jardenberg kommenterar – 2009-10-03

  • Medier och Journalistik / Popular
  • – Akut sjukdom och operation i familjen (Brians blindtarm. se mer på http://twitter.com/jocke) gör att det inte blir så många kommentarer idag. Annat fokus. Rekommenderar att du lägger en stund på Twingly Channels istället. Är du inte redan med så använd invitekoden: MEDIAJOURNAL när du signar upp. Cool kanal som du kan börja med är den som jag driver tillsammans med Sofia från SSBD. http://twingly.com/media. Andra alternativ är tex /realtime /ssw /teknik och /entertainment

    Ses i morgon.

  • This Week in Search 10/2/09
  • – Google fortsätter innovera. I stort och smått. Alla vi som minns produktitterationer före webben tid, well, vi minns produktitterationer före webben tid. Har säkert en packe floppys med någon Quark XPress update liggande i garderoben. Det var INTE bättre förr.

  • Distribution och intäkter i nya medier
  • – En blogg att håll koll på, men jag tror jag missat att tipsa om den tidigare. Min förhoppning är att Niklas ska komma in på det här området också, som jag skrev till honom när han hörde av sig inför det här arbetet:

    En gång i tiden betalade vi sjukt mycket pengar för att distribuera vårt innehåll.

    A. Tryckpressar var mångmiljoninvesteringar som dessutom käkade papper och trycksvärta för enorma pengar. Jämför websservrar idag, och dra det hela vägen till vår video på youtube, helt gratis.

    B. Distributionen betalade vi sjukt mycket för, i form av tidningsbud och höga provisioner till tobaksaffärerna. Idag får vi det gratis av användarna som skickar länkar till varandra i allt ökade grad (upp mot 30% inkommande från de sociala nätverken, upp från 0% för två år sedan)

    C. Reklamkampanjer och dyra marknadsaktiviteter för att piska in nya läsare, eller ge gamla dåligt samvete för allt de missade. Idag får vi allt det gratis av Google. Vi behöver bara se till att inte vara alldeles kass på SEO så löser resten sig automatiskt.

    Och så där kan man nog hålla på. Och att vi då, utifrån dessa och flera förutsättningar, ändå inte lyckas göra en affär av det tyder på något som man borde kunna analysera.

  • 24 hour business camp: TechCrunch – Welcome to Sweden and 24 Hour Business Camp!
  • – Yes, Björn och jag planerar att göra riktigt tung rapportering. Men på ett lätt sätt ;) Ser verkligen fram emot det.

  • Lika som bär? Filter och Bon
  • – Det här är spännande. Ryggmärgsreflexen verkar ju vara att “så här gör man inte”. Men egentligen – varför inte. De som inte har koll på båda produterna drabbas ju inte, och de som faktiskt läser både Bon och Filter lär ju inte tycka att Bon var de som förlorade på det…

  • Ett annat lasarett
  • – Fruktansvärt jobbigt att vara i London när lille är sjuk där hemma. Vissa saker funkar inte lika bra offline som afk, som det där med att kramas och säga att det snart blir bättre.

  • Economic Collapse: World economy and crisis in one image
  • – En spännande blog som tar ut svängarna lite gällande det globala ekonomiska läget. Jag vet inte tillräckligt för att avgöra om det är alarmism eller inte, men grafer som den här gillar jag. Och helt klart, är vi på väg mot http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation så är det bättre att spänna fast säkerhetsbältet.

  • IBM takes on Google in business Web-mail market | U.S. | Reuters
  • – Jag vet inte ens hur jag ska börja att kommentera det här.

    “IBM’s offering does not have as many bells and whistles as Google’s, but the technology giant could attract more customers because it has decades more experience serving the business market. Its products include Lotus Notes, one of the world’s two most widely used email programs.”

  • mobil.hd.se – Halvfylld teatersalong blev fullt hus på papperet
  • – Ja jisses, så var det siffror igen. Den här gången är det kulturen som ertappats med fingrarna i excel. Jag tycker förklaringen “man kan räkna med olika system” klingar välbekant, men det gör sannerligen inte någon sak bättre…

  • Stressade av sociala medier – IDG.se
  • – Jag förstår ju såklart att det handlar om att balansera resurser och behov. Men jag blir ändå lite ledsen av den här läsning. Man konstaterar att det är en bra grej, men väljer ändå att avstå. Det behöver ju inte vara så svårt.
    Skulle vilja ta de här tre stackarna under mina vingars beskydd och leda dem rätt.

1 thought on “jardenberg kommenterar – 2009-10-03”

  1. Tack för omnämnandet!

    Det spännande är ju egentligen att alla dessa kostnader som idag nästintill försvunnit varit tidningshusens själva kärnkompetens, det är ju det paketet man erbjudit innehållsskapare och annonsörer för att de skulle kunna nå en publik, att dessa hinder försvunnit har ju i princip bara minskat tidningshusens betydelse… Kommer en stor post på temat i nästa vecka =)

    Reply

Leave a Reply to Niklas OlssonCancel reply