det ena får inte utesluta det andra.

Idag är runt hälften av sveriges vuxna befolkning aktiva på Facebook och tjänsten har i allt högre grad blivit ett ställe där vi inte bara är sociala med vänner och bekanta. En del av de funktioner som tidigare var förbehållna den ”vanliga” webben sker nu inom Facebooks ramar istället. Vi gör affärer där, vi söker information, vi möts av nyheter, vi orienterar oss i samhället.

Då är det en absolut hygienfaktor att våra medborgare kan söka på sin kommun och hitta en officiell närvaro där. Allt annat vore att jämföra med att stänga växeln, fimpa webben och låta medborgarna försöka hitta rätt tjänstemans mobilnummer via hitta.se.

… det här resonemanget gäller inte bara Facebook så klart. Sätt dig i medborgarens situation; finns det skäl att anta att hon kan försöka nå din organisation i ett visst medium så ska du finnas där. Youtube och Twitter är bara två ytterligare exempel på hur behovet av bred närvaro ökar, och listan kan göras lång. Givetvis har alla olika resurser och olika förutsättningar. Alla kan inte göra allt. Men alla kan, måste, hitta ett sätt att hantera de miljöer där medborgarna finns. I övrigt gäller exakt samma princip som alltid – hitta den lägsta acceptabla nivån av närvaro, och gå inte under den. Du ska åtminstone svara på tilltal. Ett ganska rimligt krav, eller hur?

Och om bara ett par år kommer vi att le åt den här diskussionen. När ”sociala medier” gjort samma resa som sin äldre syster ”digitala medier” och blivit lika självklart som el i väggen och vatten i kranen.

Uppdatering: Glömde en sak. Så här, jag tycker de individer som tar det här hela vägen är fantastiska. Mattias Jansson, @kommunchef, är tex en kraftkälla – och det refereras också till honom i klippet med Troed. Jag är djupt imponerad av det arbete som han gör och det är femplus. Han och Katrineholm har verkligen ett givande utbyte med varandra. Läs Mattias kloka kommentar nedan. Men, och det är ett stort MEN, alla vill inte ha en relation med kommunchefen. De måste ändå kunna ha någon form av kommunikation med kommunen i den miljön där de väljer att hänga.

Och om det behöver sägas: jag gillar Troed. Inget tvivel om det. Men här verkar vi ha olika uppfattningar. It happens.

Kommentera gärna, jag bygger på den här texten efterhand. Det finns många tankar från de senaste dagarnas diskussioner som behöver fortsätta diskuteras.

20 thoughts on “Givetvis ska kommunen finnas på Facebook”

  1. Nog är det bra om kommunen finns på Facebook, men då måste det avsättas resurser för det. Det finns otaliga exempel på hur organisationer sätter upp FB-sidor, bara för att konsekvent ignorera vad som skrivs där.

    Reply
  2. Västerås Stad (som jag bor i) har en “aktiv” facebook-profil och jag var skeptisk i början men har faktiskt nyttjat kanalen. Även om de mest vidarebefordrar frågorna så är de aktiva och mycket bra saker kommer via den “kanalen”.
    Jag vill gärna fortsätta ha min kommun på Facebook!

    Reply
  3. Jag känner att det inte finns ett rakt jag eller nej ännu. När jag pratat med Per Falk ( http://pellepedagog.blogspot.com/ ) om hur han ser på synen med ex lärare och skolor på Facebook minns jag hans svar som: “Man måste inte vara där – men man måste förhålla sig till det”.

    Som det brukar heta så “pratas det redan” om ditt varumärke, organisation eller dig som person i olika sociala medier. Är du där? Lyssnar du? Kan du bemöta kritiken? 

    Är det viktigt för dig att göra det? Måste du göra det?

    Jag tror fortfarande inte att det finns ett klart JA eller NEJ, förutom Pers tanke: Det viktiga är just att man måste ställa sig frågan om hur man vill förhålla sig.

    PS: Själv börjar jag bli mer och mer skeptiskt till det konstanta inbyggande i Facebook oavsett om det gäller kommuner eller program som Spotify som nuförtiden kräver ett Facebook-konto som inloggning, men det är en parentes. Vill dock påpeka det eftersom det i allra högsta grad påverkar min åsikt till att inte använda Facebook för mycket. ;)

    Reply
  4. Jag går hellre in på Helsingborgs Stads facebookprofil och letar aktuell information och ställer frågor, hemsidan med funktionen “ställ en fråga” känns gammal och förlegad. 

    Reply
  5. Jag håller fullständigt med dig maken mig. För mig är det självklart att kommunen ska vara på facebook, vad är annars motargumentet. Anledningen till mitt ja är ju för att jag är där och det är där största delen av min kommunikation sker. Då vill jag ha kommunen där, där jag är.

    Reply
  6. Nja behövs det verkligen? 

    Om du har en spindel i nätet, typ en reception som vidarebefodrar så tror jag inte att det behövs i ett startskede. Beror ju på vilken nivå det blir med tiden men inte direkt. Jag är ensam marknadsavdelning/ansvarig/digital och sociala medier ansvarig samt kommunikatör och publicist på mitt jobb. Funkar hur bra som helst:)

    Reply
  7. Men måste man inte vara där ens kunder är? Oavsett Konserthus, Kommun eller skola? Det tycker jag, din nivå lägger du alltid själv men att vara där på andras villkor än mina egna mäste ju vara ett måste. Vad är det som är så svårt undrar jag?

    Reply
  8. Det gör jag med. Har ångest för att jag måste in i deras chatt för att ställa en fråga. Den jag vill ställa på facebook för det är där jag är och det är där jag vill ta emot svaret.

    Reply
  9. Det där med att halva vuxna befolkningen finns på Facebook är ju en sanning med mycket luft i sig. Har själv tre konto på sidan. Ett på jobbet, ett privat och ett för att kunna följa personer som det inte är PK att följa. 

    Jag tycker twitter är mycket viktigare. Det är ett rena medium. Det är mer rakt på. Lättare att lägga resurser på med. 

    Reply
  10. Jag kommenterade denna diskussion tidigare som att sett i Troeds perspektiv att sociala medier är ett relationsbaserat nätverk så tycker jag att han har rätt. Relationer är med personer, inte organisationer.
    Däremot så kan man använda tekniken sociala medier för annat än relationsbaserat nätverkande – ex för information om en organisations budskap. Förhållningssättet är då inte primärt socialt.
    Om jag tar det från andra hållet så tänker jag att det finns en skala mellan att ex använda tekniken på sociala medier för att 
    1) söka information
    2) ta kontakt såsom i ett vanligt mail eller telefonsamtal
    3) känna en större närhet till organisationen genom bättre information om vad som försiggår
    4) börjar relatera till kommunens personal som subjekt, dvs se om det är /Mattias eller /Joakim som idag står för organisationens budskap
    5) börja bli mer intresserad av personer som ger budskap om organisation (oaktat var de arbetar)
    6) bygga personliga nätverk genom kontakt med individer-personer-subjekt som som en del av sig själva bär en organisation inom sig

    Jag gillar 6:an och det tror jag de flesta som nosat på dynamiken i den personliga användningen gör. 6:an är dynamiken i nätverkssamhället. 6:an är det varumärkesbyggande som bara kan ske av individer. 

    Vi får bara med oss ibland är 6:an rent av olämplig och/eller olaglig. Ibland är det faktiskt organisationen som talar, det är t.ex tydligt i myndighetsutövning och viss rådgivning. 

    Jag talar mig varm för 6:an när jag talar om sociala medier. Men 6:an är inte det enda vi kan eller ska ägna oss åt, även om det är det ultimata.

    Jag tror att det är 6.an Troed talar om. Det vore fint om vi var där i alla delar, men det är vi inte. 

    Självklart ska en kommun finnas på Facebook 1-6!

    Reply
  11. Det är klart de ska finnas i social media, om de kan besluta om personalresurserna som krävs för att underhålla. Här i Örebro såg jag nyligen att kommunen har ett Twitter-konto. Jättesmidigt att få kontakt och svar på frågor, det blir dessutom mer personligt och trevligt.

    Reply
  12. För två-tre år sedan hade jag kanske sagt samma sak. Att jag inte kunde se hur stora företag och organisationer kunde vinna på att finnas på Facebook. Just för att ingen ville vara vän med en kommun.

    Men det där har ändrats totalt, nu både kan och vill man göra det.

    Ofta är det ju människor bakom Facebook-sidan, twitter-kontot och bloggen. Precis som det är människor som svarar i telefon när man ringer.

    Sedan att det inte alls blir samma dialog på en kommuns sida som det kan bli mellan två personer, det är bara naturligt.

    Reply
  13. Karlstads kommun ska vara på Facebook. Annars tror jag vi missar den viktiga responsen på vår service som tar sig uttryck i de 20-30  frågor, idéer och synpunkter vi får varje dag. /Tommy på Karlstads informationsenhet

    Reply
  14. Heja Jocke!

    Klart som korvspad att kommunen ska finnas på FB. Jag skrev lite i en annan tråd i den hemliga FB-gruppen “Sociala medier i offentlig sektor”:)
    “Facebook är ytterligare en möjlighet för en kommun att kommunicera med sina invånare. Tricket är vem som ska ansvara för dialogen. Jag ser en möjlighet där ansvaret ligger på ett “kundcenter” (för brukare, medborgare, whatewer) som driftar FB som ett forum. Därifrån kan både tjänstemännen och politiken hämta/lämna information från/till just de vi är till för. Medborgarna”

    För det är ju så i tider där många medborgare tar aktivt avstånd från de politiska partierna (som ju ska ge riktlinjer och mäta hur kommunens “kundcenter” förväntas bemöta medborgarna) så känns det knepigt att inte vara på en arena som FB där så många svenskar tillbringar sin tid.

    Inte minst ur ett demokratiskt perspektiv. Det som kan rädda demokratin är transparens, öppenhet och den möjlighet som ligger i de nya medierna som plattformar för demokratisk utveckling.

    /Tomas
    Förtroendevald politiker,
    Orust

    Reply
  15. Finns många aspekter av det här. Om jag är kompis med kommunchefen kanske jag också måste ställa in sekretessinställningarna hårt för denne. Jag vill kanske diskutera den sak med vännerna som jag tänker skriva en insändare om, men vill inte att myndigheten ska veta källan.
    Det är bra om myndigheter använder sociala medier, men det är också viktigt att både kommunen och medborgarna är kunniga om effekterna av det.
    Många kommuner har inte råd att ha sociala medieredaktörer. Kanske dags för ett socialt interkommunalbidrag?

    Reply

Leave a Reply to Andreas EkCancel reply