Trots finanskris så ökade internetannonseringen i USA under 2008 med 10.6 procent jämfört med 2007. Enligt “Internet Advertising Revenue Report 2008” (pdf här) från Interactive Advertising Bureau (IAB) så nådde internetannonseringen i USA totalt 23,4 miljarder USD under 2008. Det är en ny rekordnotering och motsvarande siffra för 2007 var 21,2 miljarder USD.

Trots att tillväxten minskar så är det starka siffror. Speciellt om man jämför med de totala medieinvesteringarna i USA, som enligt  Nielsen tappar 2,6 procent under 2008 jämfört med 2007. Eller om man jämfört med tidningarna i USA som tappade en sjättedel av annonsintäkterna under 2008 (mer om det imorgon…)

internetannonsering usa

Under det fjärde kvartalet 2008 uppgick internannonseringen i USA till 6,1 miljarder USD, vilket är den högsta noteringen för ett enskilt kvartal. Jämfört med fjärde kvartalet 2007 är det en ökning med 2,6 procent eller 154 miljoner USD.

iab-online-adv-usa