jardenberg kommenterar – 1 Nov, 2010 #jjk

  1. Delicious-to-Blekko search conversion hack
  2. – Smart och nördigt. En värdig inledning på den här vecka.

    Själv har jag nyss insett att jag inte åker till Egypten imorgon em utan idag på eftermiddag. Det är iof skönt att inte landa kl 04.00 i Alexandria, efter en hel resdag/natt, och stå på scenen kl 09.00 – men det ställer till en jäkla massa problem. Sånt man får tugga i sig.

    Vi håller kontakten, ok?

  3. Pro and Con of Microsoft’s embracing HTML5 while ignoring Silverlight | winextra
  4. – Å andra sidan säger vissa MS:are att de inte alls gett upp på Silverlight. Men det tror vi nog inte riktigt på?

    Cool bild, för övrigt.

  5. Murdoch’s paywall: those who leap are an engaging lot | Media | The Observer
  6. – För det första, man ska vara lite försiktig med siffror tror jag. Tex pratar man om 20% som tar sig in bakom väggen, men det borde ju vara drygt 10% – alltså mätt mot det totala antalet besökare man hade tidigare.

    För det andra, man ska vara försiktig med snabba slutsatser när publiken är trögrörligt. Jag skulle vilja ha lite demografi och lite bakgrund på de 10% som hänger kvar, jag misstänker att det är en lite speciellt grupp. En som kanske snart inte är lika stor längre.

    Och jag tror det är i det perspektivet man ska se Baekdals kommentar ”Murdoch’s paywall: those who leap are an engaging lot: http://bit.ly/9p0fXo – not really surprising, but how do you grow if you can’t share?” Det är en generation av delare på gång, och de kastar man inte in med marknadsföring (se blänkare från @stroemberg som publiceras nu på morgonen). Eller rättare sagt, man kan kanske kasta in dem, men de lär inte stanna om de inte trivs. Och det tror jag inte de gör bakom en betalvägg.

    Anyway, jag sitter i bakstätet och kollar på det här. Det är en bra plats att vara på.

  7. Jennifer Anistons hund deprimerad – går i terapi – Extra – Expressen Extra | Kändisar Hänt i Veckan Skvaller
  8. – Tack Expressen. Hur gör man för att tvätta hjärnan ren igen efter att ha läst det här? I en av sveriges största tidningar alltså…

  9. Cohn & Wolfes dundertabbe – avslöjade kunder i festinbjudan – Dagens Media
  10. – Tre frågor infinner sig:
    1. ”En återkallelse skickades snabbt ut” Förlåt?
    2. ”men det är som sagt ett ärligt misstag” Vad gör man för andra sorters misstag?
    3. … och varför ser Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe så glad ut, och varför låter hon så rosenkindat käck?

  11. Corner Office – Companies Need 4 Leadership Types, Says VMware’s Chief – Question – NYTimes.com
  12. – Jag är inte speciellt förtjust i texter om ”ledarskap”, de tenderar att bli intetsägande, iaf för en gammal ledarskapslärare ;) Men jag fastnade för en sak här:
    ”Often, when I’m interviewing people, one of the most interesting parts for me is when I’ll just pick anything that they’ve done in the past and I’ll say: “Thinking about it now, what would you have done differently? What did you learn from that?””
    Den ska jag ta med mig. Inte bara till en eventuell intervjusituation någon gång i en avlägsen framtid utan också för min egen del. Varje dag framöver, så långt jag orkar och händelserna räcker, ska jag göra det här tyst för mig själv. Lyfta fram olika roller jag haft, skeden jag levt genom, och ställa mig precis den här frågan. Det kommer att bli lärorikt, det är jag säker på.

  13. Facebook (4) | Telling the Story of Friendships
  14. – En del tycker det här är creepy. Jag tycker det är både självklart och vackert. Titta här: http://www.flickr.com/photos/jocke66/5134487183/

  15. Spinns Smurftips
  16. – Jag säger som Jerry ”Min strategi är just “min strategi” och funkar inte för alla, men för just mig funkar den bra! Vi trivs ihop, min strategi och jag.”

    Rulla ner till hans resonemang om länkar. Jag håller med. Min korta kommentar finns lite längre ner bland mina blänkare. Som jag gör för att jag vill, inte för att jag måste.

  17. 2010′s Best Geeky Halloween Costumes [TNW Shareables]
  18. – Oklart vad jag ska skylla på men jag skrattar så jag gråter åt ”Pumpkin Pi” och iWear. Förlåt. Åter till ordningen.

  19. Bli lika (a)social som Telia på 20 min
  20. – Dojan är verkligen inne på något här. Att ticka av något på en lista är ungefär lika värdefullt som det låter. Det är ett av skälen till att jag jobbar så mycket med varför och mindre med vad och hur på mina föreläsningar/utbildningar. Utan djupare förståelse är risken uppenbar att ett kryss i en rutan inte blir mer än ett kryss i en ruta.

  21. One-Liners
  22. – MOUSE OVER. Trust me on this one!

  23. The T-Mobile Welcome Back
  24. – Det här är verkligen massiv feelgood. Tyvärr är det T-Mobile, men slutar man tittar när sista klippet tonar ut så slipper man se det. Fram tills dess är det magiskt!

  25. BBC NEWS | UK | Magazine | This man wrote down his every thought – why?
  26. – Varför jag älskar HN? För att helt plötsligt flyter en artikel från sommaren 2004 upp till toppen och överraskar mig. Det här var fin läsning. Och något som datorerna fortfarande egentligen inte blivit bra nog på att lösa till oss.

    Visst lever jag med Evernote (på tredje seriösa försöket fastnade det, rejält, och nu kan jag inte vara utan) – men det är fortfarande långt ifrån så bra som ett idésamlingsverktyg borde vara. Eller hur?

  27. On Google Growing Up, Losing Employees & Being The New “California”
  28. – I ljuset av att Lars Rasmussen lämnar Google och går till Facebook svämmar nätet över av analyser, dödsrunor, överdrifter och råa skämt.

    Danny Sullivan (som jag tycker mer och mer om, för övrigt) skriver bra här. Han tar inte miste på problemet: ”Google’s inability to keep people like Evan Williams or Dennis Crowley potentially cost it from having Twitter or Foursquare built internally” men han konstaterar att det förmodligen inte finns mycket google kunde gjort annorlunda för att behålla dem.

    Det som händer är helt naturligt.

  29. blekko | Nikke Index
  30. – blekko är så nördigt så man blir helt snurrig i pannan. Om du trodde Wolfram Alpha var extrem – think again.

    Men förutom att vara en spännande sökmotor med crowdsourcing-element är det en liten grävmaskin i länkar, ranking och annat kul. Så länge tjänsten överlever kommer det nog att vara en populär anhalt. Här visar den tex på hur @joinsimon (http://joinsimon.se) och @nikkelin (http://lindqvist.com) matchar upp. Hur kul som helst.

  31. Höstens höjdare 2010 | The Brand-Man
  32. – Micco, tack. Bara tack!

  33. Sociala medier » Söndagstips 10/10/31 – Sverige runt i sociala medier
  34. – Söndagarna blir bara mysigare och mysigare. Och mer och mer måndagmorgon. Utöver Kullin tuggar så klart SSBD vidare. Obligatorisk och väldigt välförtjänt länk: http://samesamebutdifferent.se/2010/10/31/veckan-som-gick-vecka-43-3/

  35. At Microtask and CloudCrowd, Assembly Lines Go Online – NYTimes.com
  36. – Snarare än Mechanical turks låter det här som en slags mänsklig SETI. Eller hur ”Microtask is negotiating with call centers to use their employees to do its work during lulls”

  37. asymco | Making it up in volume? How to view unit profitability vs. volume in handsets
  38. – Underbart bra visualisering, i all enkelhet. Det är möjligt att jag är en n00b, men så här tydligt har jag aldrig sett det här visat tidigare. Men något säger mig att Jobs är i ett annat läge;)

15 thoughts on “jardenberg kommenterar – 1 Nov, 2010 #jjk”

    • För att de som har nätets DNA i blodet inte trivs instängda bakom väggar som de inte själva byggt.Men det finns minst två områden där vi nog aldrig kommer bli överens. Det här är det ena. Och web vs apps är det andra. Ska bli kul att se vem som får äta upp sin hatt ;)Kram!

      Reply
    • För att de som har nätets DNA i blodet inte trivs instängda bakom väggar som de inte själva byggt.Men det finns minst två områden där vi nog aldrig kommer bli överens. Det här är det ena. Och web vs apps är det andra. Ska bli kul att se vem som får äta upp sin hatt ;)Kram!

      Reply
  1. Möjligen är det så – på lång sikt. Men det är också så att överskådlig sikt så har ungefär 95% av befolkningen inte “nätets DNA” i sig. Så, man måste göra saker i takt med sin tid och sin publik om man vill tjäna pengar.

    Nu ser jag att du ändrade din formulering från HTML5 till appar – så jag fick inte glädjen att säga att vi nog lägger ner betydligt mycket mer pengar på utveckling i HTML5 än vad du tror.

    På appsidan så är det som följer – följ pengarna. Hatten äter jag gärna – men då ska vi ha en diskussion på lika villkor, nämligen där det i båda fall handlar om intäkter utifrån vad som publiceras.

    Jag tror att den stora skillnaden mellan oss inte är åsikterna – utan det faktum att jag företräder en affärsdrivande verksamhet inom innehåll, mitt uppdrag är att tjäna pengar på det innehåll som publiceras – och din affärsverksamhet är att tjäna pengar på att rådgiva. Och det gör att våra horisonter ser oerhört olika ut. Så, det är framtid kontra här och nu, önskescenario kontra workable solutions etc et al.

    Reply
    • Men att finnas kvar om fem år handlar ju inte bara om pengar idag. Men du har givetvis helt rätt i våra olika synvinklar, och uppgifter. Jag tror att vi vore en bra match för vilken organisation som helst ;)

      Men du, 95%? Så ovarsamt får du inte handskas med statistik, det är ju sådant du anklagar andra för. Eller menar du 95% av befolkningen över 75?

      Reply
  2. Korrekt, jag ska inte använda en siffra om den inte är befäst i statistik.

    Nej, det handlar inte bara om pengar idag. Men nu har vi pratat om de där “fem åren” i snart 15 år. Och fortfarande kommer pengarna inte in. Det finns massor med skäl till det – men medier kan inte (och det här vet du ju, från dina dagar på insidan) beskyllas för att inte åtminstone med pengar visa stort engagemang i det som experter säger är den senaste genvägen till framtiden. För det finns en annan sida av myntet också – nämligen att till slut finns inte “om fem år” om man fortsätter skicka ner pengar i det svarta hål som är medieverksamhet på nätet utan att det någonsin vänder.

    Och man kan ha hur tydliga målbilder som helst när mjölksyran slår till – då kroknar man ändå. För i ärlighetens namn, det är ju inte så att prognoserna ser bättre ut nu än vad de gjorde för tre eller fem år sedan. Behövs det affärsutveckling? Självklart. Men det är just affärsutveckling som behövs – och en uppstramning av affärsbegreppet, en nyttig separation mellan det affär och teknik där det senare måste ta en underordnad roll till relationen mellan konsument och säljare. Och så vidare, och så vidare.

    Reply
  3. Korrekt, jag ska inte använda en siffra om den inte är befäst i statistik.

    Nej, det handlar inte bara om pengar idag. Men nu har vi pratat om de där “fem åren” i snart 15 år. Och fortfarande kommer pengarna inte in. Det finns massor med skäl till det – men medier kan inte (och det här vet du ju, från dina dagar på insidan) beskyllas för att inte åtminstone med pengar visa stort engagemang i det som experter säger är den senaste genvägen till framtiden. För det finns en annan sida av myntet också – nämligen att till slut finns inte “om fem år” om man fortsätter skicka ner pengar i det svarta hål som är medieverksamhet på nätet utan att det någonsin vänder.

    Och man kan ha hur tydliga målbilder som helst när mjölksyran slår till – då kroknar man ändå. För i ärlighetens namn, det är ju inte så att prognoserna ser bättre ut nu än vad de gjorde för tre eller fem år sedan. Behövs det affärsutveckling? Självklart. Men det är just affärsutveckling som behövs – och en uppstramning av affärsbegreppet, en nyttig separation mellan det affär och teknik där det senare måste ta en underordnad roll till relationen mellan konsument och säljare. Och så vidare, och så vidare.

    Reply
  4. Tippar på att länken till facebook blev lite knas.. lurade mig ett par gånger innan jag insåg vad som pågick ^^

    Reply

Leave a Reply to AnonymousCancel reply