gureilla-news.pngNischen har nått nyhetsvärlden och en kommersiell marknad. MTV har börjat sponsra tidningen Vice och deras VBS.tv, en onlinetjänst som förmedlar nyheter rörande allt från independent musik och extremsporter till ambitiösa nyhetsinslag om bland annat Hezbollah. I gengäld ska Vice “Jackass nyheter” visas online och först och främst bidra till en förstärkning av MTV:s varumärke på nätet. Regisören Spike Jonze kommer att agera creative director.

Jackassnyheter “regisserade” av Spike Jonze med MTV som mediekanal är altenativ nyhetsförmedling om en värld som i allt högre utsträckning är byggd på ett ökat utbud och nischer. Kort sagt finns det publik för denna typen av format. Den långa svansen har blivit nyhetsförmedlare. Det som oroar mig är inte sättet Vice och VBS.tv förmedlar nyheter, tvärt om tycker jag det är ett fräscht inslag till dagens mediebevakning, det jag ställer mig frågande till är MTV som samarbetspartner. Det sista denna världen behöver är ännu en musikvideo.

nline-video-rapport.png

Kolla in Eriks rapport angående webb TV och hur media på internet fortsätter att öka.