IFRA är en branschorganisation med ca 3000 mediehus från 70 länder som medlemmar. Den startade 1961 som ”International Newspaper Colour Association” men är nu lite bredare än så. Man anordnar konferenser och studiresor, bedriver FoU, och kör en del projekt för att öka samordningen inom branschen etc. Bra så. Jag ska själv delta i ett arrangemang som heter eRev så jag är inte alls anti-ifra rent generellt.

Men ibland blir det väldigt fel. På en dragning för flera år sedan fick vi höra att man skulle ta fram en egen, global, sökmotor. Jag trodde inte man menade allvar, men efterhand insåg jag att det var så. Nu har den varit tillgänglig ett tag, i tystnad. I natt fick jag ett mail där IFRA slår på trumman för ”IFRA Search”. Det följde med en länk till nyhetsbrevet IFRA inside, en ensidig pdf på 300K som inte säger något som inte borde sägas på en webbsida. Men det var inte nyhetsbrevet [sic] det här skulle handla om…

Jodå, IFRA Search är en sökmotor. Dedikerad att söka bara i källor relaterade till mediebranschen. Det här är i sanning ett märkligt projekt på så många sätt. Let me count the ways…

  • Det är såklart ett feltänk från början. Medieindustrin lever inte i en bubbla.
  • Man sitter alltså på IFRA och avgör vilka informationskällor som är intressanta. Citerar:
    ”In order to guarantee the high quality of the search engine, an IFRA team of experts constantly monitors the lists of results, evaluates potential sources individually and adds them where suitable.”
  • Man har jobbat i två år med det här. Citerar:
    ”To achieve this, IFRA experts worked intensively on the project during a two-year development phase, and in doing so were able to draw on about 40 years‘ experience of the news publishing industry.”
  • Det finns massor med småsaker som visar hur fel man är för ett sådant här projekt. Säg till exempel att du vill ha in koden på din egen sida. Då hänvisas du till en pdf (känns mönstret igen). I pdf:en hittar man en kodsnutt som inte ens var up to date för fem år sedan.

Jag tänkte jag skulle göra en längre lista för så där kan man fortsätta. Men jag orkar inte. Det här får räcka som bett i riktning mot den hand som föder mig. Ibland är den här branschen beklaglig. Jag blir förbannad över att man lägger krut på sådant här när kalendern visar 2008.

Men ett stort grattis till Lotta Holmström, IFRA har klokt nog bestämt att Citizen Media Watch får vara med bland resultaten. Se där, ett bra beslut iaf.